Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

6,5x55 nosler competition, 140 gr

Featured Replies

Publicerat

hej,

jag har nu stegat upp rejält i laddning för att endast "känna " på var det börjar brännas.

nu till knepoläget....

förutsättningar:

COL 77mm

Rhino "204" krut (kan inte nr men det är motsv 204)

nosler comp 140gr HPBT

fed 210

norma hylsa 1 gångs.

ingen crimp

60 cm pipa tikka continental

enl QL och Exabit (ingen tvekan på att det stämmer) så skall trycket börja komma igång vid ca 43 gr.

jag har skjutit från 41 gr i steg om 0,5gr upp till 44 gr idag. 44-45gr i steg om 0.2 gr. 45-45.5 i steg om 0.1. sen sket jag i det.

nåt stämmer inte ty tändhattar och hylsa är helt opåverkade. tändhatten börjar inte ens flata ut sig och hylsans mått är oförändrade mot en lätt laddad.

jag känner inte alls igen beteendet för jag brukar alltid hitta till lämpligt tryck. rekylen börjar endast kännas "fräsch" men det verkar segt med mycket sot på halsen och 41-43 gav sot på hylskroppen.

är det någon som kan ge mig råd ang detta krut? måste man hitta ett "nära max" för att det skall bli harmoniskt. med 39,5gr 203B så märker man harmonin men inte här. än.. eller aldrig.

i 308 har jag hittat hem med jämn laddning men det verkar bökigt detta...

Publicerat

Vad säger cronon om hastigheterna då?

Vad säger tavlan om precisionen?

Är ganska säker på att du har de tryck du förtjänar och har beräknat med men att hylsor/th inte visar det.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Vad säger cronon om hastigheterna då?

Vad säger tavlan om precisionen?

Är ganska säker på att du har de tryck du förtjänar och har beräknat med men att hylsor/th inte visar det.

/Christian

jag glömde chrono för att vara ärlig.

dock så tog träffen lägre med ökad laddning om jag nu törs lita på det. tror det är en rekyltagningsparameter isåfall.

då blir naturliga frågan:

- vilken del i förbränningscykeln flatar ut tändhatten? tidigt eller tryckmax? om man fattar frågan... :blush:

Publicerat

jag glömde chrono för att vara ärlig.

dock så tog träffen lägre med ökad laddning om jag nu törs lita på det. tror det är en rekyltagningsparameter isåfall.

då blir naturliga frågan:

- vilken del i förbränningscykeln flatar ut tändhatten? tidigt eller tryckmax? om man fattar frågan... :blush:

tändhatten är inte ett kassaskåpssäkert tecken på högt tryck.

laddade för ett tag sedan 5 gr fel (långt långt över max blev det)tändhatten var inte så platt som bulten var trög.

Publicerat
  • Författare

tändhatten är inte ett kassaskåpssäkert tecken på högt tryck.

laddade för ett tag sedan 5 gr fel (långt långt över max blev det)tändhatten var inte så platt som bulten var trög.

:D inte bra.

jag känner ingenting här. får mäta farten som nästa steg för mer info.

Publicerat

:D inte bra.

jag känner ingenting här. får mäta farten som nästa steg för mer info.

Precis som Madsen säger, platta tändhattar har mer med kalibreringsgrad av hylsan att göra och eller man har har underladdat och mindre med tryck,

kratrar på th:s är dock en helt annan sak.

Med stöd av QL och en Crono vet man var man ligger till tryckmässigt, med en styv bult är man förbi rött i QL och således rejält i marginalen, men det är iofs inget man skall syssla med medvetet om man inte är bänkskytt o skjuter otroligt starka och täta lås.

/Christian

Publicerat

Nä, stegar ska inte skjutas utan kronograf -_-

Publicerat
  • Författare

jag återkommer. Henrik har försett mig med stoff att läsa som kommer ta bra med tid. Fart är även det som väldigt dålig mätare av tryck ty det integrerar enbart trycket över tiden i pipan och ger således kass info om trycktoppar. tändhatt är även det en sunkig mätare av tryck blev jag medveten om ty det beror på så mycket som är vapenspecifikt och inte generellt. jag ber att få återkomma -_-

Publicerat

Kalle torde ha en del att fördjupa sig i under den närmaste tiden :lol:

När det gäller fart vs tryck så gäller förhållandet att farten är en funktion av arean under tryckkurvan, vilket enkelt uttryck får till konsekvens att om du når högre hastigheter än vad tryckmätt och verifierad data indikerar så är också trycket högre.

Problemet som jag diskuterade med Kalle är att detta egentligen inte tar hänsyn till eventuella tryckspikar, krutet har en rätt välkänd brinnkarakteristik med en kurva som är förutsägbar och kan beräknas med t ex QL. Däremot så kan andra faktorer som tändhatten, pipans skick, patronlägets utformning etc göra att du får en tryckspik. Tryckspiken kommer bara att i mycket ringa utsträckning påverka arean under tryckkurvan och om trycket i övrigt är acceptabelt eller lågt kanske du inte alls ser tryckökningen när du mäter farten.

Är farten högre än vad den "borde" vara är det en rätt säker indikator på att trycket är för högt MEN en "normal" hastighet behöver inte innebära att trycket är normalt utan talar bara om att "medeltrycket" är OK.

Sedan påverkar tändhatten mycket mer än vad de flesta inser, både så tillvida att "tändlågan" varierar en hel del mellan olika tändhattar men också eftersom tändhattarna tål väldigt olika trycknivåer innan de indikerar högt tryck.

Jag ser alltså fram emot att få en del samband som jag tror mig ha någorlunda kunskap om förklarade av en fysiker så kanske jag förstår de bakomliggande mekanismerna på ett annat sätt än vad som är fallet idag.

