Publicerat Juni 14, 201114 yr Hej! Hur många är det här på forumet som använder A-Frame kulan till jakt och vad är era erfarenheter av kulan? Jag har använt kulan några år på älgjakten i min 9,3X62 och är nöjd. Nu ska ja sticka ut hakan och vara beredd att ducka!!! Jag upplever kulan som blöt, på de älgar som jag skjutit och tittat på skottskador och hål, så har jag sett att kulan expanderar väldigt fort efter anslaget, däremot håller kulan ihop bra pga att den är bondad och ger god djupverkan genom mantelns konstruktion. Kom gärna med egna erfarenheter av kulan. Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Juni 14, 201114 yr Inga genomskott? Nu har du iof en grov och rätt långsam kaliber.... Har haft funderingar på kulan till min 7mm rem mag, men det känns som den riskerar gå igenom vi de farter som blir aktuellt (ca 950 m/s)
Publicerat Juni 14, 201114 yr Har använt Normas fabriksladdade variant i.308 och den gör ju jobbet. Ibland kanske lite överdrivet mycket blodspräng på älgarna, men som sagt.. den gör jobbet..
Publicerat Juni 14, 201114 yr Författare Inga genomskott? Nu har du iof en grov och rätt långsam kaliber.... Har haft funderingar på kulan till min 7mm rem mag, men det känns som den riskerar gå igenom vi de farter som blir aktuellt (ca 950 m/s) Mestadels genomskott, vilket jag föredrar när jag går med hunden, samtliga genomskott har gått rakt igenom utan att vinkla i djuret. Jag använder 16,2g kulan som har en utgångshastighet på ca 780m/s. Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Juni 14, 201114 yr Har använt Normas fabriksladdade variant i.308 och den gör ju jobbet. Ibland kanske lite överdrivet mycket blodspräng på älgarna, men som sagt.. den gör jobbet.. Jag använder samma kula. I Afrika var det inga problem. Zebran var något blodsprängd men inte de andra. Däremot i Sverige har jag skjutit två älgar med denna kula och den ena fick en ganska rejält sönderskjuten bog medans den andra klarade sig fint. Båda träffades på bogbladet. // John
Publicerat Juni 14, 201114 yr Blöt och snabbexpanderande är 2 olika egenskaper. En blöt kula deformeras väldigt och tappar mycket vikt. En snabbexpanderande kula kan hålla hög restvikt om den är uppbyggd för det genom tex en mellanvägg. Jag har använt A-Framen i både 300WSM och 8x57JS med mycket gott reslutat på rådjur, dov, gris och älg. Djuren tar sig ofta en lite bit om man träffar bakom bogen, men det handlar inte om många meter. Har alltid haft genomskott utan vinklingar i djuret, vilket jag värdesätter mycket.
Publicerat Juni 14, 201114 yr Jag använder samma kula. I Afrika var det inga problem. Zebran var något blodsprängd men inte de andra. Däremot i Sverige har jag skjutit två älgar med denna kula och den ena fick en ganska rejält sönderskjuten bog medans den andra klarade sig fint. Båda träffades på bogbladet. // John Skjut precis bakom bogbladet så blir det inte så mycket blodsprängt.
Publicerat Juni 15, 201114 yr Skjut precis bakom bogbladet så blir det inte så mycket blodsprängt. Kan vara lite svårt i vissa vinklar.
Publicerat Juni 15, 201114 yr Lägger mig i med lite frågor då jag inte har någon som helst erfarenhet av denna kula. Det jag funderar är om den kan passa bra i en 30-06 till björnjakten? Den verkar ju gå rakt och fint i djurkroppen och ge rejäla sårkanaler enligt vad jag hört, ser man till svar i denna tråd verkar den ju även ha en del djupverkan så den borde klara sig in till brösthålan på en björn även vid skott rakt framifrån? Vill ju även gärna ha ett genomskott, helt i alla vinklar men rakt framifrån är kanske lite för mycket att begära, så vad tror ni om denna kula som björnkula?
Publicerat Juni 16, 201114 yr Författare Lägger mig i med lite frågor då jag inte har någon som helst erfarenhet av denna kula. Det jag funderar är om den kan passa bra i en 30-06 till björnjakten? Den verkar ju gå rakt och fint i djurkroppen och ge rejäla sårkanaler enligt vad jag hört, ser man till svar i denna tråd verkar den ju även ha en del djupverkan så den borde klara sig in till brösthålan på en björn även vid skott rakt framifrån? Vill ju även gärna ha ett genomskott, helt i alla vinklar men rakt framifrån är kanske lite för mycket att begära, så vad tror ni om denna kula som björnkula? Den borde funka bra till det ändamålet också, då den expanderar till ca dubbla diametern, är bondad & behåller hyfsad längd genom mantel konstruktionen. Vlii du ha mer genomslagskraft så blir det nog en kraftigare kaliber. Sent from my iPhone using Tapatalk