Publicerat Juni 6, 201114 yr Hej hopp Jag ska till Miami i oktober och har ju sett vilken prisskillnad det är på optik. Det är ju duktigt frestande att köpa med sig sikte därifrån. Kan jag köpa ett sikte oavsett vad det är och bara tulla in det i Sverige (om jag inte väljer att smuggla) eller är det skillnad på sikten? Jag är ute efter sikte med mildot, gör det att det blir klassat som taktiskt och inte får exporteras? Jag vet inte hur detta funkar men har ju hört en massa rykten om hur det krånglas till med exporttillstånd och annan byråkrati. Är det någon som vet hur detta funkar och på rak arm kan ge mig en vink om hur jag ska gå tillväga? På förhand tack Markus
Publicerat Juni 6, 201114 yr Regelverket medför att det krävs tillstånd för att exportera militärt material, ett sikte med en mil dot riktplatta är militärt, således krävs det en del pappersarbete, men det går att ordna med, kräver lite arbete från säljaren och kostar en liten peng. Då du kan handla inom landet så att säga via nätet i Miami så har du goda chanser att ordna med detta. Beroende på vad du skall köpa så hade jag kontaktat lite olika säljare, vet du vad du vill ha? /Christian
Publicerat Juni 6, 201114 yr Författare Det är främst 2 olika jag tittat på, Trijicon 2,5-10x56 och Bushnell Elite 2,5-16x50, jag tror att Bushnellen är lite vassare optiskt, men belysningen i Trijicon frestar också. Som jag resonerar nu så lutar det åt Bushnellen pga optiken. Sen är jag även lite nyfiken på Bushnells taktiska 10x40, den kostar ju inte mer än 1500 kr därborta.
Publicerat Juni 6, 201114 yr Vet inte hur det är nuförtiden, men när jag var där för tio år sen (helvete vad tiden går...) så betalade man statlig skatt i staten man köpte prylar i, men beställde man från nätet så slapp man sådan skatt. Nu var väl inte den "stat-specifika momsen" direkt astronomisk, men det blev iaf billigare. Förvaddetärvärt