Henrik

Publicerat
  • Författare

Kalle torde ha en del att fördjupa sig i under den närmaste tiden :lol:

När det gäller fart vs tryck så gäller förhållandet att farten är en funktion av arean under tryckkurvan, vilket enkelt uttryck får till konsekvens att om du når högre hastigheter än vad tryckmätt och verifierad data indikerar så är också trycket högre.

Problemet som jag diskuterade med Kalle är att detta egentligen inte tar hänsyn till eventuella tryckspikar, krutet har en rätt välkänd brinnkarakteristik med en kurva som är förutsägbar och kan beräknas med t ex QL. Däremot så kan andra faktorer som tändhatten, pipans skick, patronlägets utformning etc göra att du får en tryckspik. Tryckspiken kommer bara att i mycket ringa utsträckning påverka arean under tryckkurvan och om trycket i övrigt är acceptabelt eller lågt kanske du inte alls ser tryckökningen när du mäter farten.

Är farten högre än vad den "borde" vara är det en rätt säker indikator på att trycket är för högt MEN en "normal" hastighet behöver inte innebära att trycket är normalt utan talar bara om att "medeltrycket" är OK.

Sedan påverkar tändhatten mycket mer än vad de flesta inser, både så tillvida att "tändlågan" varierar en hel del mellan olika tändhattar men också eftersom tändhattarna tål väldigt olika trycknivåer innan de indikerar högt tryck.

Jag ser alltså fram emot att få en del samband som jag tror mig ha någorlunda kunskap om förklarade av en fysiker så kanske jag förstår de bakomliggande mekanismerna på ett annat sätt än vad som är fallet idag.

Henrik

:lol: din jäkel!

en sann företagare och mästare på fördelningspolitik ^_^

det ska bli jäkligt kul att läsa iaf, sen om man kan komma med något återstår att se. det blir en sk "benchmarking of a generic master in Physics"...

vi hörs kompis :wub:

Publicerat
  • Författare

haha!

jag knäckte denne nöten!

hur...

- Genom att bygga upp kulan i QL med Blyströms hjälp och att testa fram max laddning

- samtidigt som jag vägde upp mina normahylsor eftersom jag märkte det var stor skillnad på dem (två batchar förmodligen)

- körde Chrono på varje serie med laddvikterna 44.5, 45, 45.5, 46, 46,5. max var enl QL 46.9gr Rhinokrut(/N204) och 852 m/s. 46 gr skulle ge 836m/s och jag fick på chonon ut 841m/s, eller 838-842 i spridning.

Chronon gav de hastigheter som QL beräknade. jag har inga konstiga trycktecken även om jag nu vet att det är mindre pålitligt. Men vad som var roligast var att det blev en precisionsnod på 46 gr :rolleyes: lättskjuten laddning och rätt rapp och fin. man känner nästan på rekylen att det lirar. så med fed 210, 77mm col och 46.0 gr så är den lättskjuten.

ska prova denna laddning på måndag då vi bokat en bana/lånat eller tänker ockupera :ph34r:, peter och jag mfl.

då ska jag även hämtat min 308 med dämp, så den skall testas och förmodligen funkar inte laddningen mer så den får väl göras om igen om dämparen funkar som den ska.

nu är jag nöjd med mig själv. fortsättning på funderingar i teoriträsket kommer så småningom.

Publicerat

Najs! ^_^ Man kanske ska vara lite mer noggrann med indatan i QL :ph34r:

Publicerat

SISU-

Karl härligt att läsa att du kom att hitta rätt, för att verifiera att hylsorna pallar laddningen är det bara att gå tillbaka hem o ladda om ett par av dem någon gång,

helst skall de inte vika ner sig för snabbt med lösa th:lägen.

/Christian

Publicerat
  • Författare

SISU-

Karl härligt att läsa att du kom att hitta rätt, för att verifiera att hylsorna pallar laddningen är det bara att gå tillbaka hem o ladda om ett par av dem någon gång,

helst skall de inte vika ner sig för snabbt med lösa th:lägen.

/Christian

Rikard:

det har vid de två olika tillfällen vi gjort så visat sig fungera ypperligt. jag kan tänka mig att på lite äldre QL versioner, att algoritmerna funkar klockrent om man själv knappar in data, då blir det dessutom mindre black box... jag är riktigt nöjd med det.

Christian:

jag laddade om dem igår, eller inatt för jag kom ihåg att du sagt så en gång innan... :rolleyes:

de gled mjukt o fint genom pressen och inga onormala tecken från verktyget att det svällt ut på något ställe, th kom i tight och fint utan varken våld eller för lätt. längden hade inte heller ökat inom de felmarg jag har när jag mäter.

det kom ett litet leende igår när laddningen började komma igång, man känner direkt när den börjar bli distinkt i rekylen istället för gummibollsrekylen. det ska "damma till" lite, då är det bra!

jag hade ett par övningsladdningar med mig som referens på känslan och fart, allt stämde.

Det delmål jag även nu uppnått är att jag slipper den feta mynningsflamman och miragen jag fick med MRP, miragen kom efter 15 skott vilket är precis vad jag kunnat önska

Publicerat

Härligt Kalle, vilken go känsla när allt klaffar ;)

QL imponerar, i alla fall på en novis som mig, man kanske måste köpa det själv och inte bara snika på andra :blush:

Publicerat
  • Författare

Härligt Kalle, vilken go känsla när allt klaffar ;)

QL imponerar, i alla fall på en novis som mig, man kanske måste köpa det själv och inte bara snika på andra :blush:

Jo det är om inte annat en förträfflig extraförsäkring så man inte gör tokiga saker. jag undrar om det inte kräver en hel del kunskap :blush:

kunskap som jag inte märker att den behövs :blush: