Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ombyggnation av en Husqvarna

Featured Replies

Publicerat

Vapnet jag ska bygga om är en Husqvarna 640 med m/98 system. Kaliber 9,3x57. Ska bygga den till en hundförarbössa.

Så har lite funderingar jag tänkte jag kunde få lite hjälp med:)

Det första jag ska göra är att byta stock på den. Funderar på en Hogue stock, någon som vet vad en sån väger och vart man får tag på en sån så enkelt och billigt som möjligt?:)

Någon som har några förslag till mig får gärna skriva de:)

Kan tillägga att jag är student så vill klara av detta projekt till en så billig peng som möjligt..

Publicerat

Boyd laminat, beställ direkt från USA.:) bra, billig, snygg.^^

Publicerat

Tänker du bara byta stock? Annars korta pipan och sätta dit en sidosäkring kanske vore nått... (snälltryck)?

Har gjort detta på en Husqvarna hemma och det blev riktigt bra :) Inte så dyrt och värt det!

Publicerat
  • Författare

Tänker du bara byta stock? Annars korta pipan och sätta dit en sidosäkring kanske vore nått... (snälltryck)?

Har gjort detta på en Husqvarna hemma och det blev riktigt bra :) Inte så dyrt och värt det!

Nej jag ska inte bara byta stock. ska också korta och gänga för ljuddömpare. sen ska jag nog byta bort sidomontaget som sitter på nu och sätta dit klackar, m.m. Får se lite hur långt pengarna räcker:)

Och stocken måste jag byta för den som sitter på nu är så fruktansvärt tråkig.

Publicerat

Nej jag ska inte bara byta stock. ska också korta och gänga för ljuddömpare. sen ska jag nog byta bort sidomontaget som sitter på nu och sätta dit klackar, m.m. Får se lite hur långt pengarna räcker:)

Och stocken måste jag byta för den som sitter på nu är så fruktansvärt tråkig.

Okej :) Det blir nog bra det. Har du nån bild på bössan? :)

// David

Publicerat

Det är kul att bygga om bössan, men det är inte billigt.

Så här mycket kostade mitt "ombygge" av en ärvd Hva 648:

- Ny kolv, Hogue overmolded 1500:-

- Weaver fästen. 500:-

- Burris signature ringar: 750:-

- Aimpoint 9000L 2moa (flaggan är kvar): 3400:-

- Rembyglar: 150:-

Summa: 6300:-

Frågan är om det inte är bättre att köpa en färdig bössa?

Men då har man ju inte fått meka med den själv å andra sidan.

Nu står ju siktet för det mesta av pengarna, men det var nästan inget smedjobb alls på den.

Tex kapa/kröna pipan, byta trycke, kvarts/sidosäkring kan nog dra iväg ett par tusen.

Andrahandsvärdet på ombyggen är inte speciellt högt heller tror jag.

Länk till stocken:

http://www.midwaysverige.com/apps/eproductpage.exe/ShowProduct?saleitemid=480661

Publicerat

Den här kostade mig 1500 kr ombyggd och klar. Ny kolv ok en defekt kolv men med mitt användnings område så efter första året så har den fått ett antal smällar. Pipa kortad till 46 cm säkring ombyggd. Total längd 98 cm satans smidig.

Använder den vid eftersök och som hundförarbössa grund stommen är en 9,3x57 tillverkad 1936.

Mycket kärlek mellan mig och denna bössan.

Lasse

post-3031-0-05964900-1307305724_thumb.jp

Publicerat

Och så här blev min. Jag tänkte först kapa pipan men då den skjuter så bra ville jag inte röra den.

Om du byter trycke/säkring tycker jag du ska kosta på att en smed gör det så det verkligen blir rätt.

post-2901-0-22579600-1307344913_thumb.jp

Publicerat

så här blev min :(

post-220-0-23288900-1307346808_thumb.jpg

Publicerat

så här blev min :(

vad är det för kolv

Publicerat

vad är det för kolv

det är en laminat med en massa färg på.

Publicerat

det är en laminat med en massa färg på.

okej vars har du köpt den kolven

Publicerat

okej vars har du köpt den kolven

den var en boberg och fruktansvärt grovfräst, första och sista gången jag köper en sådan, men va ska man göra när man bygger på en 1640 :)

Publicerat
  • Författare

Det är kul att bygga om bössan, men det är inte billigt.

Så här mycket kostade mitt "ombygge" av en ärvd Hva 648:

- Ny kolv, Hogue overmolded 1500:-

- Weaver fästen. 500:-

- Burris signature ringar: 750:-

- Aimpoint 9000L 2moa (flaggan är kvar): 3400:-

- Rembyglar: 150:-

Summa: 6300:-

Frågan är om det inte är bättre att köpa en färdig bössa?

Men då har man ju inte fått meka med den själv å andra sidan.

Nu står ju siktet för det mesta av pengarna, men det var nästan inget smedjobb alls på den.

