Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Begagnade kikarsikten?

Featured Replies

Publicerat

Hello. Tycker många köper begagnade gluggar här på forumet. Är det bara jag som känner mig osäker inför hur denna kikare har hanterats?

Helt riskfritt är det ju inte, det förstår jag. Men vad har ni för erfarenheter?

Publicerat

Hello. Tycker många köper begagnade gluggar här på forumet. Är det bara jag som känner mig osäker inför hur denna kikare har hanterats?

Helt riskfritt är det ju inte, det förstår jag. Men vad har ni för erfarenheter?

Har själv inga erfarenhet av just detta forum men jag tror inte du behöver oroa dig. Men visst ska du kolla upp siktet du köper. Ofta kan man läsa om saker man bör hålla utkik efter ifall nån försöker blåsa dig ;)

//David

Publicerat

Jag har under massor av år enbart köpt begagnade kikarsikten, mestadels tysk/österrikare men även japansk kvalitetsoptik.

Risken att få ett skitsikte finns ju alltid, men om man köper från ett forum så drar sig säljaren för att lura någon medvetet, det är faktiskt enkelt att "hänga ut" någon om man är missnöjd ;)

Kolla så att säljaren har postat mycket och är aktiv - alltså inte registrerad bara för att sälja sitt kikarsikte.

Raggarö

Publicerat

Mitt första nya kikarsikte var (korkat nog) ett kinesiskt nonamesikte märkt med det tryck återförsäljaren beställt. Djävla skitsikte. Då har mina begagnade sikten (främst från andra forumister) varit väldigt mycket driftsäkrare och bättre köp. Men så har det stått Zeiss, SuB eller Nightforce på gluggarna.... Givetvis har jag kollat säljarens tidigare inlägg (här och på grannkanalen) för att få en idé om personen i fråga. Jag upplever inte att jag blivit blåst ännu så länge. Och jag upplever att säljarna varit ärliga och engagerade. Har till och med fått hem optik för påsyn och test någon månad innan köp genomfördes.

Publicerat
  • Författare

OK. Jag formulerade mig visst lite knepigt. Tänkte främst på beg. optik över lag, blocket o.s.v... Men det är klart. Från ett forum likt detta där man kan få lite info om säljaren känns ju säkrare.

Publicerat

På frågan "vågar man?" så är svaret JA!, utan tvekan.

Just när det gäller begagnade sikten så kan man göra bland de bästa köpen överhuvudtaget inom den här hobbyn...

Men, visst finns det minor att trampa på. Det bästa är förstås om man kan få se det tilltänkta exemplaret först. Det räcker med några sekunders besiktning för att se hur den tidigare ägaren har hanterat sina prylar.

Om du köper av en handlare så betala inga överpriser bara för att kikaren har ett "fint" namn. Jag har sett det några gånger, och själva kikarna var i samma skick som ett nedbrunnet skithus.

Jag tycker att man gör de bästa fynden bland lite udda modeller. Fast förstorande t.ex.

Bra fasta 6X, 8X och 10X kan hittas i princip nya till samma pris som ett nytt dyngsikte från Asien.

Min SuB 10X42 och Pecar 6X45 är nog bland de bästa köpen jag har gjort i det här.

mv. Danne