Publicerat Juni 2, 201114 yr Under arbete, formen är klar men inte finishen. Jag har gjort bolstret lite speciellt med den naturliga ytan av älghorn, ska försöka få bättre bilder på det sedan. Det är älghorn, vulkanfiber, ebenholz, tenn och masurbjörk.
Publicerat Juni 2, 201114 yr Kanonbra linjer och sammansättning! Med tanke på hur bra den förra blev så skall det bli spännande att se hur denna blir när den är klar
Publicerat Juni 2, 201114 yr Den här tyckte jag om. Sköna linjer över hela kniven. Har du lämnat horn barken kvar neråt på bolstret. Tycker jag glimtar lite det. Jätte häftigt
Publicerat Juni 2, 201114 yr Författare Tack ska ni ha pojkar, kul att ni gillar den. Nu har jag stressat lite i kväll och slipat så fingrarna glöder Solen har dessvärre försvunnit bakom grannens hus och lystern i masurbjörken kommer inte riktigt fram i blixtljuset.
Publicerat Juni 2, 201114 yr Ser riktigt bra ut Markus, fin kniv fin ihopsättning, nog för att mycket exotiska träslag är fint så är masur i alla dess slag ett av dom finaste!! Mvh: strid
Publicerat Juni 3, 201114 yr Blev riktigt bra, grattis till ett fint alster. Masuren är väldigt tacksam att jobba med då man kan få fram många färgnyanser i den med lite olika metoder.
Publicerat Juni 3, 201114 yr Riktigt fint profiljobb du lagt ned på formen, ser rackarns fint ut! Mvh / Karl-Erik
Publicerat Juni 3, 201114 yr Riktigt nice! Funderar på vad det "rostfärgade" är längst ner mot bladet på ena sidan? I övrigt så har du valt ett skitfint blad. Sen har du något som de flesta knivmakare INTE har - du har välskötta naglar! Men du jobbar inom vården om inte jag minns fel? Det ser det inte ut som de andra knivmakaerna gör. Många verkar använda sina naglar som snacks...
Publicerat Juni 3, 201114 yr Författare Riktigt nice! Funderar på vad det "rostfärgade" är längst ner mot bladet på ena sidan? I övrigt så har du valt ett skitfint blad. Sen har du något som de flesta knivmakare INTE har - du har välskötta naglar! Men du jobbar inom vården om inte jag minns fel? Det ser det inte ut som de andra knivmakaerna gör. Många verkar använda sina naglar som snacks... :lol: Tack för den fjollstämpeln du, jag måste komma igåg att vara lite lortigare på nästa bild Men det stämmer att jag är inom vården. Det du kallar rostfärgat är den naturliga ytan på älghornet, barken om du vill, den är rätt blank och tålig, poleras inte bort så lätt som man kunde tro. Ofta ganska vackert fårig och ådrad om man tittar närmare på ett horn.
Publicerat Juni 3, 201114 yr Riktigt trevlig kniv . Jag gillar träet och combinationen av dom olika färgerna och skaftformen er fin ut. Kul med hornet lägnst ner ett nytt grepp. Fäll in bladet lite längre in i hornet bara nästa gång Skitsnyggt. Ha ha ja du kan med fördel smeta på lite narvsvärta på fingrarna nästa gång, då ser det lite mera knivmakar aktigt ut. Men bita på naglarna är inget att rekomendera Seved
Publicerat Juni 3, 201114 yr Författare Jo, det hade nog varit snyggt att fälla in bladet lite till, jag är inte så van att göra det bara. Nu ligger det och torkar en slida. Jag har nu färgat slidan innan den torkat och visst är det lättare att få en jämn färg på fuktigt läder. Som den observante ser så måste jag slipa bort en liten missfärgning längst upp på skaftet där jag inte täckt tillräckligt med plast innan jag drog igång med narvsvärtan. Jag har testat en lite annan variant på upphänget med mera sömmar, rätt snyggt blev det tycker jag. Detalj på sömmen bak som ligger jämnt och fint i nivå. Jag skar dessvärre slidan någon mm kort, knivspetsen ligger precis i kanten på lädret.
Publicerat Juni 3, 201114 yr Jo, det hade nog varit snyggt att fälla in bladet lite till, jag är inte så van att göra det bara. Nu ligger det och torkar en slida. Jag har nu färgat slidan innan den torkat och visst är det lättare att få en jämn färg på fuktigt läder. Som den observante ser så måste jag slipa bort en liten missfärgning längst upp på skaftet där jag inte täckt tillräckligt med plast innan jag drog igång med narvsvärtan. Jag har testat en lite annan variant på upphänget med mera sömmar, rätt snyggt blec det tycker jag. Detalj på sömmen bak som ligger jämnt och fint i nivå. Jag skar dessvärre slidan någon mm kort, knivspetsen ligger precis i kanten på lädret. Alla är vi barn i början . Köp sådana små raspar. Så kan du limma ihop två sticksågs blad å skafta dom. Så ritar du av tjocklek o lägnden på bladet på skaftbiten och filar o raspar ut materialet innanför där du ritat. Hoppas du förstår vad jag menar, det är lite suddigt på tangent bordet he he, månne det kan bero på whisky. Seved