Tex kapa/kröna pipan, byta trycke, kvarts/sidosäkring kan nog dra iväg ett par tusen.

Andrahandsvärdet på ombyggen är inte speciellt högt heller tror jag.

Länk till stocken:

http://www.midwaysverige.com/apps/eproductpage.exe/ShowProduct?saleitemid=480661

Tack för pris info och så:)

Den stocken du länka är den bara att sätta på den på bössan eller måste jag slipa så den passar??

Gör detta som ett projekt arbete i skolan :)

Publicerat
  • Författare

Den här kostade mig 1500 kr ombyggd och klar. Ny kolv ok en defekt kolv men med mitt användnings område så efter första året så har den fått ett antal smällar. Pipa kortad till 46 cm säkring ombyggd. Total längd 98 cm satans smidig.

Använder den vid eftersök och som hundförarbössa grund stommen är en 9,3x57 tillverkad 1936.

Mycket kärlek mellan mig och denna bössan.

Lasse

Ser ut att vara en fin studsare:)

Vad fick du gjort på studsaren för 1500?

Vad är det för kikare?

:)

Publicerat

Tack för pris info och så:)

Den stocken du länka är den bara att sätta på den på bössan eller måste jag slipa så den passar??

Gör detta som ett projekt arbete i skolan :)

Har fått för mig att det kan vara lite bökigt att få dessa kolvar att passa, men då jag själv är intresserad av en sådan kolv skulle det uppskattas om någon kunnig själ förklarade läget! :)

Publicerat

Hoguestocken för Large Ring Mauser m98 passade perfekt på min Hva 648 (m98) system. Mycket bra passform, ingen inpassning alls. Monteringen är hur enkel som helst, skruva bort stockskruvarna (2st) byt stock och skruva fast. Beroende på årsmodell finns det pipor med annan profil, avsmalnande i steg, då kanske man får putsa lite? Jag har läst om folk som passat in en sådan för Hva 1640 och då blir det en hel del jobb med inpassning. Hoguestocken sågas av en del som mjuk och sladdrig. Jag håller inte med, visst det är ingen McMillan men den är styv nog för vanlig jakt. Bekväm bakkappa, skön att hålla i, tyst.

Ett alternativ att kolla på är Bell&Carlsson stockar (medalist eller carbelite) som ska vara ännu bättre (och troligen dyrare).

Du hade sidomontage som du ville byta ut? Då kan det vara så att du måste ta bort sidomontaget innan du kan få dit nya stocken. Jag bytte också till weaverklackar för att få ett lägre och snyggare montage.

Men återigen, om budgeten är tight och du inte har tillgång till mekanisk verkstad, kolla på en färdig bössa. Troligen billigare.

Publicerat

Ursäkta om jag tjatar om kostnaden men eftersom du skrev att du hade en tight budget så trycker jag på det.

Du vill alltså:

- Byta stock.

- Rembyglar som passar stocken.

- Byta trycke till ett med sidosäkring.

- Kapa pipan.

- Gänga för dämpare.

- Kröna om pipan?

- Ta bort sidomontage. Du får tre gapande hål i lådan som du kanske vill täcka?

- Sätta klackar.

- Troligtvis kan du inte återanvända ringarna från sidomontaget till siktet, det blir att köpa nya.

Jag skulle gissa att materialkostnaden enbart (om du köper allt nytt) blir ca 3500kr. Lite beroende på frakt.

Vad det kostar att göra metallarbetena vet jag inte, om det görs av en vapensmed tror jag du får räkna med minst 2-3000kr?

Kapar du själv med bågfil blir det förståss billigare. En kille jag känner gjorde det och det funkar på korta håll ialla fall.

Sen kan man ju hitta beggade delar som gör det billigare.

Publicerat
  • Författare

Ursäkta om jag tjatar om kostnaden men eftersom du skrev att du hade en tight budget så trycker jag på det.

Du vill alltså:

- Byta stock.

- Rembyglar som passar stocken.

- Byta trycke till ett med sidosäkring.

- Kapa pipan.

- Gänga för dämpare.

- Kröna om pipan?

- Ta bort sidomontage. Du får tre gapande hål i lådan som du kanske vill täcka?

- Sätta klackar.

- Troligtvis kan du inte återanvända ringarna från sidomontaget till siktet, det blir att köpa nya.

Jag skulle gissa att materialkostnaden enbart (om du köper allt nytt) blir ca 3500kr. Lite beroende på frakt.

Vad det kostar att göra metallarbetena vet jag inte, om det görs av en vapensmed tror jag du får räkna med minst 2-3000kr?

Kapar du själv med bågfil blir det förståss billigare. En kille jag känner gjorde det och det funkar på korta håll ialla fall.

Sen kan man ju hitta beggade delar som gör det billigare.

Bara bra att du tjatar lite.

Har rätt bra med kontakt med en vapensmed så tror att jag kan få metallarbetet ganska så billigt.

Har räknat på att jag borde klara mig runt 4500:)