Publicerat Juni 18, 201114 yr Vad är det för regler som gäller? Hittade en kattkul,l modell äldre, boende i ett sopberg på soptippen där jag innehar skyddsjakt. Kruxet är att jag endast har skyddsjakt på Kråk o Måsfågel på pappret. Finns de ngr andra regler som kliver in då det gäller vildkatter? Tex som vid skabbräv! Har för mig jag läste ngt om detta då jag tog jägarexamen -97 men de kanske har ändrats?
Publicerat Juni 18, 201114 yr Jag tror att du måste ha jakträtt på marken för att få avliva vildkatter och jag antar att din skyddjakt på kråk och måsfågel inte jämställs med jakträtt. Men det är ju värt att kolla upp, synd bara att polisen är så jäkla dåligt insatt i sånt. Vettefan om det ens är värt att ringa och fråga dom. Kanske Jägareförbundet kan hjälpa dig?
Publicerat Juni 18, 201114 yr Författare Jag tänker i samma banor som du sajmon. TROR jag måste få de i speciellt uppdrag om det inte finns ngt annat uttalat i regelverket runt just vildkatter. Bara tråkigt om kattungarna kläms ihjäl eller dylikt vid sophanteringen.
Publicerat Juni 18, 201114 yr Jag tänker i samma banor som du sajmon. TROR jag måste få de i speciellt uppdrag om det inte finns ngt annat uttalat i regelverket runt just vildkatter. Bara tråkigt om kattungarna kläms ihjäl eller dylikt vid sophanteringen. Tror att det står i lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. 21 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får avlivas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten. Direkt utdraget ur lagtexten. Som jag tolkar det är det bara att skjuta. Det låter ändå som om du "företräder denne" jakträttsinnehavaren på soptippen.