Publicerat Juni 14, 201114 yr Hur ser det ut med Harbeståndet på era marker? Här har det ökat nu i ett par te år minst. Nu mera ser jag klart många fler Harar än Rådjur när jag är ute och det kan ju aldrig vara bra För inte finns det väl någon som gillar att jag Hare //
Publicerat Juni 14, 201114 yr Hur ser det ut med Harbeståndet på era marker? Här har det ökat nu i ett par te år minst. Nu mera ser jag klart många fler Harar än Rådjur när jag är ute och det kan ju aldrig vara bra För inte finns det väl någon som gillar att jag Hare // Nog är det gott med hare, men jag tycker det verkar vara bättre med rådjur än befarat efter vintern... Men inte som det var för två år sedan, för då stod rådjuren staplade på varandra här... Och hare ska här jagas! Och nästa år får de se upp, när min nya hund ska göra premiär på fälten!
Publicerat Juni 14, 201114 yr Känns det så jobbigt så kan jag offra mig och komma upp och leverera dessa till dig paketerade och klara Här nere så har det varit riktigt bedrövligt de sista åren och det är svårt att säga om de hämtar sig eller ej... Det är rävår samtidigt... P.s Grattis!
Publicerat Juni 15, 201114 yr Här har vi haft gott om hare dom senaste tre åren. Hemma kring gården har fältharen ökat (någon skogshare har jag inte sett till här) trots hård jakt, en natt i vintras räknade jag 20+ harar på stallbacken och nu under sommaren har jag räknat in minst tre harkullar på mina åkrar. Brukar väl fälla 10-15 harar varje år här hemma på smyg och vakjakt. På jaktområdet har vi utfodrat haren senaste tre åren och sett en ökning av skogsharen samtidigt som fältharen minskat. Vi har jagat fälthare vid foderplatserna och fredat skogsharen helt från jakt så att skogsharen har ökat är precis vad vi velat, till vintern blir det nog hundjakt på även skogshare dock medans den blir fortsatt fredad på foderplatserna och jakten på fälthare på foderplatserna fortsätter för att hålla nere stammen.
Publicerat Juni 15, 201114 yr På allas våra marker (statens ovanför odlingsgräns) verkar det krylla av harar just nu. På sträckan mellan jobbet och boendet i alla fall. Intresset för harjakt uppe i Kiruna verkar inte vara så stort heller och det är ett ordentligt gnagarår så räven har väl nog mycket att äta. (Syns på fågelbeståndet också tycker jag.)