Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur funkar era hundar under jakt!

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Undrar hur fungerar era blandraser på jakt? det visas jättefina bilder på valpar men hur har dom fungerat i skogen tex gråhund watchel,vitälghundwatchel m.m-

Det jag funderar på är tex kontakt, hur lännge brukar dom ställa tex på älg? sök.mm

Har själv länge funderat på att skaffa en blandras till nästa år! dels till småvilt,älgjakt om det fungerar sen även eftersök på älg + rå.. en kombination!

Där av en blandras.

Men jag vill veta hur fungerar era hundar på jakt är ni nöjd med erat val av ras? använder ni eran hund på samma sätt som jag tänkt?

Vet att det viktigt att välja en bra kombination av föräldrar..

Jensa på forumet verkar ha bra hundar.. men vad är era åsikter o val av ras..

//peter

Publicerat

Gråwachtlar och vitälghundswachtel fungerar snarlik varandra du får ganska homogena egenskaper hos dessa korsningar.. Den första gråwachteln kom jag i kontakt med för lite över 20 år sedan och då var den framtagen medvetet för grisjakt av en kollega till mig som då jobbade som yrkesjägare. Det man såg då var att den korsningen blev som man tänkt och flera av dom funkade jävligt bra.. tänker främst på en av Staffan Söderbergs gråwachtlar som han köpte av min kollega .. den hunden sköts det ca 300 grisar för och hunden var aldrig skadad... sedan dess ha det tagits fram en och annan kull med gråwachtlar. Egenskaperna som dom får är generellt att dom driver med skall. Drevtider är ju svårt att sätta fingret på då det varierar kraftigt på vad slags vilt det är .. som vanligt så blir det längre drev tider på hjortar som buktar tätt framför hunden och något annat på en älg som skenar ur marken.. Väljer viltet att stå så ståndar dom gladligen älg och gris i några timmar.. det mesta i hur hunden betér sig ligger i hur du präglar hunden och jagar in den.. lägger du mer vikt vid ståndarbetet och inriktar dig på enbart älgjakt så kan du få en duglig ståndhund i en gråwachtel.. har sett flera som matchar många älghundar i att ställa älg.. kort och gott du får en bra allroundhund som är vädertålig med spetsens underull och har skärpan från wachteln att avfånga vilt alternativt ställa vilt som är skadat.

Flera av dom som jag tagit fram har även visat bra egenskaper på björn..

Det viktigaste är ju i vanlig ordning att kolla på hur föräldrarna jagar så det inte är skithundar som man korsat..

Mvh Jensa

Publicerat

Har en blandras labbe/wachtel som jag köpte på lite impuls och det blev jäkligt bra. Kortdrivande på allt men ställer dåligt. Finns väl inga sådana gener heller så det är inte så konstigt. Apporterar och spårar men är nu för gammal. Skaffade honom innan vi hade gris så hanhar helt enkelt fungerat perfekt till den rådjursjakt som han mest är använd till. Drevtider på mellan 3 och 10 minuter och längre behövs nästan aldrig innan viltet är ute ur de såtar vi jagat.

Nästa blandras jag skaffade är wachtel/vorsteh och där har det gått trögt. Farsan är Hipshots Fimpen och hade jag vet vad jag vet idag om hurpass ojämn Fimpen är så hade jag aldrig köpt Enzo. Nu efter fem säsongers tragglande så måste jag säga att han går som jag vill att han ska göra. Han ståndar inte heller gris några längre stunder men det är inget jag eftersträvar heller utan det får andra syssla med så har jag å andra sidan hund hela tiden och kan ösa på igen om han släpper för tidigt.

Alltså kan det bli hur som helst men som Jensa skrev: Det är jävligt viktigt att föräldrarna jagar som de ska.

Publicerat
  • Författare

joo jag förstår att detta med bra linjer hos föräldrar är viktigt! såg att det är många som lagt upp bilder på sina korsningar men det skulle-

Vara intresant o veta hur dom fungerar i skogen? hemmet, kontakt med förare m.m. skriv o berätta ni som jagar med blandras!

