Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bäst för vak och smygjakt

Featured Replies

Publicerat

Hej alla.

Funderar lite på om jag ska skaffa en bättre kikare till min 6,5:a.

Det sitter en tasco 3-9x40 på den nu är ganska nöjd med den förutom hur dåligt den hanterar motljus och vid skymmning/gryning.

Har tillgång till en meopta 1,5-6x42 dock så sitter den på pappas browning så då blir det till att använda den bössan, eller köpa ett elite 3200 3-9x50 firefly.

Hur tror ni Skymmningsvärdet mellan dessa 2 är?

Mvh Stefan

Publicerat

Hej alla.

Funderar lite på om jag ska skaffa en bättre kikare till min 6,5:a.

Det sitter en tasco 3-9x40 på den nu är ganska nöjd med den förutom hur dåligt den hanterar motljus och vid skymmning/gryning.

Har tillgång till en meopta 1,5-6x42 dock så sitter den på pappas browning så då blir det till att använda den bössan, eller köpa ett elite 3200 3-9x50 firefly.

Hur tror ni Skymmningsvärdet mellan dessa 2 är?

Mvh Stefan

Hej stefan.

Har själv haft meopta artemis 1,5-6x42, bra sikte till det mesta om du frågar mig, hade det till allt. älgjakt, drevjakt på rådjur, pyrsh, rävvak och sköt någon toppfågel med de med. Tycker att det inte var några problem alls att sitta och vaka med siktet fast det inte var belyst. Det som var synd var att det skulle vara lite mer förstoring. Men det beror på helt vad ska jaga.

Ögonavståndet är kort tycker vissa men det var inget problem för mig, men det är nog mycket personligt vilket sikte som passar och känns bra. Min farsa tycket inte om mitt meopta, det passade inte hans öga alls. Om du har möjlighet så testa meoptan. Gå ut någon kväll när det börjar skymma och prova, Har du någon kompis med något sikte du tänkt köpa eller vill testa så ta med kompisen och jämför sikterna, då vet du vad som passar just dig.

Eliten har jag ingen erfarenhet av men har hört att det ska vara bra grejer. Håll koll på blocket och andra ställen där det säljs om du ska köpa sikte. Ibland gör man riktiga klipp. Men köp sikten av de stora tillverkarna. Och om ha du har tid att vänta så dyker det nog upp något förr eller senare.

Mvh Toni

Publicerat
  • Författare

Hej Toni!

Såg nu att det var väldigt luddigt skrivet tidigare.

Meoptan har jag fri tillgång till men då på en annan bössa som är min pappas, dock har jag inte tillgång till en elite.

Det jag har provat med meoptan så känns den bra kanske som du säger att det e lite klent med förstoringen.

Det jag mest undrar e nog om det är försvarbart att lägga ner pengar på sikte när jag kan använda browningen med meoptan.

Samt hur stor Ljus skillnaden mellan Meoptan och bushnellen är.

Märker att det här med att formulera sig inte är min grej men hoppas det går att förstå ändå!

Mvh Stefan

Hej stefan.

Har själv haft meopta artemis 1,5-6x42, bra sikte till det mesta om du frågar mig, hade det till allt. älgjakt, drevjakt på rådjur, pyrsh, rävvak och sköt någon toppfågel med de med. Tycker att det inte var några problem alls att sitta och vaka med siktet fast det inte var belyst. Det som var synd var att det skulle vara lite mer förstoring. Men det beror på helt vad ska jaga.

Ögonavståndet är kort tycker vissa men det var inget problem för mig, men det är nog mycket personligt vilket sikte som passar och känns bra. Min farsa tycket inte om mitt meopta, det passade inte hans öga alls. Om du har möjlighet så testa meoptan. Gå ut någon kväll när det börjar skymma och prova, Har du någon kompis med något sikte du tänkt köpa eller vill testa så ta med kompisen och jämför sikterna, då vet du vad som passar just dig.

Eliten har jag ingen erfarenhet av men har hört att det ska vara bra grejer. Håll koll på blocket och andra ställen där det säljs om du ska köpa sikte. Ibland gör man riktiga klipp. Men köp sikten av de stora tillverkarna. Och om ha du har tid att vänta så dyker det nog upp något förr eller senare.

Mvh Toni