Publicerat Mars 20, 200620 yr Hej. Var ute i helgen och gick den runda som jag brukar gå med alla hundarna varje helg, Den är ca 1,5 mil runt marken jag har jakten på, Efter ca 7km promenad så makerar hundarna att något kommer mot oss genom planteringen, Alla reser ragg och börjar bli på tårna men ingen skäller, Plötsligt så kliver det ut en stor älgko framför mig denna åtföljs av två röda kalvar i storlek som rådjur. Nu blev det ett jäkla liv på hundarna när dom ser älgarna, Att då hålla 3 vuxna karelare som alla vill iväg och jaga är nästan hopplöst men jag lyckas lugna ner dom, Kon går på vägen och nyper lite tallkvistar och kalvarna går efter, Vi står kvar på samma ställe hela tiden, efter ett par minuter så ska kossan gå av vägen för att fortsätta beta länger in i planteringen, Det är nu som problem uppstår, kalvarna kommer inte över snövallen dom liksom fastna i spåren efter kon och blir hängande på buken, Vad göra kalvarna gnölar och kossan lockar så mycket hon kan, Där hänger två kalvar på snövallen, Hundarna totalt tokiga när dom hör och ser detta, Det slutar med att jag går tillbaka och binder hundarna lägre bort på vägen för att sen gå tillbaka och försöka hjälpa loss kalvarna ur snövallen. Väl tillbaka så ligger kalvarna kvar och bara kollar på mig när jag går fram och lyfter upp dom en efter en, Kossan står ca 40m bort och kollar vad jag håller på med. Allt avlöper väl och kalvarna återförenas med kon och dom går in i planteringen, Har nu idag varit och kollat om dom är kvar och det är dom, Båda var runda och fina i kroppen och väldigt välmående måste jag säga. Visst är naturen förunderlig vad det gäller det vilda, Det var som om kossan var medveten om att jag bara hjälpte kalvarna, I vanliga fall brukar dom varar ganska tjuriga när man rör kalvarna, men denna visade inga som helst tecken på ilska. Björnhunden
Publicerat Mars 20, 200620 yr Hej.Var ute i helgen och gick den runda som jag brukar gå med alla hundarna varje helg, Den är ca 1,5 mil runt marken jag har jakten på, Efter ca 7km promenad så makerar hundarna att något kommer mot oss genom planteringen, Alla reser ragg och börjar bli på tårna men ingen skäller, Plötsligt så kliver det ut en stor älgko framför mig denna åtföljs av två röda kalvar i storlek som rådjur. Nu blev det ett jäkla liv på hundarna när dom ser älgarna, Att då hålla 3 vuxna karelare som alla vill iväg och jaga är nästan hopplöst men jag lyckas lugna ner dom, Kon går på vägen och nyper lite tallkvistar och kalvarna går efter, Vi står kvar på samma ställe hela tiden, efter ett par minuter så ska kossan gå av vägen för att fortsätta beta länger in i planteringen, Det är nu som problem uppstår, kalvarna kommer inte över snövallen dom liksom fastna i spåren efter kon och blir hängande på buken, Vad göra kalvarna gnölar och kossan lockar så mycket hon kan, Där hänger två kalvar på snövallen, Hundarna totalt tokiga när dom hör och ser detta, Det slutar med att jag går tillbaka och binder hundarna lägre bort på vägen för att sen gå tillbaka och försöka hjälpa loss kalvarna ur snövallen. Väl tillbaka så ligger kalvarna kvar och bara kollar på mig när jag går fram och lyfter upp dom en efter en, Kossan står ca 40m bort och kollar vad jag håller på med. Allt avlöper väl och kalvarna återförenas med kon och dom går in i planteringen, Har nu idag varit och kollat om dom är kvar och det är dom, Båda var runda och fina i kroppen och väldigt välmående måste jag säga. Visst är naturen förunderlig vad det gäller det vilda, Det var som om kossan var medveten om att jag bara hjälpte kalvarna, I vanliga fall brukar dom varar ganska tjuriga när man rör kalvarna, men denna visade inga som helst tecken på ilska. Björnhunden Här är det inte något som Vi ska tänka på ännu. Full vinter och -10,9 på morgonen och snålblåst från nordligt håll. Har Du ingen snö kvar mer än plogkammar? ;D
Publicerat Mars 20, 200620 yr Härlig historia, du måste ha rätt om Älgkon, de bruka ju bli lite sura.
Publicerat Mars 20, 200620 yr Härlig historia, du måste ha rätt om Älgkon, de bruka ju bli lite sura. Har Du hamnat mellan ko och kalv någon gång? Jag har gjort det omedvetet i Småland där jag hade stugan. Jag såg inte kalven och kon hörde inte mig p g a att det blåste en del när jag var ute och gick en sväng i skogen, men det blev aktivitet när hon upptäckte mig. Jag fick backa så jag hade kontakt med henne. :
Publicerat Mars 20, 200620 yr En hjälteinsatts Björnhunden Nog är det väl ovanligt tidigt att kalvarna föds även i södra delarna av landet redan nu, eller ?
Publicerat Mars 20, 200620 yr Visst måste det vara väldigt ovanligt. Vad beror sådant på? Har hon brustat i juli eller vad?
Publicerat Mars 20, 200620 yr Författare Har Du hamnat mellan ko och kalv någon gång? Jag har gjort det omedvetet i Småland där jag hade stugan. Jag såg inte kalven och kon hörde inte mig p g a att det blåste en del när jag var ute och gick en sväng i skogen, men det blev aktivitet när hon upptäckte mig. Jag fick backa så jag hade kontakt med henne. : Det kan du räkna med att jag gjort, Hade eftersök på en kalv som var blind efter någon typ av infektion, Kossan var mer än lovligt förbannad när jag gick in på ståndet för att fälla kalven. Hon gick till angrepp på mig istället för mot hundarna, som jobbade förnetriskt med kalven lite längre bort, Vid två tillfällen jagade hon mig säkert 70m, jag sprang som en hare mellan trädstammarna för att undvika ko skrället, Till slut så gav kalven upp och kossan lämnade den åt sitt öde. Björnhundnen
Publicerat Mars 20, 200620 yr Författare En hjälteinsatts Björnhunden Nog är det väl ovanligt tidigt att kalvarna föds även i södra delarna av landet redan nu, eller ? Vi tror att samma kossa hade tidiga kalvar även ifjol fast då var det ca 2veckor senare, Dock så hade vi nästa lika mycket snö som nu vid det tillfället. Då klarade hon båda kalvarna under hela våren och dom var väldigt stora vid jakten, Jag fällde den ena av dessa och den vägade 92,5 kg. Vi har nu fällt en jäkla massa aspar i närområdet till planteringen där kon +kalvarna är, Nu får hoppas att vintern inte blir så mycket värre än vad den nu är, Vi har ca 45cm snö i skogen fast dagsmejan tar nu hårt på den så förhoppningsvis blir det lite bar fläckar så dom slipper ligga i snön, Risken är att dom dra på sig lunginflamation om dom ligger kallt en längre tid. Björnhunden
Publicerat Mars 20, 200620 yr Jo, kon kan var väldigt snabb i sådana lägen där man hamnat mellan henne och kalvarna. Var med om det förra sommaren då jag cyklade med hunden och upptäckte alldeles försent att jag hamnat mellan ko och kalvar. Hunden stannade och började skälla som en galning på kalvarna i ett buskage bredvid vägen och kon kom rusande från andra sidan. Snacka om att man fick puls ;D Vilka långa kliv hon tog, och sen att försöka få med sig hunden som dragit ut hela flexit och komma iväg på cykeln , det var ingen lätt match men som tur var så löste det sig i sista stund.
Publicerat Mars 20, 200620 yr Det kan du räkna med att jag gjort,Hade eftersök på en kalv som var blind efter någon typ av infektion, Kossan var mer än lovligt förbannad när jag gick in på ståndet för att fälla kalven. Hon gick till angrepp på mig istället för mot hundarna, som jobbade förnetriskt med kalven lite längre bort, Vid två tillfällen jagade hon mig säkert 70m, jag sprang som en hare mellan trädstammarna för att undvika ko skrället, Till slut så gav kalven upp och kossan lämnade den åt sitt öde. Björnhundnen Jo, kon kan var väldigt snabb i sådana lägen där man hamnat mellan henne och kalvarna. Var med om det förra sommaren då jag cyklade med hunden och upptäckte alldeles försent att jag hamnat mellan ko och kalvar. Hunden stannade och började skälla som en galning på kalvarna i ett buskage bredvid vägen och kon kom rusande från andra sidan. Snacka om att man fick puls ;D Vilka långa kliv hon tog, och sen att försöka få med sig hunden som dragit ut hela flexit och komma iväg på cykeln , det var ingen lätt match men som tur var så löste det sig i sista stund. Dom är snabba kosserna vid detta tillfälle och pulsen på en själv blir hög. ;D
Publicerat Juli 22, 200619 yr Tjena jag kom lite nära en kalv, och lyckades få en bild innan koa kom och jag fick ta till benen. Kalven tyckte nog att jag såg ut som en älg för han gick rätt emot mig och lockade. En kul grej att va med om var det iaf. Detta hände den 20/5 och jag får för mig att kalven bara va ett par timmar. Mvh janne
Publicerat Juli 22, 200619 yr Kommer de så sent där uppe. Det tidigaste jag har sett är 10/5 här nere. Mvh MA
Publicerat Augusti 20, 200619 yr Var ute och åkte en sväng igår boratnför Burträsk efter att vi hadde varit o skjutit några skott på skjutbanan. Då såg vi en Ko och kalv, men oj så liten kalven var.
Publicerat Augusti 20, 200619 yr Som tur är så hinner dom växa till sig en hel del tills kalvjakten drar igång i Oktober ;D