Publicerat Juni 4, 201114 yr Har tidigare jagat med farsans bössa. en 6,5. (toppfågel + älg) Varit nöjd med kalibern och hade då tänkt köpa en egen. (T3) Men handlaren tittade lite snett på mig och undrade om jag tänkt igenom mitt beslut. De sålde gärna en 6,5 till mig men sa att jag skulle förbereda mig på värderas då blyförbudet kommer. Ligger kanske nått i det... De tyckte jag skulle sikta på en 308 istället. Men hur är den vad gäller köttförstöring vid toppfågeljakten? sedan hörde jag rykten om att den ofta inte sköt lika precist som en 6,5. stämmer det? MVH David
Publicerat Juni 4, 201114 yr Köttförstöring är inget problem med .308 på toppjakt kalibern är nog bland dem som ger minst skador på en fågel men ändå fäller dem säkert. Precisionen är minst lika bra i en .308 men ballistiken plus att det troligen blir tyngre kulor till fågel som ger mera rekyl gör att jag ändå tycker att du byter ned dig jämfört med en 6,5x55 för just toppfågeljakten. Älgjakt har jag liten erfarenhet av men har inte sett någon älg som överlevt ett skott från 6,5x55 som sitter där det ska och tror nog att det går att tillverka kulor som klarar klass1 även utan bly gissar att det redan finns men det kan säkert någon annan svara på bättre
Publicerat Juni 4, 201114 yr Att det ska bli blyförbud är ju inget som är bestämt, så det kan man ju inte räkna med direkt. Jag älskar 6,5an men skulle jag endast ha en studsare skulle jag satsa på 308. , nu jagar ju inte jag topfågel, men den är ju tveklöst bättre på älg än 6,5. En väldigt allround kaliber som trivs i korta pipor, vilket passar om du vill skruva på en dämpare så småningom. Att 308. skulle skjuta sämre än 6,5 är rent nonsens. Tvärtom en harmoninsk patron som ofta är lätt att få att skjuta tätt.
Publicerat Juni 4, 201114 yr 6,5 är en potent kaliber, den klarar det mesta, mycket död i den kalibern! Det finns blyfri ammunition till 6,5 som håller klass 1 standard, så det är inget problem! 308 är ingen dålig kaliber, även om jag föredrar 30.06 framför den. Men det börjar kännas som om det gått lite mode i att rekommendera 308 framför andra kalibrar! Mitt vapenskåp innehåller både en 6,5:a och en 30.06:a och båda är med i skogen (inte samtidigt) när det vankas älg och björn. När det är vildsvin på programmet så är det 30.06:an som vinner, mycket beroende på att jag har bättre optik på den!
Publicerat Juni 4, 201114 yr Klart du ska ha 6,5! Glöm tjafset, det är bara rykten... Säg inte att det är nys, MP och -Naturskyddsföreningen arbetar aktivt för ett blyförbud. Om du lyssnat på radion nu så har Naturskyddsföreningen överklagat armens tillstånd att öka skjutningen på deras skjutfält med hänvisning till att blyet är skadligt för både djur och miljö. Både Mp och NSF är jaktmotståndare om de kan införa blyförbud kommer de att ta bort ca 30 % av alla klass 1 studsare. Huvuddelen av ägarna är äldre än 65 år och frågan är om de köper ett nytt vapen för 14 dagars älgjakt eller slutar de. Det betyder att med ett blyförbud kan ta bort kanske 20% av jägarkåren. Räkna med att MP sitter i regeringen om SAP vinner eller om KD/Fp åker ur riksdagen vid nästa val. Ställ frågan om vad det som väger tyngst, fortsatt regerings innehav eller blyförbud – jag tror att du vet svaret. Tyvärr får du nog räkna med att 6,5an är död om 5 år. Nu kanske du tycker att jag låter negativ, men Mp har klar deklarerat att de inte tänker stödja något parti om de inte får några ministerposter. Med tanke på att Mp;s kongress beslutat om att partiet vill förbjuda både all fågeljakt med hagel samt jakt med drivande hund i vargområden, det tycker inte jag verkar vara ett tecken på annat än ett kraftigt jaktmotstånd. Jag hoppas att jag har fel men chansen är nog liten.
