Publicerat Juni 4, 201114 yr Hej, blir mitt första inlägg här på forumet. Är ny examinerad jägare och tog beslutet att beställa nytt vapen och kikarsikte via Walter borg. Vapnet blev en dröm ,men nu så här i efterhand är jag osäker om jag tog rätt kikarsikte, ett Zeiss duralyt 2-8x42 med belyst riktmedel. Har läst en mängd olika recensioner på nätet, och har läst många foruminlägg från folk som påstar att zeiss duralyt är skräp, men tamefan när jag står där i butiken och tittar i siktet, och hör säljare rekommendera siktet starkt så är det svårt att låta bli att inte tycka att siktet är väl värt pengarna (~~9000:-sek) Än så länge har jag ej betalat för siktet, utan bara beställt, men jag undrar om pengarna jag är beredd att betala (9000-10.000),är värt det, eller bör jag överväga att byta sikte? tack på förhand.
Publicerat Juni 4, 201114 yr Hej, blir mitt första inlägg här på forumet.Är ny examinerad jägare och tog beslutet att beställa nytt vapen och kikarsikte via Walter borg. Vapnet blev en dröm ,men nu så här i efterhand är jag osäker om jag tog rätt kikarsikte, ett Zeiss duralyt 2-8x42 med belyst riktmedel.Har läst en mängd olika recensioner på nätet, och har läst många foruminlägg från folk som påstar att zeiss duralyt är skräp, men tamefan när jag står där i butiken och tittar i siktet, och hör säljare rekommendera siktet starkt så är det svårt att låta bli att inte tycka att siktet är väl värt pengarna (~~9000:-sek)Än så länge har jag ej betalat för siktet, utan bara beställt, men jag undrar om pengarna jag är beredd att betala (9000-10.000),är värt det, eller bör jag överväga att byta sikte?tack på förhand. jag tycker du bör titta på andra sikten för de pengarna. Siktet behöver heller inte vara nytt då detta segment av kikare håller väldigt bra.mvh Kalle
Publicerat Juni 4, 201114 yr Författare Skriv gärna vad som rekommenderas istället, det ska vara belyst.
Publicerat Juni 4, 201114 yr Skriv gärna vad som rekommenderas istället, det ska vara belyst. invänta fler skribenter som har full koll på modeller och riktmedel. meopta är ett prisvärt alternativ i den prisklassen och även docter. Duralyten har alltför stor kantoskärpa anser jag och skärpan i vissa av dem jag kollat i varierar mellan förstoringarna vilket är helt oacceptabelt oavsett om det finns alternativ i prisklassen eller inte.Kalle
Publicerat Juni 4, 201114 yr hejsan jag är också nyexaminerad jägare och jag har just inköpt en Meopta Artemis 2000 1,5-6X42 som jag är ganska nöjd med, den är dock inte belyst men det fanns en modell större som va belyst som kostade 7400+ jag köpte min på www.torsbohandels.com hoppas detta va till hjälp för dig
Publicerat Juni 4, 201114 yr Skriv gärna vad som rekommenderas istället, det ska vara belyst. Skriv gärna till vad siktet skall användas till, tex drev, vak, etc...så får du säkert bra hjälp!Spontant för 9000:- hade jag köpt en "fulinporterad" Trijicon, alt beställt en själv när dollarn står så lågt.Annars kan du hitta bättre Zeiss och andra tyskar beg. för samma peng eller möjligen billigare.
Publicerat Juni 4, 201114 yr Duralyten kan ha lite kantoskärpa på lägsta förstoringen, dock ska dom belysta vara lite bättre på den punkten! Men vem siktar med det yttre synfältet? Skräp är det inte, men dom är inte lika vassa som andra Zeiss gluggar. Jämför man Duralyten med dom dyrare Zeiss gluggarna, så är det kanske inte skräp, men sämre! Funderar själv på en Duralyt till min 6,5:a (obelyst)!
