K-E LIndblad

Härda AEB-L själv

6 inlägg i detta ämne

Hej,

Har precis fått tag på en liten knivslip (Yiehaa!) och i väntan på bättre smidarväder har jag ritat upp 2 blad på en bit 3,5mm tjock stålbit i AEB-L som jag haft liggandes. Jag undrar om hur man gör för att härda detta stål hemma, jag har en ässja men ingen härdolja (tips på sådan är också välkommet). Fungerar magnettricket för rätt temp innan härdning eller är det något annat jag skall hålla ögonen på innan jag doppar bladet i härdolja?

Tack på förhand!

Mvh / Karl-Erik

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har precis fått tag på en liten knivslip (Yiehaa!) och i väntan på bättre smidarväder har jag ritat upp 2 blad på en bit 3,5mm tjock stålbit i AEB-L som jag haft liggandes. Jag undrar om hur man gör för att härda detta stål hemma, jag har en ässja men ingen härdolja (tips på sådan är också välkommet). Fungerar magnettricket för rätt temp innan härdning eller är det något annat jag skall hålla ögonen på innan jag doppar bladet i härdolja?

Tack på förhand!

Mvh / Karl-Erik

Jag härdar AEB-L enligt den "gamla metoden", dvs inte kryohärdning eller liknande.

Jag hettar upp bladet i essjan tills det inte är magnetiskt längre (har en magnet på en pinne) och då doppar jag bladet i ett rör med olja som jag har fäst på essjan så att oljan inte är kall.

Min olja består av begagnad fritösolja och motorolja. Det luktar faktisk gatukök när man härdar :lol:

Fördelen med begagnad motorolja är att den tillför kol till stålet vid anlöpningen men jag tror det är av mindre betydelse när man pysslar med AEB-L och liknande.

Sedan kör jag bladet i ugnen efter följande schema:

63 HRC 100 grader i 30 minuter

60 HRC 200 grader i 30 minuter

58 HRC 250 grader i 30 minuter

Jag brukar oftast köra ett mellanting och då blir det 225 grader i 30 minuter vilket ger då en hårhet på ca 59-60 HRC.

Jag använder extern digitaltermometer så jag har full kontroll över temperaturen.

Så gör jag i alla fall och det verkar jag inte vara ensam om!

Ingen kommer ihåg en fegis så det är bara ut och prova som gäller! :D

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Härdtempen på AEB-L är mellan 1050 och 1080 grader och hålltid på ca 10 min. Så kyler jag mellan två stålstycken och klämmer åt med ett skruvstycke. Har jag 1080 så brukar jag få 62-63 HRC. Sen anlöper jag 2* ca 200 grader och får 59-60 HRC.

Seved

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Vid anlöpning på 225 grader så räkna med 10 minuter per mm i tjocklek då brukar man hammna på 57-58 HRC. Använde den metoden när jag byggde press verktyg.

Men vid finnare matrerialer som kräver högre härd temp över 1100 grader så gick jag upp på 400 grader i anlöpnig för att få bort sprödheten.

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Hej Wizard,

Här fanns det kunskap att insupa märker jag! En kort fråga bara, vilken dimension har du på röret, längd och tjocklek samt ungefär mängden olja?

Tack alla för snabba proffsiga svar!

Mvh / Karl-Erik

Jag härdar AEB-L enligt den "gamla metoden", dvs inte kryohärdning eller liknande.

Jag hettar upp bladet i essjan tills det inte är magnetiskt längre (har en magnet på en pinne) och då doppar jag bladet i ett rör med olja som jag har fäst på essjan så att oljan inte är kall.

Min olja består av begagnad fritösolja och motorolja. Det luktar faktisk gatukök när man härdar :lol:

Fördelen med begagnad motorolja är att den tillför kol till stålet vid anlöpningen men jag tror det är av mindre betydelse när man pysslar med AEB-L och liknande.

Sedan kör jag bladet i ugnen efter följande schema:

63 HRC 100 grader i 30 minuter

60 HRC 200 grader i 30 minuter

58 HRC 250 grader i 30 minuter

Jag brukar oftast köra ett mellanting och då blir det 225 grader i 30 minuter vilket ger då en hårhet på ca 59-60 HRC.

Jag använder extern digitaltermometer så jag har full kontroll över temperaturen.

Så gör jag i alla fall och det verkar jag inte vara ensam om!

Ingen kommer ihåg en fegis så det är bara ut och prova som gäller! :D

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Hej Wizard,

Här fanns det kunskap att insupa märker jag! En kort fråga bara, vilken dimension har du på röret, längd och tjocklek samt ungefär mängden olja?

Tack alla för snabba proffsiga svar!

Mvh / Karl-Erik

Jag har kanske dubbelt så grovt rör som vad knivbladet är brett och jag toppar bara upp olja i den mån jag sölar ut ;)

Grovleken på röret eller mängden olja är av mindre vikt eftersom jag härdar hela bladet, inte bara eggen.

Hellre för mycket än för lite är min melodi!

En del använder en fritös för att hetta upp oljan ordentligt innan men jag kör med lagom varm olja.

Har även en plåtlåda med olja med lite hopvikt svetsnät och plåtbitar som ställ i om man vill härda bara en egg men den använder jag nästan aldrig längre.

Det finns betydligt bättre och mer exakta metoder för att härda rosthärdigt stål men den verkar funka ganska bra tycker jag!

Dela det här inlägget


Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!


Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.


Logga in nu

  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    Inga registrerade användare tittar på detta sida.



https://www.Reservdelar24.SE