Publicerat Juni 3, 201114 yr Ovan ser ni 140 SST, 123 A-max, 120 A-max och 95 V-max i genomskärning. Vid mätning noterades att manteln på SST går från .45 mm till 1,1~ish, A-max från .65 till .85 mm och V-max är från .55-.75 mm om jag minns rätt nu. Ovanstående två kulor är enligt svensk lagstiftning avsedda att expandera i vilt och ok för jakt Om man betraktar mantlarna som jag har gjort finner man att SST har en påtagligt klenare mantel i framkant på kulan, förklarar kanske såväl ett ganska smetigt uppträdande i vilt som historier om att den exploderar samt det faktum att den inte skjuter så bra alltid, V-max och A-max har jämnare och tjockare mantlar i spetsarna på kulorna. Materialmässigt är det vid ett hårdhetstest samma blykärna i alla tre typer av kula, det som verkligen skiljer dem åt är att max kulorna har en antydan till hålrum bakom plastspetsen som jag förmodar är där för att omedelbart säkerställa expansion vid anslag, men just det, A-max expanderar inte på vilt, kom ihåg det. /Christian
Publicerat Juni 3, 201114 yr intressant, men vad är det du vill få fram med visningen? det är ingen spydig kommentar utan seriös fråga, varför tog du isär dem? kalle
Publicerat Juni 3, 201114 yr Författare ?- för att jag ville veta hur de såg ut på insidan , sen var det någon i grannkanalen som påstod att SST skulle ha ett blylås o vara "helt" annorlunda konstruerad, tja om det som är annorlunda är att den skjuter sämre så stämmer det. I delar var jag också trött på allt tjat om att A-max inte expanderar men att SST o V-max gör det, nu har jag fyra kulor hemma som är sektionerade och alla är otroligt lika varandra. /Christian
Publicerat Juni 3, 201114 yr Inte för att jag testat men jag garanterar att en A-max i 950 meter i sekunden expanderar. Håller inte Scenar ihop i en orre i 950m/s på kort håll så är jag helt säker på att en A-max inte gör det i ett rådjur heller.
Publicerat Juni 6, 201114 yr Så, till rådür kommer v-maxen gå lika bra/dåligt som ngn av de andra två?
Publicerat Juni 6, 201114 yr Författare Så, till rådür kommer v-maxen gå lika bra/dåligt som ngn av de andra två? Nja den lär göra långt över 1000 m/s i de flesta kalibrar i 6,5 mm, det kommer inte att bli snyggt på rå om man tar sedvanliga skott med svensk standarmässig skottplacering. Men de andra kulorna skulle enligt vad som är känt vara välfungerande på rå. /Christian