Publicerat Juni 4, 201114 yr Författare OK. Tack för svaren. ballistiken är det väl inte så mycket som skiljer? Om man på normas sida kollar Elektron till 6,5 och "helmantlad BT" (vad nu det är? jämförbar?) till 308 så ligger sjunker ju 308 bara 5 mm mer på 200 meter. eller har jag förstått det galet? Rekylen är inget problem. Men om det finns klass 1 ammo till 6,5 utan bly så borde den överleva Mp i Regeringen?
Publicerat Juni 5, 201114 yr 6,5an är ju ruskigt trevlig, dessutom kan du kanske hitta billigare övningsammo till den. Gillar du den så köp en! Det absolut värsta som kan hända är ju att du får använda den till klass2 jakt om X antal år och köpa en studsare till. Det kan man kanske stå ut med. Ballistiskt är det som du skriver inte nån nämnvärd skillnad.
Publicerat Juni 5, 201114 yr Det skiljer inte speciellt mycket med avseende på ballistik med de kulor och avstånd du nämnt. Apropå Helmantel BT så står BT för "BoatTail" med vilket avses att kulan smalnar av mot dess bakre del, vilket förbättrar (minskar) luftmotståndet. 308:an anses (precis som 6.5x55) vara en kaliber med hög egenprecision och används till exempel i prickskyttevapen i de flesta av västvärldens försvarsmakter med goda resultat. Det som talar för 6.5 är väl billigare övningsammunition (kanske ca 5 kr/1000 st för 6.5 och drygt 7 kr/1000 st för .308 men huruvida det spelar roll beror ju på hur mycket du skjuter) och lägre rekyl, det som talar för 308 är väl att den ger lite mer marginaler vid älgjakt och att den definitivt klarar klass 1 vid ett eventuellt blyförbud. Sen hur sannolikt ett blyförbud är är ju svårt att säga. Jag köpte nyss en 6.5 som mitt första klass 1-vapen, men det var lite med tanke på att jag någon gång snart vill börja ägna mig åt långhållsskytte där 6.5 med rätt (handladdade) kulor klår .308. Dessutom så är jag nybliven skytt och kommer skjuta mycket för att bli en bra skytt så den lägre ammunitionskostnaden och rekylen var definitivt en faktor. Slutligen planerar jag ändå att köpa en .308 (Alternativt 7 mm Remington Magnum) inom något år, så jag är inte jätteoroad över blyförbudet.
Publicerat Juni 5, 201114 yr Då jag köpte min första bössa så blev det en 6.5x55 och då talades det om att det var ett dumt köp för att snart kommer blyförbudet och då blir den klass2. Det här var 2002 alltså 9 år sedan så jag är inte överdrivet oroad över ett blyförbud. Skulle det sedan komma så finns det som sagt ammo som uppfyller klass1 även utan bly till 6.5x55 även om den inte ligger i några vettiga prisklasser såvitt jag har sett. Jag skulle nog vilja säga att åk till butiken, känn på alla 6.5x55 och 308 dom har inom din prisklass och ta den bössa som ligger bra i händerna, en skön bössa är viktigare än vilken kaliber i världen.
Publicerat Juni 5, 201114 yr Om valet står mellan en 308 och en 6,5;a så skulle jag nog ta den första. Du gör samma sak med båda men den första har lite mera fast priset på ammunition är så gott som densamma. Vill du jaga bäver finns 110 respektive 85 grains sierra Hp. Till toppfågel och rådjur har båda väldigt fina kulor och ballistiskt så finns det knappt någon skillnad. Men till älg och vildsvin tar 308 täten med både tyngre kulor och lite mera urval om det skulle gå så illa att det blir blyförbud. Det är ju ingen katastrof även med en 6,5;a den går ju inte till skroten för det utan får i värsta fall kläs om med en ny pipa och en ny licens.
Publicerat Juni 5, 201114 yr Varför skaffa en bössa baserat på ett eventuellt blyförbud? Köp 6,5:an och byt ut den senare om det nu skulle bli aktuellt med ett blyförbud (när/om miljöpartiet m.fl. kommer till makten).