Publicerat Juni 15, 201114 yr Var till banan i Rosers ikväll och sköt en serie på älgen och en skeetserie....gick väl sådär Men det var inte därför detta inlägg kom till Träffade en trevlig kille som visade sig vara kommunjägare i STHLM och vi språkades om ditten å datten som brukligt. Samtalet kom in på olika kalibrars rekyltyper -snärtig eller knuffig. Visade sig att han hade med sig en 45-70 Gov bygel Och frågade om jag ville testa ett par smällar?? Ehh...ja jo det kunde jag ju absolut Tänkte i mitt stilla sinne när jag såg patronen att: Fan här gäller det att hålla emot Tog spjärn och smekte avtryckaren, väntade på sparken....Vilken jävla knall!! men absolut ingen rekyl att tala om! Min 308 är klart elakare. Det har nog väckts ett habegär efter en dylik pang nu, Manlig patron och så är det ju rackarns fränt med bygel Jaja slutsvamlat för nu. /M
Publicerat Juni 15, 201114 yr Skytte med 45-70 Nej det är ingen farlig rekyl men det är å andra sidan mesladdnigar. /Christian
Publicerat Juni 15, 201114 yr Byglar är trevliga bössor! Har två själv, .45-70 (mitten) och .44 Rem Mag (nedre) på bilden (klicka för förstoring): .45-70 är en fin patron, ordentliga hylsor som är lätta att ladda och ha att göra med också.
Publicerat Juni 16, 201114 yr Författare @ Gustav...Absolut är det så .. i den bästa av världar i allafall @ C...mesladdning vette fasen..är väl en del krut i hylsan . Förklaringen jag fick var att hylsan var rak hela vägen, till skillnad från ex. den "nackade" 308-hylsan därav lägre tryck och mindre spark. Om så är sant vet jag ej, det lät vettigt i allafall . (skickar dig ett PM inom kort). @ Noldorin...Jajjemän! I mitt tycke störtsköna cojbojsarpangar /M
Publicerat Juni 16, 201114 yr Klart du skall ha en bygel. 45-70 är lätt att ladda själv, hylsorna håller för många laddningar och du kan ladda alltifrån snälla till elaka stötar i axeln. Mvh Einar