Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Problem att dra ut tomhylsan

Featured Replies

Publicerat

Var på skjutbanan igår och sköt, både målskjutning och på löpälgen med min ZOLI/Husqvarna 1900 med löstagbart magasin(7mm rem mag). Efter 4 serier på älgbanan börjar helt plötsligt bössan krångla på den femte serien. När jag öppnar slutstycket för att dra ut första skottets tomhylsa hugger slutstycket tag i nästa patron i magasinet. Det blir tvärstopp och slutstycket nyper fast ordentligt med ett rejält märke patronens hylsbröst som följd, detta oavsett om jag har en, två eller tre patroner i magasinet. Jag kan inte se vad som orsakar problemet men tydligt är att patronerna i magasinet ligger för högt upp i lådan!? Det är inga problem att mata in patronerna i patronläget utan endast vid utdrag av tomhylsan. Mycket märkligt tycker jag att detta problem helt plötsligt bara dyker upp mellan två skjutserier..

Någon som stött på liknande problem tidigare? Vad kan det vara, hur åtgärda?

Tacksam för tips!

//Stefan

Publicerat

Var på skjutbanan igår och sköt, både målskjutning och på löpälgen med min ZOLI/Husqvarna 1900 med löstagbart magasin(7mm rem mag). Efter 4 serier på älgbanan börjar helt plötsligt bössan krångla på den femte serien. När jag öppnar slutstycket för att dra ut första skottets tomhylsa hugger slutstycket tag i nästa patron i magasinet. Det blir tvärstopp och slutstycket nyper fast ordentligt med ett rejält märke patronens hylsbröst som följd, detta oavsett om jag har en, två eller tre patroner i magasinet. Jag kan inte se vad som orsakar problemet men tydligt är att patronerna i magasinet ligger för högt upp i lådan!? Det är inga problem att mata in patronerna i patronläget utan endast vid utdrag av tomhylsan. Mycket märkligt tycker jag att detta problem helt plötsligt bara dyker upp mellan två skjutserier..

Någon som stött på liknande problem tidigare? Vad kan det vara, hur åtgärda?

Tacksam för tips!

//Stefan

"men tydligt är att patronerna i magasinet ligger för högt upp i lådan!? " Börja gärna att kolla stockbultarna men utöver det är det nog som så att du bör riva pangen, titta på alla delar så att de är hela o fina,

för att därefter montera pangen igen, med ett par laddblind patroner som du antingen äger eller tillverkar själv har du sen att prova ut hur o var det kärvar.

En tanke är att din magasinfjäder börjar att bli klen och då låter den patronerna kasa framåt i magasinet, med JM eller motsvarande patroner med kort kula så glider då patronen nästan ut ur magasinet vilket sen orsakar det stopp/kärvande som du beskriver.

/Christian

Publicerat
  • Författare

"men tydligt är att patronerna i magasinet ligger för högt upp i lådan!? " Börja gärna att kolla stockbultarna men utöver det är det nog som så att du bör riva pangen, titta på alla delar så att de är hela o fina,

för att därefter montera pangen igen, med ett par laddblind patroner som du antingen äger eller tillverkar själv har du sen att prova ut hur o var det kärvar.

En tanke är att din magasinfjäder börjar att bli klen och då låter den patronerna kasa framåt i magasinet, med JM eller motsvarande patroner med kort kula så glider då patronen nästan ut ur magasinet vilket sen orsakar det stopp/kärvande som du beskriver.

/Christian

Har nu rivit bössan, inspekterat och satt ihop igen, samma problem kvarstår :(

Det gör heller ingen skillnad med vilken ammo jag laddar magasinet med, underkant på slutstycket hugger tag i hylsbröstet på översta patronen i magasinet vid repetering. Har även plockat isär magasinet, fjädern tror jag inte att det är nåt fel med. Jag skulle väl ändå tro att magasinet på något sätt ligger bakom problemen då hylsorna kommer så högt upp att slutstycket tar i dem när det öppnas?? Felsökning fortsätter..

//Stefan

• 3 months later...
Publicerat
  • Författare

Jag fick till slut lämna in bössan till en vapentekniker, nu fungerar den som den ska igen. :rolleyes: Han hade fått justera magasinet samt slipa bort en skarp kant på undersidan av slutstycket.

//Stefan