Publicerat Juni 7, 201115 yr Hej! Har införskaffat en gammal trotjänare, en Husqvarna 1640 i kaliber 30-06 som sparkar ganska bra. Känner att jag skulle vilja sätta på en bakkappa på den då man kanske inte vill ligga och nöta på en skjutbana speciellt mycket med den, p.g.a rekylen . Så nu undrar jag vilken bakkappa som är skönast och som absorberar rekylen bra. Pratade lite med en på den lokala vapenhandeln och han rekommenderade Pachmayer. Men då jag är ett blåbär i dessa "Saker" så tänkte jag fråga er lite erfarnare jägare/Skyttar vad ni skulle rekommendera för bakkappa. Ska tilläga att jag kommer tillbringa en hel del på skyttebanan, därav behovet av en bra bakkappa, vill ju helst ha axeln i samma skick som innan man har skjutit . Så som sagt skulle jag vilja höra vad ni erfarna har för tips. Bästa hälsningar /Robert (Rättar mig för stavfel och felformuleringar)
Publicerat Juni 7, 201115 yr Jag kör med Kick-EEZ och anser att de är bättre än Pachmayr när det gäller att ta upp rekyl. Du får dock inte ett lika klassiskt klingande namn bak på bössan. Jänkarna verkar gilla Limbsaver, jag har själv inte provat dem men som synes har de samma problem som Kick-EEZ. Namnet är dock prio noll för mig
Publicerat Juni 7, 201115 yr Det finns många märken och många modeller i varje märke, ska du ha en som verkligen dämpar bra får du betala några hundra men det är det värt. På min gamla 30-06a som är ungefär lika uselt stockad som en 1640 så har jag monterat en limbsaver, den är MJUK!, gör rekylen till en barnlek men det blir lite svampigt vid anläggningen. På min gamla 9,3x57 ar jag en 25mm pachmeyr decelerator, den är nästan lika mjuk men lite stabilare. Båda dämpar bra. Pachmeyern är snyggare http://www.pachmayr.com/D752B.php Jag tror du uppnår det du vill oavsett märke, köp det handlaren har på lager, krångla inte till det.
Publicerat Juni 7, 201115 yr Jag har en limbsaver på min tikka 308 och den är kanon och hade även en sån på min Remington 700 30-06 och där fungerade den då med kanon... har haft sån tur det suttit såna på mina bössor då jag köpt dem och på min husqvarna 640 30-06 jag hade satt det nån sån där röd/orange mjuk bakkappa som med funkade bra vet ej vad den heter. Sett den sitter på många gamla Husqvarnor
Publicerat Juni 7, 201115 yr Författare Tack för tipsen! Känner mig lite säkrare nu inför valet. ps. skjutbanan kommer bli lite osäker framöver
Publicerat Juni 9, 201115 yr Jag har en limbsaver på min tikka 308 och den är kanon och hade även en sån på min Remington 700 30-06 och där fungerade den då med kanon... har haft sån tur det suttit såna på mina bössor då jag köpt dem och på min husqvarna 640 30-06 jag hade satt det nån sån där röd/orange mjuk bakkappa som med funkade bra vet ej vad den heter. Sett den sitter på många gamla Husqvarnor Jag har köpt denna (25mm) till mina bössor (kombi och 8x57) och är helnöjd med både priset och snabbheten på leveransen. http://www.jaktbutiken.se/produkter/191.64../1050/Kassnar%20Bakkappa