Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hva 1900

Featured Replies

Publicerat

Ramlade på en Husqvarna 1900 som jag blev väldigt förtjust i. Vapenbytarsjukan slog till. Kalibern är 30-06, pipan såg lång ut. Och grov var den, betydligt grövre än de brukar vara idag skulle den nog sålts som varmint.

Hyfsat välhållen, har inte skruvat isär den men magfjäder, trycke är bra. Slutstycksgången fin. Kolvkammen var ovanligt hög, kollade inte om den var höjd i efterhand eller så hög från början.

Nu är den undanlagd och jag tänkte fundera tills på fredag. Priset handlarn begär är 5900kr, då ingår ett apel vridmontage (högt, 30mm).

Någon som har synpunkt på en slik bössa. Vad har 1900 modellerna för svaga punkter som man skall kika på specifikt?

Publicerat

Ramlade på en Husqvarna 1900 som jag blev väldigt förtjust i. Vapenbytarsjukan slog till. Kalibern är 30-06, pipan såg lång ut. Och grov var den, betydligt grövre än de brukar vara idag skulle den nog sålts som varmint.

Hyfsat välhållen, har inte skruvat isär den men magfjäder, trycke är bra. Slutstycksgången fin. Kolvkammen var ovanligt hög, kollade inte om den var höjd i efterhand eller så hög från början.

Nu är den undanlagd och jag tänkte fundera tills på fredag. Priset handlarn begär är 5900kr, då ingår ett apel vridmontage (högt, 30mm).

Någon som har synpunkt på en slik bössa. Vad har 1900 modellerna för svaga punkter som man skall kika på specifikt?

Grattis! Priset är väl inte så mycket att orda om, om du får ett vridmontage med på köpet.:D

Bössan är det då inget fel på.:D Har du provskjutit den. Jag vet inte om några svagheter, för jag har då inte hittat några på min ännu.:D

Publicerat

Bara handla, jag tror nog att 1900an är bland de bästa bössor som någonsin tillverkats :)

Publicerat

Har inga oceaner av erfarenhet att ösa ur, men min 1900 känns super! För det priset kan det aldrig gå fel, om du inte är nöjd får du tillbaka pengarna enligt vad man ser om man söker runt...

Publicerat

Se till att plastbädda den om du vill använda benstöd, om det nu inte är gjort. På min .308 skilde det 17 cm i träffpunkt mellan liggande med korta ben och sittande med utdragna ben på 100 meter. Hela skillnaden försvann efter plastbäddning. I övrigt bara positiva erfarenheter, förutom att den är litet kinkig i ammunitionsvalet.

Publicerat
  • Författare

Jag skall skruva isär den i morgon, även försöka få till en provskjutning. Då vet jag lite mer om den t.ex. är plastbäddad, om det finns sprickor inne vid klackarna etc. Minns jag rätt såg det rätt trångt ut mellan pipa och stock,om det blir köp så får jag givetvis ta och gröpa ur lite där.

Publicerat
  • Författare

Tillverkningsnumret på det aktuella vapnet är 512938, enligt handlaren är den ompipad 2001. Någon som har möjlighet att kolla upp när detta vapen kan tänkas vara tillverkat?

Publicerat
  • Författare

Då var det bara att vänta nu igen då. Licensansökan inlämnad.

Bössan visade sig vara något av ett custombygge. Mycket riktigt ompipad 2001 (stämplar i pipan säger detta, möjligen kan det vara pipans tillverkningsår, det vet jag inte). Pipan var, om jag inte missminner mig, 63 cm lång. Trycket är väldigt rent, ställt på lite drygt 1 kg. Kolven är inte någon original. Den har en mycket hög kolvkam, uppenbarligen bygd för högt monterat kikarsikte. Rakare pistolgrepp än vad jag är van vid. Hela lådan är plastad, vilket man inte ser från utsidan. Mycket snyggt jobb såvitt jag kunde bedöma. Handlarn blev uppenbarligen förvånad när han skruvade isär den åt mig...

Men nu följer då en fråga. Finns det någon möjlighet att ta reda på tidigare ägare för att den vägen få reda på vem som kan ligga bakom bygget.

Publicerat

Låter ju som ett klockrent köp, bara att gratulera.;)

Publicerat

Då var det bara att vänta nu igen då. Licensansökan inlämnad.

Bössan visade sig vara något av ett custombygge. Mycket riktigt ompipad 2001 (stämplar i pipan säger detta, möjligen kan det vara pipans tillverkningsår, det vet jag inte). Pipan var, om jag inte missminner mig, 63 cm lång. Trycket är väldigt rent, ställt på lite drygt 1 kg. Kolven är inte någon original. Den har en mycket hög kolvkam, uppenbarligen bygd för högt monterat kikarsikte. Rakare pistolgrepp än vad jag är van vid. Hela lådan är plastad, vilket man inte ser från utsidan. Mycket snyggt jobb såvitt jag kunde bedöma. Handlarn blev uppenbarligen förvånad när han skruvade isär den åt mig...

Men nu följer då en fråga. Finns det någon möjlighet att ta reda på tidigare ägare för att den vägen få reda på vem som kan ligga bakom bygget.

Jag skulle tro att störst möjlighet har du om du tar ett gäng bra bilder på allt som är specialbyggt och lägger upp på så många forum som möjligt. Då kanske någon känner igen sin gamla ögonsten...

Skulle bli förvånad om vapenregistret lämnar ut motsvarande uppgifter.

// Henrik

Publicerat

Skene Järn forever? ;)

Publicerat
  • Författare

Låter ju som ett klockrent köp, bara att gratulera.;)

Tackar, om polisens handläggare sköter sig så får den följa med ut på bockjakt i augusti....

Skene Järn forever? ;)

Jo det blev så. Vapnet var nyinkommet, de hade inte ställt ut det i butiken utan det plockades fram när jag frågade om någotliknande.

Sensommaren får utvisa om jag hade tur och gjort en korrekt bedömning eller ej....

Jag skulle tro att störst möjlighet har du om du tar ett gäng bra bilder på allt som är specialbyggt och lägger upp på så många forum som möjligt. Då kanske någon känner igen sin gamla ögonsten...

Skulle bli förvånad om vapenregistret lämnar ut motsvarande uppgifter.

Får göra det framigenom. En efterlysning på bloggen är en kompletterande väg att gå. Skall höra efter med handlarn när jag hämtar ut vapnet om det går att få ut uppgifterna den vägen.

Publicerat

Tackar, om polisens handläggare sköter sig så får den följa med ut på bockjakt i augusti....

Jo det blev så. Vapnet var nyinkommet, de hade inte ställt ut det i butiken utan det plockades fram när jag frågade om någotliknande.

Sensommaren får utvisa om jag hade tur och gjort en korrekt bedömning eller ej....

Får göra det framigenom. En efterlysning på bloggen är en kompletterande väg att gå. Skall höra efter med handlarn när jag hämtar ut vapnet om det går att få ut uppgifterna den vägen.

Om inte du kan få uppgifter av handlaren så kanske handlaren trots det kan vara vänlig nog att skicka dina uppgifter till säljaren...

Publicerat
  • Författare

Om inte du kan få uppgifter av handlaren så kanske handlaren trots det kan vara vänlig nog att skicka dina uppgifter till säljaren...

så sant. Skall ta och testa den vägen, samt givetvis min handläggare hos Polisen.