Publicerat Mars 21, 200620 yr Jag skulle vilja att det skrevs lite om olika sorters fiskrätter här ute oxå, så att man kan ta del utav dom och prova alla dessa fisk recept som finns i var mans o kvinnas stuga . Själv så flår jag alltid Abborren så att den går att stekas men det börjar att bli tråkigt det oxå :-(....
Publicerat Mars 21, 200620 yr Jag skulle vilja att det skrevs lite om olika sorters fiskrätter här ute oxå, så att man kan ta del utav dom och prova alla dessa fisk recept som finns i var mans o kvinnas stuga .Själv så flår jag alltid Abborren så att den går att stekas men det börjar att bli tråkigt det oxå :-(.... Prova med att fjälla i stället, det blir mycket godare tycker jag om skinnet är kvar. Du behöver inget speciellt verktyg, det går bra att fjälla med en vanlig kniv. Och om du filear abborren innan du steker den, så ta inte bort alla ben, mycket fiskkött åker med och fiskbenen ger mycket smak under tillredningen. Om du har tröttnat på stekt fisk helt och hållet, så är ju rökning ett riktigt bra alternativ. Dessutom slipper du att flå eller fjälla. Om du bor i lägenhet kan det ju vara lite knepigt, men en liten röklåda på en gaslåga tar inte mycket plats. Använd grovt salt till saltningen. Rökt abborre måste nog vara bland den bästa fisk om finns. T.o.m. gädda, som jag annars inte tycker så där väldigt mycket om, blir ganska gott när man röker den.
Publicerat Mars 21, 200620 yr Prova med att fjälla i stället, det blir mycket godare tycker jag om skinnet är kvar. Du behöver inget speciellt verktyg, det går bra att fjälla med en vanlig kniv. Och om du filear abborren innan du steker den, så ta inte bort alla ben, mycket fiskkött åker med och fiskbenen ger mycket smak under tillredningen.Om du har tröttnat på stekt fisk helt och hållet, så är ju rökning ett riktigt bra alternativ. Dessutom slipper du att flå eller fjälla. Om du bor i lägenhet kan det ju vara lite knepigt, men en liten röklåda på en gaslåga tar inte mycket plats. Använd grovt salt till saltningen. Rökt abborre måste nog vara bland den bästa fisk om finns. T.o.m. gädda, som jag annars inte tycker så där väldigt mycket om, blir ganska gott när man röker den. Ja jag får gå tbx till det sättet det gjorde alltid morfar min han fjällade sedan så kokade han upp fisken med diverse ingridienser, jag vet inte vad han hade i men jag skulle väl tro att det var vitpepparkorn o lägerblad bara + salt....
Publicerat Mars 22, 200620 yr Eftersom du skrev som du skrivit i nedersta raderna på dina inlägg känner jag mig tvungen att tipsa dig om en favorit på aborre! Gräddstuvad med ansjovis och gräslök Byxade filéer Vetemjöl Svartpeppar Steksmör 1 3:a vispgrädde Lite vatten Fiskbuljong (tärning el flytande) 5 msk rödvinsvinäger 1 liten burk anjovis, 50 gram 1 dl grovt hackad gräslök Salta o peppra fisken, vänd i vetemjöl och bryn i stekpannan med smör några minuter på varje sida (fin färg), plocka upp! Tippa i grädden, buljongen och vinägern och sjud i 5 min tills den blir simmig. Strax innan servering puttar du i gräslöken. Servera med kokt potatis... eller... Ånga firren Tag en stor kastrull, fyll upp 2 cm med vatten, placera en rostfri bunke innuti, fyll upp med lika mkt vatten, på med locket och koka upp! Ställ ner ett tåligt fat med fisken (saltad o pepprad) ovanpå bunken, på med locket! Kolla då och då tills den är klar! eller... Fisk änd chips! Fritera fisken och pommesfrittes, servera i tidningspapper med ...aioli, skarpsås, sauce-verte.. / 8)
Publicerat Mars 27, 200620 yr prova marinera fisken med sweet chili marinad, tillsätt lite extra salt och citronpeppar. Indisk currygryta med fisk istället för kyckling funkar också. två saker att ta till när fisken smakar enformigt.
Publicerat Mars 29, 200620 yr Fisk soppa med Gös och saffran Riv upp ett par stora morötter som man fräser på i stekpanna. (kan blandas med tunt skivad purjolök, men jag gör det inte) Flytta över till gryta och blanda i en dl mjöl och saffran. Tillsätt grädde ;D, mjölk, 2 tärningar fiskbuljong. Låt koka upp i minst fem minuter. Krydda med salt, ev cayenpeppar och vitlökspulver. Obs provsmaka och var försiktig med cayenen ;D Lägg ner bitar av färsk gös lite större än en tändsticks ask och koka upp. Gösen är så fin så den får inte koka länge, endast 3 minuter. Man kan byta bort gös mot vanlig "blockfisk" men då får man koka lite längre. Vill man ha krämigare soppa tillsätter man mjukost med räksmak och för att få den riktigt go kan man lägga i några räkor innan man serverar den. Soppan är perfekt till förätt om man har gäster. Den blir riktigt läcker. Vitt vin och tända ljus höjer alltid stämningen.
Publicerat Mars 29, 200620 yr Rensa, salta och ev citronpeppar och linda in i alufolie och sen på glöden. Funkar på all fisk och smakar fin fint.