Publicerat Juni 14, 201114 yr Nu när den nya valpen har kommit så ska den börja tränas för eftersök. jag har tränat 2 hundar tidigare imed spår, så de ska förhoppningsvis gå bra. men eftersom den hund kommer släppas om eftersöket kräver de så ska han tränas för de. han ska ju driva ställa markera hämta öl från kylen. hur får man hunden att förstå att han ska ställa eller driva. fattar dom de själva när dom börjar mogna. jag har aldrig tränat en älg hund förr. älgarna och rådjur kommer ju inte på beställning direkt.
Publicerat Juni 14, 201114 yr Nu när den nya valpen har kommit så ska den börja tränas för eftersök. jag har tränat 2 hundar tidigare imed spår, så de ska förhoppningsvis gå bra. men eftersom den hund kommer släppas om eftersöket kräver de så ska han tränas för de. han ska ju driva ställa markera hämta öl från kylen. hur får man hunden att förstå att han ska ställa eller driva. fattar dom de själva när dom börjar mogna. jag har aldrig tränat en älg hund förr. älgarna och rådjur kommer ju inte på beställning direkt. Det underlättar om valpen är från en spetstyp som har ställande egenskaper i generna. Träna behövs ju på ostörda älgar, vildsvin eller vad det nu är för vilt. Det är ofta svårt att få en hund som både ställer och driver bra. För att hunden ska lyckas ställa om ett springande vilt så är det lättare om hunden är tyst i löpan. Svaret på din fråga är att hunden fattar själv om den ska driva eller ställa,det beror mycket på vilken ras det är. Men vill du ha en hund som ställer bra så skulle jag vara lite försiktig med dreven.
Publicerat Juni 14, 201114 yr Författare Det är 75% jämte och 25% bayerskviltspårahund om man ska räkna procent. rent praktiskt så ska man ut i skogen leta reda på älg och släppa. sen är bara att hoppas på att hunden ska ställa älgen eller?
Publicerat Juni 14, 201114 yr Det finns ställande egenskaper i bägge raserna så nog skall det gå ..... //Lasse D
Publicerat Juni 14, 201114 yr Det är 75% jämte och 25% bayerskviltspårahund om man ska räkna procent. rent praktiskt så ska man ut i skogen leta reda på älg och släppa. sen är bara att hoppas på att hunden ska ställa älgen eller? Ja i princip om du vill få upp dom ställande egenskaperna på hunden. Man kan ju inte träna på skadat vilt... Viktigt bara att älgarna(om det är det du främst ska jaga) är så ostörda som möjligt. Stor risk att dom inte står annars.
Publicerat Juni 14, 201114 yr Författare okey, Men det finns inga knep man kan ta till för att få dom börja? Tex skäll på hästar kor, just för att få igång honom som valp. Elller är det sånt som ligger i deras gener?