Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarvapen?

Featured Replies

Publicerat

hejsan alla, jag har just köpt mitt absolut första jaktvapen idag. vill höra med er vad ni tycker, om det är ett bra nybörjarvapen osv.

vapenet är en husqvarna 1600 cal.30-06 den ser bra ut inga skador på kolv osv pipan har dock börjat rosta men ytterst ytterst lite på utsidan den köpte jag på Torsbo handel för 1900kr

där jag också köpte optik med fästen, kikarsiktet blev ett Meopta Artemis 2000 1,5-6X42.

det jag tänkte använda denna bössa till är älgjakt och rådjursjakt. uppskattar era synpunkter och eventuella råd på hur man skulle kunna fixa rosten på pipan.

Publicerat

Rent funktionsmässigt är det nog inget fel på vapnet bara stocken är hel och pipan är i bra skick.

Många tycker 1600/1640 30-06 sparkar som bara den men det är individuellt och jag har själv aldrig skjutit en hva i just 30-06 så jag säger inget mer.

Med tanke på skicket tycker jag dock att du kunde fått den 500-1000kr billigare.

Optiken är ett bra val! Har du bara ordentliga fästen så lär den inte svika.

Rosten kan du fixa med lödderfri troll-ull som du fuktar med vapenolja och slipar med. Blåneringen blir lite mattare men den skadas inte funktionsmässigt.

På frågan om det är ett bra nybörjarvapen svarar jag: Japp

Publicerat

Grattis till första vapnet! själv går jag och väntar på licensen till mitt första!

jag vet egentligen inget om det där vapnet men rosten borde du få bort mha en trasa och lite olja, gnugga tills det försvinner helt enkelt. kolla också så att det inte rostat på fler ställen!

lycka till!

/Cris

Publicerat

Grattis till första bössan, den kommer du alltid att minnas. Jag har själv börjat i den änden med en gammal 30-06. Den fungerar garanterat att dräpa både älg och rådjur med. Som tidigare påpekat så kan kolven göra mycket för upplevelsen av rekylen. Din bössa skulle jag rekommendera att sätta på en gummibakkappa, annars är risken att du tröttnar på övningsskyttet. Du kommer så småningom att utveckla en smak för vad du gillar och inte gillar i vapenväg, fram till dess ska du bara ha kul den bössan du köpt och träna så mycket du har råd till. Du kommer sannolikt att vara nöjd längre med kikaren är bössan, men det är ändå en bra start på din jägarkarriär.

Publicerat
  • Författare

tack för alla svar, tycker det e kul att höra vad andra tycker. glömde säga att det sitter en stor gummi klump med bivax mönster längst bak på kolven gissar på att det är den du menar med gummibakkappa :P och fästena till kikaren är av märke leupold och gjorda i stål. dom på torsbo sa att med en så stor kikare så va bästa valet fästen i stål.

Publicerat

tack för alla svar, tycker det e kul att höra vad andra tycker. glömde säga att det sitter en stor gummi klump med bivax mönster längst bak på kolven gissar på att det är den du menar med gummibakkappa :P och fästena till kikaren är av märke leupold och gjorda i stål. dom på torsbo sa att med en så stor kikare så va bästa valet fästen i stål.

Stål är alltid bäst.;)

Mitt tips är att du skruvar dit en riktigt bra bakkappa, t.ex kick-eez som jag själv är mycket nöjd med. Jag tycker dock inte att du ska passa in den utan låt det se ut som fan. Efter några omgångar olja, lite skytte och ett år i skogen kan du märka kolvsprickor lite här och var. Skulle så vara fallet kan du köpa en ny laminatkolv från Boyd som du passar in bakkappan efter.:)

Lycka till!

Publicerat

Jag köpte mig en tikka t3 battue som första vapen. tyckte de var mer värt att lägga pengarna på en riktig bössa som är helt ny, så slipper man köpa ny efter ett tag. och ångrar mig inte en sekund att jag gjorde det, tikka t3 battue <3