Publicerat Juni 10, 201114 yr Tjena! Införskaffade warne snabbfästen till min tikka, köpta från staterna i tron att de skulle passa min bössa. Nu visar det sig att rekylklacken (en rund metallbit som borde passa i ett skruvhål) är för stor. Det verkar även som att "klorna" inte går ända in i skåran. Någon som vet om det finns olika fästen till äldre tikkor eller om jag kan skippa rekylklacken? Alternativt får jag snabbt som faaaan leta upp ett nytt montage. Den skall användas nästa helg och måste vara inskjuten tills dess.
Publicerat Juni 10, 201114 yr Kan du mäta diameter på tappen? Har ett par Warne QD liggandes till Tikka, och det har aldrig varit ett problem med dem. /Må
Publicerat Juni 10, 201114 yr Författare Kan du mäta diameter på tappen? Har ett par Warne QD liggandes till Tikka, och det har aldrig varit ett problem med dem. /Må Om du menar metallbiten undertill på ringarna så är den 4mm (mätt med tumstock) Hålen i lådan ungefär 3mm. en sista utväg är weaverklackar då jag har ringar till detta. mvh edit: monterade dem nu utan klacken och det fanns justermån att skjuta fram fästena tills det stoppade framåt. så i nuläget är det lugnt.
Publicerat Juni 11, 201114 yr Om du menar metallbiten undertill på ringarna så är den 4mm (mätt med tumstock) Hålen i lådan ungefär 3mm. en sista utväg är weaverklackar då jag har ringar till detta. mvh edit: monterade dem nu utan klacken och det fanns justermån att skjuta fram fästena tills det stoppade framåt. så i nuläget är det lugnt. fråga: varför kan du inte sätta dem var du vill och spänna till dem där? glappar det? flyttar de sig? rekylklacken spolade jag på min tikka continental. edit: rekykklacken ska inte ner i skruvhålet, då pajar gängorna.
Publicerat Juni 11, 201114 yr Författare fråga: varför kan du inte sätta dem var du vill och spänna till dem där? glappar det? flyttar de sig? rekylklacken spolade jag på min tikka continental. edit: rekykklacken ska inte ner i skruvhålet, då pajar gängorna. Fick för mig att det skulle vara så men det framgår nu att det funkar hur bra som helst. Det känns betryggande att ha ett stopp framåt vilket jag tror gör att träffläget absolut inte skall ändra sig när kikaren varit av.
Publicerat Juni 11, 201114 yr Har haft likadana fästen till min gamla M55 i 308 som jag hade för ett par år sedan. Själv löste jag problemet genom att sätta den lilla tappen mot lådan i främre delen av utkastaröppningen. Hoppas ni fattar hur jag menar. Rätt eller fel? men så löste jag det och då fungerar det klockrent. Lätt att få på samma ställe gång efter annan och en 4mm ståltapp pallar med ganska mycket rekyl innan den ger sig. Om någon inte förstår min simulering ovan så säg till så lägger jag in en bild där jag ritat ut hur jag menar. Mvh/Joacim
Publicerat Juni 11, 201114 yr Mätte på ringarna och T3:an Tappen är ca 4 mm och hålet i lådan är ca 6 mm. Har för mig att hålet på min 690 är inte helt runt, utan mer en kvadrat med rundade hörn. mvh/Mårten
Publicerat Juni 11, 201114 yr Jag hade exakt samma problem med mina warne ringar till 6,5'a (continental). Efter att ha läst här eller om det var på grannforat fick jag för mig att köra utan rekylstiftet men det det höll inte längre än en halv jaktstig. (12 smällar) Visade problemet för en smed som även kunde konstatera att "klorna" inte gick ända in. Han planade av ringbaserna nertill och fräste ett hål i lådan likt T3'orna. Nu sitter det som en smäck. (Bör nämnas att jag inte var den första som varit till smeden med detta ärende)
Publicerat Juni 11, 201114 yr Så summa summarum är att "Warne för Tikka" är för mod 59x, 69x och nyare. Mod 558/658 vet jag ej hur de ser ut. Kan det vara korrekt? /Må
Publicerat Juni 11, 201114 yr Så har iaf jag upfattat det hela. Jag har ingen erfarenhet av mod 59x och 69x Köpte mina "Warne för Tikka" hos racerback och till M55 & M65 passar de iaf inte som tänkt utan viss modifiering.
Publicerat Juni 11, 201114 yr Om du menar metallbiten undertill på ringarna så är den 4mm (mätt med tumstock) Hålen i lådan ungefär 3mm. en sista utväg är weaverklackar då jag har ringar till detta. mvh edit: monterade dem nu utan klacken och det fanns justermån att skjuta fram fästena tills det stoppade framåt. så i nuläget är det lugnt. Jag tycker du ska fixa någon lösning så att rekylklacken kan användas att styra fästet länsfram är inte optimalt då laxspåret blir grövre där det slutar. Vilket gör att det flyttar träffpunkten om det glider fram eller monteras olika
Publicerat Juni 12, 201114 yr en fråga: hur bra fungerar fästet om det inte går att få att bli sittandes i kilspåren utan att den får stöd av rekylstift? Kalle
Publicerat Juni 12, 201114 yr en fråga: hur bra fungerar fästet om det inte går att få att bli sittandes i kilspåren utan att den får stöd av rekylstift? Kalle Rekylstiftet ska förhindra att fästena glider rekylkraften är rätt häftig även från klena kalibrar. Sedan till ett snabbfäste är den ännu viktigare för att alltid montera på samma ställe
Publicerat Juni 12, 201114 yr Författare det blir nog så att jag köper klackar provisoriskt för att sedan låta tillverka en skena när jag tycker att jag har pengar till det. Måste jag använda loc lite eller funkar det att bara skruva i?
Publicerat Juni 12, 201114 yr Jag har kört med Warne QD för Tikka på min continental i ca 2,5 år och kör utan tappen. Jag har skjutit nånstans mellan 500-1000 smäll utan att fästet flyttat sig det minsta. Kaliber 6,5x55. Byter sikte emellanåt och det funkar kalas.
Publicerat Juni 13, 201114 yr Författare Jävlar va problem det skulle vara att få fram ett par klackar då. Får skjuta in kikaren och testa den annars får jag köra med den andra bössan. Verkar ju som att flera har kört med detta så jag lär väl överleva en helg hoppas jag. mvh