Publicerat Juni 5, 201114 yr Nu har jag läst samma sak under en tid; "den belysta Duralyten är bättre än den obelysta" Är det så enkelt att den belysta är av senare härkomst och man på Zeiss gjort hemläxan ? Kan man anta att de senare serierna av obelyst Duralyt oxå är bättre, eller kör Zeiss med 2 olika serier ? Någon som vet ? Raggarö
Publicerat Juni 5, 201114 yr Jag kollade i nämnda kikare på Elmia för att se den beryktade kantoskärpan som alla pratar om, Nu kollade jag bara i den belysta varianten och i den fanns det inte nog med kantoskärpa för att måla fan på väggen. Visst var det lite oskarpt längst ut men inte så att man inte märkte det om man inte letade. //Mekus
Publicerat Juni 5, 201114 yr Zeiss med duralyt-serien i spetsen har hittat en ny kundgrupp, helt klart. Hur lång tid är det garanti på Duralyt, någon som vet? ah, just det 10 år var det silly me! Bushnell har 30 år. bara det sänder signaler. Kalle
Publicerat Juni 5, 201114 yr Författare Just nu går jag i banorna på att byta Zeiss Duralyt 2-8x42/belyst mot ett Trijicon 3-9x42/belyst, vore det ett smart val? Precis som raggarö undrar jag också om Zeiss har förbättrat denna punkt på den belysta varianten.
Publicerat Juni 5, 201114 yr hej Shootingwest !!!jag har köpt mig ett zeiss duralyt 3-12X50 belyst och är mycket nöjd med det:) har inte haft de mer än 2 veckor men jag gillar de skarpt. innan hade jag ett trijicon 2.5-10X56 men sjävl tycker jag att dyralyten är lite bättre:) den belysta duralyten är mycket skarpare än den obelysta.så jag skulle ta duralyten om jag var du
Publicerat Juni 5, 201114 yr Författare Tack för ditt inlägg göran, det värmde. Ska fortsätta utvärderingen några dagar till.
Publicerat Juni 5, 201114 yr Men vem siktar med det yttre synfältet? Det har inte med saken att göra. Ett kikarsikte för 9000kr ska inte ha oskärpa 1/3 in i synfältet! MVH/Jocke
Publicerat Juni 6, 201114 yr Kollade i samtliga Duralytkikare på Elmia och kunde återigen konstatera att tom min Busnell Elite är skarpare och klarare i optiken. Undrar vad Duralyten egentligen skulle kosta om man tog bort varumärket /Mike
Publicerat Juni 6, 201114 yr Författare Kollade i samtliga Duralytkikare på Elmia och kunde återigen konstatera att tom min Busnell Elite är skarpare och klarare i optiken. Undrar vad Duralyten egentligen skulle kosta om man tog bort varumärket /Mike Tittade du i de belysta kikarsiktena(Duralyt) på Elmia ?
Publicerat Juni 6, 201114 yr Hej ! Jag var långt ifrån imponerad när jag tittade på Duralyt första gången. Dessa jag tittade i var inte belysta och var av de första efter att modellen lanserats. Jag var då på jakt efter en kikare till mitt 22long kit till R93 men tyckte att linskvaliten var bättre i Classic modellen och iom att jag inte behövde belysning var valet enkelt. Jag tycker personligen att 9000kr är mycket pengar om man inte blir 100% nöjd...då är det väl bättre att gå på en begagnad "riktig" Zeiss med top prestanda likt V-modellerna (Varipoint eller Diavari). Då har du knappast ngt ytterligare att önska i prestanda. Trijicon har jag också tittat en hel del på men tycker inte att de håller samma klass som Swarovski eller Zeiss men kanske väl bra för att vara ett bra köp med rätt pris. Som tidigare inlägg så siktar vi ju inte med lanterna i kikarn men jag tycker att det är fruktansvärt störande att se skillanden mellan centrum och kant i klarhet och skärpa. Så om jag vore dig skulle jag nog antingen gått på en billigare kikare och känna att priset ligger "lågt" och prestanda och kvalitet är förhållande bra baserat på priset...kanske runt 5000:- eller ngt. Eller sparat ihop ngr slantar till och gått på en begagnad Diavari eller Varipoint för ca. 12000:- . Jag förespråkar det senare alternativet. Om valet skulle stå mellan Duralyt eller Trijicon skulle det utan tvekan bli Trijicon. Observera att detta är mina personliga synpunkter i detta och det kan ju faktiskt vara så att jag snubblat över måndagsexemplar av både Trijicon och Duralyt Nu lär man väl bli påhoppad :D Lycka till !!! /Fredric
