Publicerat Juni 2, 201115 yr tog idag en lång cykeltur ut i närliggande skogsområde...när jag kommit en bit utanför bebyggelsen och svängde av på en mindre skogsväg började hundara dra konstigt och svänga med huvudet så stannar till och ska korrigera, men upptäcker då en älg på ca 30-40 m ...en fjolårs kviga då jag bedömmer den klen i kroppen,,,står där å lockar lite lätt utan att älgen rör sig , börjar prata och försöker stöta bort den men då tarden några raska kliv mot migoch jag hojtar lite mera. ringer upp en kompis och ska berätta att när det inte är jaktid går det inte ens att stöta älgarna fast man försöker. under samtalet vänder älgen bort och försvinner i skaplig fart brölande. snackar vidare när jag hör r den vänder och kommer mot mig längs vägen travande och brölande när den är ca 30 m ifrån får jag bråttom och hjärtat klappar lite extra trampar på å kollar lite ängsligt bakåt ... måste nog a varit en väldigt liten å klen ko med en nyfödd kalv i närheten annars förstår jag inte älgens agerande... fortsätter ett par 100 m så står nästa älg en betydligt större ko med röven emot fullt fokuserad framåt.. vi kommer dundrande och jag skäller till som en hund för å få den ur vägen men ingen reaktion, först när vi är 40 m ifrån kastar den in i skogen,,vi rundar kurvan och får se en husbil parkerad precis i utkanten av samhället och 3 turister som kryper i buskarna och säkert ska försöka fota älgen jag nyss skrämde iväg ...haha lite roligt tycke jag det var... så spännande kan en cykeltur i luleå stad vara en vanlig kväll
Publicerat Juni 3, 201115 yr Så kan det gå ibland. Turisterna kan det ha varit Tyskar? inte för att vara fördomsfull om Tyskar och deras förkärlek för Älgar.
Publicerat Juni 3, 201115 yr Författare nopp svensk registrerad..kanske sörlänningar som iponerades av storleken på norrlandsälgar=)