Publicerat Juni 9, 201114 yr tja jag är lite av en nikotinslav och gillar att fördriva tiden med att antingen röka eller att snusa när jag står på pass. en sak som jag har funderat på är dock om djuren skulle kunna bli skrämmda eller bli extra försiktiga när de känner lukten av tobak rök såsom lukten av snus som till och med för människor är ganksa påtaglig. upplys mig gärna på området och dela med er av erfarenheter till lika tänkande
Publicerat Juni 9, 201114 yr Så länge du inte röker varghår så är det ok. Tror snarare att det har motsatt effekt eftersom att det hjälper till att ta bort människolukten.
Publicerat Juni 9, 201114 yr tja jag är lite av en nikotinslav och gillar att fördriva tiden med att antingen röka eller att snusa när jag står på pass. en sak som jag har funderat på är dock om djuren skulle kunna bli skrämmda eller bli extra försiktiga när de känner lukten av tobak rök såsom lukten av snus som till och med för människor är ganksa påtaglig. upplys mig gärna på området och dela med er av erfarenheter till lika tänkande Tyvärr blir du nog hjälpt av ditt blossande i detta fall. Jag skulle tro att djuren uppfattar tobaksröken som brandrök och skyggar därmed inte för din ciggrök. Dessutom döljs din människovittring av röken och dina chanser att få djur i pass ökar trots att du står fel i vind.
Publicerat Juni 9, 201114 yr min farfar stod alltid och bolmade cigarr i sin inrökta lodenrock under senhöst och vintern. trots att dimman låg tät kom rådjuren springande många gånger och en del stannade på platsen. sen dog han förvisso tidigt av cancer och hade sällsynt dålig kondition men man kan ju inte få allt.
Publicerat Juni 9, 201114 yr Skulle med nöje puffa pipa på jakten, men jag misstänker att då får jag väll fan för det åxå. Felet med pipa är juh att det tom kan vara riktigt gott! Men jag har juh slutat med sånt.
Publicerat Juni 9, 201114 yr Märker då inte någon större skilland mot när jag snusade, skulle väl vara att djuren nu uppfattar min andedräkt tidigare.
Publicerat Juni 9, 201114 yr Författare Skulle med nöje puffa pipa på jakten, men jag misstänker att då får jag väll fan för det åxå. Felet med pipa är juh att det tom kan vara riktigt gott! Men jag har juh slutat med sånt. grattis till dig som lyckades sluta jag har rökt sen jag var 14 är nu 17 och försökt sluta ett 10-tal gånger även med hjälp av läkare
Publicerat Juni 9, 201114 yr Författare min farfar stod alltid och bolmade cigarr i sin inrökta lodenrock under senhöst och vintern. trots att dimman låg tät kom rådjuren springande många gånger och en del stannade på platsen. sen dog han förvisso tidigt av cancer och hade sällsynt dålig kondition men man kan ju inte få allt. synd om din farfar min farmor dog av samma sak efter 60 års konstantrökning och alkolism... jag har ingen dålig kondis springer 2 km på under 10 min men sen orkar jag ju inte så mycket efter det hehehe
Publicerat Juni 9, 201114 yr Själv tyckte jag att "Puritos"(Mellanting mellan cigarill och cigarr) var gott på pass. Tyvär slutade min tobakshandlare att importera dessa. Nu funkar cigariller bra när jag vill "kolla vinden" när jag går med hund. Ett pipstopp håller mig sysselsatt på pass. (Sen behöver man inte dra ner allt i lungorna utan det kan vara gott att bara suga lite på rökverken)
Publicerat Juni 24, 201114 yr jag tror att det inte gör någon skillnad med snus som luktar så lite. kommmer ett djur i vind så känner det nog av dig innan den känner prillan:)
Publicerat Juni 24, 201114 yr Kan vara värt att anstränga sig för att sluta och i slutändan få några fler jaktår. Ser allt för många som drunknar för tidigt i sina lungödem med en syrgastub under armen. Tro mig, Det är inte värt det !! Lycka till -ambulanssyster Johan
Publicerat Juni 25, 201114 yr Förr satt man alltid och puffade på en majspipa med Borkumriff på älgjakten och då kom det alltid älgar, sen jag slutade med det har jag jävlar inte sett en älg under jakten. Snus tror jag inte djuren uppfattar som något farligt. Det ligger drivor av General och Göteborgs rape runt vildsvins hoddan och dom verkar inte bry sig det minsta om de. Kanske skulle köpa en ny pipa