Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Slaktbod?

Featured Replies

Publicerat

Jag tänkte höra om någon av er kan lägga upp någon bild på eran såkallade "slaktbod". Eller vart ni nu håller hus när ni tar reda på erat fällda vilt. I Garaget, uthus, lada. Ja vad som helst, så jag vet hur jag ska göra med mitt lilla tillhåll :)

MVH

Publicerat

hej ska du bygga en slaktbod ska jag tipsa om lite saker som är bra och som man ska tänka på:

Först är det bra med en golvbrunn och våtrums inredning för att man ska kunna hålla rent.

Bra fäste och anordning när man ska flå och grovstycka viltet.

Kylmöjligheter ska man ha med i åtanke. Mörningsprocessen ska helst ske mellan 1-5 grader.

ett bra och stabilt styckbord i lagom arbetshöjd.

Dessa saker är väll de viktigaste jag kan komma på sen är det helt efter tycke och smak samt budget hur man vill forma sin egen lilla slaktbod.

Själv klart så måste man ju anpassa lite efter vilket vilt man ska ta reda på. kanske inte behövs samma anordning för rådjur än om man styckar en älg.

bara lite tips jag kan komma på.

Publicerat

Jag tänkte höra om någon av er kan lägga upp någon bild på eran såkallade "slaktbod". Eller vart ni nu håller hus när ni tar reda på erat fällda vilt. I Garaget, uthus, lada. Ja vad som helst, så jag vet hur jag ska göra med mitt lilla tillhåll :)

MVH

Har en väldigt enkel och billig slaktbod. Men oxå ganska så svårarbetad.

I vedboden står ett gammalt kylskåp. Pallar används till flåbänk. Sen en vinch.

Lägger ut en stor pressenning under jobbet med djuret. Först på rygg i bänken där jag flår bakbenen. Sen hissas djuret upp hela tiden så man har lagom arbetshöjd. När allt är flått och putsat så hängs djuret in i kylskåpet. Funkar alltså för rådjur och vildsvin.

Pressen tas ur och spolas ren. Avfall kommer tillbaka ut i skogen.

Vid styckning grovstyckas djuret hängande och sen finstyckning i köket.

Publicerat

Kylmöjligheter ska man ha med i åtanke. Mörningsprocessen ska helst ske mellan 1-5 grader.

Erh... När temperaturen sjunker ner till 4 grader (eller mindre) så avstannar mörningsprocessen. (vet att jag har skrivit om detta i denna tavlan för några år sedan)

Jag får absolut bäst resultat mellan 6-8 grader.

Skall man hänga länge (mer än 40 dygnsgrader) är det lättare att hålla en säker miljö i en något kallare temperatur men jag hänger ofta över 60 dygnsgrader om jag har kött av extra prima kvalitet och det är mumma! :wub:

Publicerat

Man får ju anpassa sig lite efter förutsättningarna...

Hävstång från Rusta, dörkarm hall/kök, spännrem från biltema egentillverkad slaktgalge och en karbinhake från macken.

Har en lokal på gång, men den är lite dyr, kanske finns det intresse hos fler som inte har de bästa förutsättningarna att gå ihop och hyra tillsammans? Lokalen finns i Upplands Väsby.

post-3526-0-44184300-1308059268_thumb.jp

Publicerat

J- jag hoppas verklingen att det är en hyresrätt. ;)

Kul att fler än jag drabbas av det där med att ha spännande saker hängade i "fel" miljö.

/Christian

Publicerat

Erh... När temperaturen sjunker ner till 4 grader (eller mindre) så avstannar mörningsprocessen. (vet att jag har skrivit om detta i denna tavlan för några år sedan)

Jag får absolut bäst resultat mellan 6-8 grader.

Skall man hänga länge (mer än 40 dygnsgrader) är det lättare att hålla en säker miljö i en något kallare temperatur men jag hänger ofta över 60 dygnsgrader om jag har kött av extra prima kvalitet och det är mumma! :wub:

Okej. Enligt vad jag lärt mig skall det ligga mellan 2-5 grader och hänga längre tid minst 10 dagar gärna längre för en bra kvalitet. Detta har jag lärt mig av mitt jobb där vi styckar ganska mycket i butik.

OT: Fick in en ganska fin grejj på jobbet.. En riktig mörningskyl. som är ställbar med både det ena och andra. Där ska vi tydligen ha 2 biffstockar 1 hel entrecote och även en ister-badad entrecote som har mörats ganska länge. ska bli intressant och se hur detta ska bli. det ska tydligen bli fint grillkött till midsommar!

Publicerat

Okej. Enligt vad jag lärt mig skall det ligga mellan 2-5 grader och hänga längre tid minst 10 dagar gärna längre för en bra kvalitet. Detta har jag lärt mig av mitt jobb där vi styckar ganska mycket i butik.

Det är ju 40 dygnsgrader man har som standard. 10 grader i 4 dygn = 40 dygnsgrader. Eller som när jag jobbade på slakeri hängde de 2 dagar i 10 grader och sen 10 dagar i 2 grader = 40 dygnsgrader.

När vi finstyckade nöt var det nästan fryst för att få så fina snitt som möjligt och kunna producera så mycket kött som möjligt på kort tid.

Publicerat

Följande har jag gjort:

Gjutit golv med golvbrunn och dragit avloppet till gammal brunn.

Murat upp siporexblock, cirka 4,40 takhöjd och 6 kvm golvyta. Helkaklat med vanligt billigt vitt kakel samt grövre klinker på golvet.

I taket, tvärs över sitter en målat H-balk med elvinch, sattes på plats vid murningen.

Sedan borrade jag genom kakelväggarna, runda hål, förde igenom rör på båda sidor av ingången: ett rör i rådjurshöjd och ett i hjort/större gris höjd.

Problemet är att kyla dessa drygt 20 kbm, när det är som varmast utomhus får jag ner innetemp till 11 grader.

Sitter ett aggregat anpassat för mindre kylyta, ex skolkökskylar etc.

Köpte en kanonfin kylrumsdödd(bred-viktigt) på Blocket.

Taket är av kylrumsvägg(12 cm tjock) med metallbeläggning.

Kostnad ca 45.000, då gjorde jag det mesta själv(med hjälp av kamrater..)

RG

• 3 months later...
Publicerat

Vi delar slaktbod med två andra jaktlag och kunde därmed få till en riktigt proffsig lösning med timer och fjärrkontroll. Vi hittade grymt billiga och bra måttbeställda rostfria prylar på www.rostfritt.net