Publicerat Juni 6, 201114 yr Författare Hej ! Jag var långt ifrån imponerad när jag tittade på Duralyt första gången. Dessa jag tittade i var inte belysta och var av de första efter att modellen lanserats. Jag var då på jakt efter en kikare till mitt 22long kit till R93 men tyckte att linskvaliten var bättre i Classic modellen och iom att jag inte behövde belysning var valet enkelt. Jag tycker personligen att 9000kr är mycket pengar om man inte blir 100% nöjd...då är det väl bättre att gå på en begagnad "riktig" Zeiss med top prestanda likt V-modellerna (Varipoint eller Diavari). Då har du knappast ngt ytterligare att önska i prestanda. Trijicon har jag också tittat en hel del på men tycker inte att de håller samma klass som Swarovski eller Zeiss men kanske väl bra för att vara ett bra köp med rätt pris. Som tidigare inlägg så siktar vi ju inte med lanterna i kikarn men jag tycker att det är fruktansvärt störande att se skillanden mellan centrum och kant i klarhet och skärpa. Så om jag vore dig skulle jag nog antingen gått på en billigare kikare och känna att priset ligger "lågt" och prestanda och kvalitet är förhållande bra baserat på priset...kanske runt 5000:- eller ngt. Eller sparat ihop ngr slantar till och gått på en begagnad Diavari eller Varipoint för ca. 12000:- . Jag förespråkar det senare alternativet. Om valet skulle stå mellan Duralyt eller Trijicon skulle det utan tvekan bli Trijicon. Observera att detta är mina personliga synpunkter i detta och det kan ju faktiskt vara så att jag snubblat över måndagsexemplar av både Trijicon och Duralyt Nu lär man väl bli påhoppad :D Lycka till !!! /Fredric Tackar för att du tar dig tid att recensera. Just nu är jag så tvivelaktig man kan bli, håller med fullständigt att man bör vara nöjd för 9000:-sek, och är väl mest därför jag tvekar på Duralyt. Är det någon här på forumet som använder Trijicon Accupoint 3-9x42 belyst och kan uttala sig, får man ett riktigt bra sikte för de pengarna?
Publicerat Juni 6, 201114 yr Nej man får inte ett riktigt bra sikte, man får ett ok sikte, det oaktat priset. Att blanda in amerikansk optik i detta och just dessa sikten är inte helt relevant, jag skulle välja helt andra sikten, såsom Nikon, Burris, Meopta istället för en Trijicon. Går man på beg marknaden med 9 000 kr får man oerhört mycket optik för pengarna, ett litet addum som kan vara av beydelse. /Christian
Publicerat Juni 6, 201114 yr Författare Nej man får inte ett riktigt bra sikte, man får ett ok sikte, det oaktat priset. Att blanda in amerikansk optik i detta och just dessa sikten är inte helt relevant, jag skulle välja helt andra sikten, såsom Nikon, Burris, Meopta istället för en Trijicon. Går man på beg marknaden med 9 000 kr får man oerhört mycket optik för pengarna, ett litet addum som kan vara av beydelse. /Christian Så vad rekommenderar du? Har varit i kontakt med en kille som säljer Zeiss classic diavari 2.5-10x50 (obelyst) för 8000:- sek, vore detta ett mycket bättre köp? Ge mig rekommendationer!!
Publicerat Juni 6, 201114 yr Så vad rekommenderar du? Har varit i kontakt med en kille som säljer Zeiss classic diavari 2.5-10x50 (obelyst) för 8000:- sek, vore detta ett mycket bättre köp? Ge mig rekommendationer!! En Diavaria är en trevlig tub även om just denna troligen är en variant från XXL och då söker säljaren göra profit på dig,det är ju inte ok, eller hur?Hippen har helt rätt, jag har sett otroligt priser nämnas på Helia tuber och det är ett märke som jag gillar, har iofs bara ägt en, hrmm två sådana tuber men de är genomarbetade tuber med få brister. (tipset är nog att ringa till Torsbo o kolla med dem)Sen är det som så att Torsbo ie jaguargruppen och då även WB har Meopta till bra priser./Christian
Publicerat Juni 6, 201114 yr Författare Jo men är meopta någonting att ha då? Slår den trijicon på fingrarna vad gäller optiken och belysning?
Publicerat Juni 6, 201114 yr Jo men är meopta någonting att ha då? Slår den trijicon på fingrarna vad gäller optiken och belysning? meopta är bra. ingen tvekan. slå på fingrarna är en relativ fråga. ja säger vissa, andra inte. Själv gillar jag trijicon dagtid med fina färger osv, på kvällen verkar den bli grynig och det gillar inte jag då jag är kontrastjunkie. smaksak när detkommr ´till de detaljerna. jag gillarmeopta bättre på kvällen men det är jag det.