Publicerat Juni 6, 201115 yr Fick hemsläpat ett rådjur idag som flåddes och eftersom klockan är midnatt får jag inte tag på salt. Skickar det i frysen nu, men hur går jag vidare sen? När jag jobbade på scan så saltades alla får/lammskinn. Vändes lite på och så la man de på pallar och körde iväg. Nötboskapen hamnade hudarna i saltbad. Ska man pyssla med det hemma eller skicka iväg det? Det är lite trasig i nacken efter utgångshålet och jag mitt klantarsle råka sticka ett hål i det men hoppas det går ändå. Vad jag ska ha den till har jag inte kommit på än. Fick tips när hästen fick skav av sadeln att använda ren men rådjur skulle vara ännu bättre om man fick tag på. Eller kanske man ska sy något. Rådjurstofflor? mössa, sittunderlägg till barnvagnen...
Publicerat Juni 7, 201115 yr när jag skickade i väg bäverskinn på beredning i fjol så kvittade det om man saltade skinnet eller frös in det enligt konservatorn så länge det inte surnade skador på skinnet kan man sy ihop igen sen enligt vissa så ska rådjursskinn var direkt olämpligt att bereda pga att pälsen släpper lätt från skinnet sanningshalt vet jag inte
Publicerat Juni 7, 201115 yr Jag brukar ha mina skinn i frysen. två veckor innan de skall skickas iväg plockar jag upp dem och saltar in dem. Skall jag bereda själv så skippar jag saltet helt.
Publicerat Juni 7, 201115 yr Vi har använt rådjursskinn under sadeln vid flera tillfällen, mjukt och fint för hästryggen, men hårar nåt hemskt, håller mao inte så länge.
Publicerat Juni 7, 201115 yr Antagligen passar rådjursskinnen bäst om man avhårar dem och använder dem som läder istället.
Publicerat Juni 7, 201115 yr Jag gav bort en hel del rådjursskinn till en som red förr men eftersom de slets så kvickt var det inte lönt att lämna bort de och gör iordning de. Alltså blåste de bara bort att kött och hinnor etc med en högtryckstvätt och sedan spändes de ut och torkades. Funkade tydligen bra att ha under sadlen på det viset men jag har inte testat själv då hästar är FARLIGA i bägge ändar och obekväma på mitten.
Publicerat Juni 7, 201115 yr ... men jag har inte testat själv då hästar är FARLIGA i bägge ändar och obekväma på mitten. *ASG* Håller med dej, hade besparat mej flera blåmärken och skrubbsår om jag haft vett att leva efter denna devis! Ang rådjursskinnen så släng det. Senare i höst när de är vinterpälsade då är de förjävla trevliga att ta till vara! Flå noga sen är det bara att smeta upp skinnet på någon vägg eller något så det får torka. När det är rejält torrt så har du ett formidabelt sittunderlag. Mvh!
Publicerat Juni 7, 201115 yr Författare Renskinnen hårar också, men vissa knappt inte alls och andra släpper stora bollar. Har tydligen med att göra när på året de är tagna. Låter den ligga kvar i frysen, tar ju ingen plats och sen försöker jag mig väl på att dona med det själv istället som ett litet experiment och försöker få ett fint djur i höst istället.