En fråga till jensa? har du valpkullar varje år.?. om man skulle vara intreserad till nästa år tex.??

//peter

Publicerat
  • Författare

ingen som har nåt att berätta om sina blandraser ??

Publicerat

Inte än :rolleyes:

Publicerat

Har en fån Jensa, han är 14 månader. Jämte/Gråhund mamma och wachtel till pappa.

Hemma så är han MYCKET pratglad. Skäller gärna på allt han ser och hör, får han inte skälla så går han och muttrar. Fann snabbt sin plats i familjen. Ska sitta i knät och sova i sängen. Är väldigt lugn och cool men när det slår slint så slår det slint och han kan tokidiot springa runt ute, sno något av barnens leksaker för att reta upp en ännu mer. Riktigt full i f*n och vill han inte lyssna då är han jättedöv.

Har inte jagat med honom än men under tiden han var valp gick vi mycket ut i skogen, han är framåt och jag tycker han är noggrann och nyfiken. Mycket arbetsvillig och söker ut en bra bit fick ta på honom pejl när han var ca 8 månader för att hålla lite koll på vart han höll hus. Han var väl ca halvåret när han drev två rådjur med skall som vi stötte på under en promenad. Jag såg de på håll och när vi kom dit tog han upp spåret själv och sökte ikapp dem och när han såg dom började han skälla.

Han var ca 9-10 månader när maken var ut med honom och de stötte på en räv. Han sprang dit och de rök ihop. Sen var det fullt skall och han fick stopp på räven under en gran. Sen smet den iväg igen och det var skall en lång bit.

Maken filmade lite med mobilen: http://www.youtube.com/user/jerseyko#p/u/6/zII132PoqI8

I julklapp fick husse och vovve en heldag på boda av mig. Maken filmade lite där oxå

Det är våran första hund så har ju inte mycket att jämföra med men han har fått mycket bra omdöme när han blivit testad på permobilgris och gjorde ett kanonjobb nere på Boda. Jag fick t.om. mail av kursledaren där han öste beröm över hund (och husse) :D

Kan återkomma igen i augusti/september om det inte blir att vi åker till hägn under sommaren.

Publicerat

inte än, han är bara 12 veckor än. men verkar lovande som både Rovvilt shund o gris hund av de jag ser på han när jag tar fram olika viltslag i skinnbitar klövar

Publicerat

joo jag förstår att detta med bra linjer hos föräldrar är viktigt! såg att det är många som lagt upp bilder på sina korsningar men det skulle-

Vara intresant o veta hur dom fungerar i skogen? hemmet, kontakt med förare m.m. skriv o berätta ni som jagar med blandras!

En fråga till jensa? har du valpkullar varje år.?. om man skulle vara intreserad till nästa år tex.??

//peter

Nej nu är det slut på blandisar .. har inga lämpliga föräldrar djur för ändamålet.. dom har gått ur tiden så det lär dröja innan jag har jagat in nått nytt så det duger.. det finns en kvar nu en hane, vitälghund/ wachtel.

Mvh Jens

• 3 months later...
Publicerat

Jag har en Tax-blandning

Köpte han när han var 8 månader

Då förra ägarn inte tyckte han vissa någon jaktlust

Så rent ut sagt fick jag han

Så fort han kom till mej vissa han mer och mer

Kör blodspår

Låter han driva(Men måste träna mera på inkallning)

Driver mellan 45 min till en timme

Duktig i eftersök

Nu är han Jakt idiot ;)

Är i skogen 2 gånger per dag med han.

Hans pappa var eftersöks hund

Hans mor var bara till sällskap

Så beror nog lite på vem som äger hunden tror jag

Och hur man tränar den givetvis

Publicerat

Vem behöver blandras när det finns tyskterriers? :rolleyes:

Publicerat

Har en gråhund/laika korsning på dryga 9 månader, tänkt som älg/gris hund i första hand. Har jagats in på grävling i höst som han ställt ett antal, och vi har skjutit 4 st hittills.

