Publicerat Juni 13, 201114 yr Jag har det på en pdf hemma. Mailar den ikväll om du inte hittat nått innan dess Hittade den visst när jag letade efter ett jobbdokument... http://www.skk.se/Global/Dokument/Prov-och-tavling/Bestammelser-for-anlagstest-i-vildsvinshagn-T52.pdf //Mekus
Publicerat Juni 13, 201114 yr Författare Jag har det på en pdf hemma. Mailar den ikväll om du inte hittat nått innan dess Hittade den visst när jag letade efter ett jobbdokument... http://www.skk.se/Global/Dokument/Prov-och-tavling/Bestammelser-for-anlagstest-i-vildsvinshagn-T52.pdf //Mekus Ja det var ju ett givande test. Det enda man får veta där är väl att hunden inte är rädd för grisar och inte äter upp dom.
Publicerat Juni 13, 201114 yr Ja det var ju ett givande test. Det enda man får veta där är väl att hunden inte är rädd för grisar och inte äter upp dom. Självklart.. Blackie kommer klara det galant
Publicerat Juni 13, 201114 yr Läste igenom lite nu o visst är det ett test som ska visa inte visar mer än om hunden jagar vildsvin eller inte och att den inte är för aggresiv mot grisarna. Att det inte är ett rent grisprov som bedömmer om hunden är skitbra eller duglig är nog inte vad som är tanken med dehäringa testen. Alltså bedöming om hunden är lämplig grishund.... Tycker med den tankegången så kan de väl funka. Ska man ha hägnprov till avelsbeslut.. Så är man nog j-vligt fel ute. Då måste det till speciella prov anpassade för specifik ras jaktsätt och vad som ska vara optimalt beteende för den rasen.
Publicerat Juni 13, 201114 yr Författare Ja men frågan är väl vem som har någon nytta av ett sånt diplom? Enda anledningen som jag kan tänka mig är eftersökshundar av ras som ej har jaktprov på vildsvin. För att där kunna bevisa att hunden jagar gris. Men vem behöver ett diplom på en ren jakthund? Tycker faktiskt det känns lite märkligt att Skk och Sjf ställt sig bakom de här testen!?
Publicerat Juni 13, 201114 yr Ja men frågan är väl vem som har någon nytta av ett sånt diplom? Enda anledningen som jag kan tänka mig är eftersökshundar av ras som ej har jaktprov på vildsvin. För att där kunna bevisa att hunden jagar gris. Men vem behöver ett diplom på en ren jakthund? Tycker faktiskt det känns lite märkligt att Skk och Sjf ställt sig bakom de här testen!? Faen du e klok du Läste nånstans att ett godkänt diplom genererade en värdeshöjning på 9000:- nånting i försäkringsvärde.. Vilket ju oxå höjer premien...