Publicerat Juni 10, 201114 yr En lite oväntad bieffekt av att jag klämt på ljuddämpare på ett par av mina vapen är att jag börjat bli skotträdd. Märker att jag tvekar, blundar eller rycker av skotten när jag skjuter utan dämp. Definitivt något att sätta i gång att jobba ordentligt med.... Kanske redan i EM, eftersom jag tänkte ta min odämpade 30-06 till björnjaktsutbildningen i nästa vecka...
Publicerat Juni 10, 201114 yr "Skotträdd jägare" låter inte bra! Låter lite som en höjdrädd fallskärmshoppare... Hoppas du hittar orsaken! Lite KBT kanske?
Publicerat Juni 10, 201114 yr "Skotträdd jägare" låter inte bra! Inte helt ovanligt. Känner flera som rycker av skotten - även med 22:or.
Publicerat Juni 10, 201114 yr Författare Inte helt ovanligt. Känner flera som rycker av skotten. Det trista är att jag inte upplever att jag gjorde det i samma utstäckning innan jag satte dämp på ett par av bössorna. Ergo: jag skjuter sämre utan dämp nu än tidigare. Samtidigt skjuter jag klart bättre med dämp nu än jag gjorde utan tidigare.
Publicerat Juni 10, 201114 yr Känner igen mig i det där, har svårt att se hur man skall göra för att komma runt det. iofs kommer jag att utföra min mesta jakt med dämp så för resten får det bli en slags träningsfråga. -Skjuta mycket hagel är nog ett ok tips annars. /Christian
Publicerat Juni 10, 201114 yr Ta med en kompis till banan som får ladda bössan, ibland med skarpa och ibland tomt utan att du vet vad. då ser du vad du gör.. /kalle
Publicerat Juni 10, 201114 yr -Skjuta mycket hagel är nog ett ok tips annars. Hagel rockar! Ta med en kompis till banan som får ladda bössan, ibland med skarpa och ibland tomt utan att du vet vad. då ser du vad du gör.. /kalle +1!!!!
Publicerat Juni 10, 201114 yr Ta med en kompis till banan som får ladda bössan, ibland med skarpa och ibland tomt utan att du vet vad. då ser du vad du gör.. /kalle Annars - Ja, men i det här fallet så vet han ju redan om att han rycker till, darrar, kanske kissar ner sig. Men klart sevärt när nån som absolut inte vill kalla sig skotträdd får prova på.
Publicerat Juni 10, 201114 yr Är inte rekylen till för att inte skytten ska somna av välbehag under skyttet? Ögonbrynet blir bara starkare för varje gång del läker ihop!!! Det är nog bara träning utan dämpare som hjälper. Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Juni 10, 201114 yr Annars - Ja, men i det här fallet så vet han ju redan om att han rycker till, darrar, kanske kissar ner sig. Men klart sevärt när nån som absolut inte vill kalla sig skotträdd får prova på. Tro det eller ej men metoden som nämnts ovan är väldigt effektiv, men den ska upprepas. Poängen är inte att man ska konstatera skotträdsla. Man ska ju avhjälpa den, lägger man nån timme nån gång ibland så försvinner den faktiskt oftast riktigt snabbt. Jag vågar sticka ut näsan och påstå att säkert hälften av alla jägare är skotträdda, men de flesta vet inte om det. //Mekus