Han har också försökt att ställa gris ett par gånger och jobbat bra med dom i dryga 20 minuter. Han är också väldigt fågelintresserad, även om det inte är något vi tänkt ha honom till, och inte uppmuntrat.

Har av misstag fått upp vittring på rådjur ett par gånger, men följer då tyst i max 5 minuter innan han släppt.

Inomhus är han också helt ok, även om han helst är ute. Snäll och rolig, funkar bra med vår andra hund och barnen. Däremot är han fortfarande väldigt rastlös - men det kan ju inte annat än växa bort :-)

Envis är väl också en egenskap jag inte får glömma :rolleyes: men det hade vi ju räknat med så det är väl egentligen helt enligt beräkningarna.

Enda problemet hittills är väl bara att han är lite för tuff och envis när han ställer grävling. Trots att han blivit rejält biten ett par gånger visar han ingen som helst respekt, utan snarare tvärt om... Blir lite tveksam till hur det kommer att fungera första gången han träffar en gris som inte springer undan...

Publicerat

lite uppdatering,

visst min blandras är rätt ung nu, men han fortsätter att utvecklas

har gjort ett riktig bra grävling jobb, som slutate i att jag fick skjuta grävlingen

han har väll gjort några fler räv jobb upp mot 3km.

gjorde även ett spår åt han i helgen men en björn skinns bit som han fick gå klarde hela på egen hand. o de var 2 timmar släppte han aven på samma spår dagen efter då 17 timmar gammalt o de kalrde han oxå

vet inte om de är bra att tränna på samma spår 2 gånger men de var skoj att se att han har sån spår vilja att han klara spår som är 17 timmar.

väntar med spänning på lodjurs jakten

Publicerat

Har en gråhund/laika korsning på dryga 9 månader, tänkt som älg/gris hund i första hand. Har jagats in på grävling i höst som han ställt ett antal, och vi har skjutit 4 st hittills.

Han har också försökt att ställa gris ett par gånger och jobbat bra med dom i dryga 20 minuter. Han är också väldigt fågelintresserad, även om det inte är något vi tänkt ha honom till, och inte uppmuntrat.

Har av misstag fått upp vittring på rådjur ett par gånger, men följer då tyst i max 5 minuter innan han släppt.

Inomhus är han också helt ok, även om han helst är ute. Snäll och rolig, funkar bra med vår andra hund och barnen. Däremot är han fortfarande väldigt rastlös - men det kan ju inte annat än växa bort :-)

Envis är väl också en egenskap jag inte får glömma :rolleyes: men det hade vi ju räknat med så det är väl egentligen helt enligt beräkningarna.

Enda problemet hittills är väl bara att han är lite för tuff och envis när han ställer grävling. Trots att han blivit rejält biten ett par gånger visar han ingen som helst respekt, utan snarare tvärt om... Blir lite tveksam till hur det kommer att fungera första gången han träffar en gris som inte springer undan...

Hur nära gick han grisarna på de dryga 20 minutrarna? Vildsvin och grävling är två skillda djur, vildsvin luktar:akta dig/passa dig noga! grävlingar, trots deras ordenliga tjuvnyp: brukar vara lite mer: jamen, det här var ju lite skoj.
  • 2 weeks later...
Publicerat

Har en blandras jämte och bayrare, 8mån för visso men ett j*vla drag så fort vi kommer till skogen.

Ska ha honom enbart till eftersök på älg och rådjur.

Han har faktiskt haft älg kontakt, och är lugn som en bayrare är i spåret.

Men när dom står inom syn håll så sätter han fart, Han har inte lyckats ställa dom än.

Vissar lika mycke intresse för rådjurs löpan.

Alla som tycker att jag släppt hunden förtidigt, så vet jag om det och han har inte varit lös så många gånger.

Spår träningen har vi hållit på med så länge, men problemet som vi tränar på är att få ner nosen i backen, Han går på vittring väldigt gärna.

Jag blodar inte åt mina hundar, drar endast klöven.

Kan ha blod ibland för att dom ska veta att det kan finnas blod i en löpa vis eftersök.