Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hundförarkikarsikte vid älgjakt?!

Featured Replies

Publicerat

Nu har man köpt 9,3:a :D skulle vilja ha tips på kikarsikte till hösten, då jag är hundförare och jagar då älg! Vet ju att det ska vara ett brett synfält, kanske nån som vet nå om bättre begagnade

Begagnat helst!! mellan 2000-3500kr klassen. jag har tänkt lite på leupold VX-1 3-9x33 Men man har ju ingen aning om de är de man ska ha! :blink:

Publicerat

Nu har man köpt 9,3:a :D skulle vilja ha tips på kikarsikte till hösten, då jag är hundförare och jagar då älg! Vet ju att det ska vara ett brett synfält, kanske nån som vet nå om bättre begagnade

Begagnat helst!! mellan 2000-3500kr klassen. jag har tänkt lite på leupold VX-1 3-9x33 Men man har ju ingen aning om de är de man ska ha! :blink:

Öppna är väl gratis? :)

Publicerat

Har 3-9x40 idag och tycker nog det är för stort, hade velat ha ett Meopta Artemis 2000 1.5-6x42, köra på lägsta när man går och sedan får man zooma om de behövs på ståndskallet.

Publicerat

Jag har en leupold 2-7x33 på min bössa idag när jag går med hund, tycker att det är helt oslagbart. Och jag har även kompleterat detta med ett par öppna riktmedel, kikaren sitter med ett par qr-fästen så det är ju bara till att stoppa kikaren i fickan om det skulle bli extremt tätt;) Den kikaren brukar men hitta på blocket för cirkus 2000-3000 med ett duplex riktmedel.

Publicerat

aimpoint är rätt optimalt för hundförare blir inga jätte avstånd som hundförare:)

eller en 1-4x24 meopta eller leupold går få tag i begangnade för en rimlig peng:)

Publicerat

aimpoint är rätt optimalt för hundförare blir inga jätte avstånd som hundförare:)

eller en 1-4x24 meopta eller leupold går få tag i begangnade för en rimlig peng:)

Jag tycker nog att man blir lite för begränsad med både aimpoint och en 1-4 kikare, det kan ju även hända hundförare att det blir lite längre håll och då är det ju rätt gott med lite extra förstoring. Men smaken är som baken, delad;)

Publicerat

Leupoldarna är "trånga" de känns begränsade på det sättet,

men bland de små 1-4-6x siktena hittar du säkert något du gillar, Meoptan med K-dot rm är nog helt klart det jag skulle rikta in mig på.

Som hundförare känns det mer troligt för mig att man tar skott där det är lite risigt eller delar av djuret är dolt, hellre lite X då än ett

lingonlyse.

/Christian

Publicerat

Jag skulle också rekommendera ett lingonlyse (aimpoint), har hittills inte känt att det begränsat mig som hundförare när det gäller skott på normala avstånd.

Det som kan vara en nackdel är om man har restriktioner på taggantal, det är besvärligare att räkna utan förstoring.

Sent from my iPhone using Tapatalk

• 4 weeks later...
Publicerat

Givetvis en Aimpoint i ett snabbfäste som hundförar siktet och sedan en Zeiss Victory Varipoint 3-12x56 med riktmedel 0.

Gissa vem som har det :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Givetvis en Aimpoint i ett snabbfäste som hundförar siktet och sedan en Zeiss Victory Varipoint 3-12x56 med riktmedel 0.

:rolleyes:

Publicerat

:rolleyes:

Jobbar du inte :angry:

Publicerat

har ett aimpoint med snabbfäste på min, målet är att ha som du, kan vara en jävla nackdel när man ska räkna taggar annars väljer jag aimpointen i alla lägen

Publicerat
  • Författare

Jobbar du inte :angry:

JO du om du bara visste har hunnit med mycket idag!

Publicerat

Kör med öppna riktmedel till 90% har en leupold 3-9x40 i ryggan, skulle vilja ha en zeiss 1,5-6x42 kändes riktigt bra när jag provade en bössa med ett sånt på! leupolden är trång, men skottfast och bra ögonavstånd för grövre pangar!

Publicerat

Körde med 2-7x3x Leupold vx2 på 9.3an och 30-06an. Fungerade kanon enligt min mening. Hade dock övat lite att rikta efter mina kikarfästen för den riktiga närstriden, något som utan problem gav godkända träffbilder om kanske 3-5cm på,jag minns inte exakt, men nånstans upp till 15-25 meter. Alltså den de korta som inte kikaren riktigt fixade.

Kan vara en väg att gå om man har kikaren liggande eller vill ha exempelvis en 3-9x40 på sin enda bössa och nyttja den till allt.