Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Anschütz 1415-1416 Vs Brno 452 American

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Som rubriken säger, önskar jag era åsikter om Anschütz 1415-1416 och Brno 452 American. Har läst väldigt mycket om båda vapnen och kan inte bestämma mig. Lättare blev det inte heller hos vapenhandlarN.

Anschützen var lite billigare, fast äldre, men i bättre skick. Vet att Anschütz står för bra kvalité osv

Brnon gav mig mer "studsarkänsla". Den var som mer robust på något sätt. Kändes i alla fall inte som någon leksak. + att den var gängad för ljuddämpare

Publicerat

Såväl jag som en polare har en slik Anschütz. Jag tycker att min funkar bra, men kompisen har lite problem med matningen. Vilken månad som helst skall han testa att skjuta med något av mina mag och se om felet ligger där.

Personligen hade jag gärna sett lite mer vikt i bössan. Den är väldigt vispig, men det gör ju iofs att kraven på skytten ökar vilket skapar mer koncentrerat skytte om man vill se resultat.

Publicerat
  • Författare

Okey. Matningen på denna funka felfritt i alla fall. Magasinen hördes inte vara så lättillgängliga och billiga :wacko:

Publicerat

Okey. Matningen på denna funka felfritt i alla fall. Magasinen hördes inte vara så lättillgängliga och billiga :wacko:

Oki, bra om du har testat matningen.

Jag kanske hade tur som fick med ett extra 10 skotts mag när jag köpte min. Anschütz standardmag kostar: 10 skottare 495 kr, 5 skottare 395 kr på Torsbo.

Sista månaden har jag råkat ut för att patronen inte följt med ut vid två tillfällen, antar att det snarast är en rengöringsfråga.... Var ett tag sedan jag gjorde en storrengöring av bössan och den går ändå ett par hundra skott i månaden.

Publicerat

Oki, bra om du har testat matningen.

Jag kanske hade tur som fick med ett extra 10 skotts mag när jag köpte min. Anschütz standardmag kostar: 10 skottare 495 kr, 5 skottare 395 kr på Torsbo.

Sista månaden har jag råkat ut för att patronen inte följt med ut vid två tillfällen, antar att det snarast är en rengöringsfråga.... Var ett tag sedan jag gjorde en storrengöring av bössan och den går ändå ett par hundra skott i månaden.

Hände även på min anschutz. Men den var helt ny. Om jag inte sköt skottet så satt det kvar i loppet. Trotts att bössan var rengjord. Trodde ett tag att det var för att den var ny och skulle slita till sig. Men den "kärvade" trots ett antal 100 skott.

Lösning: Åter ner till Anschutz fabrik. Tror dom bytte slutstycke.....

Nu funkar den som en dröm. Bra precision, bra matning. Dock verkar den inte gilla de snabbaste .22lr kulorna typ stinger(kan var skytten också, men det gick mycket bättre med andra skott så jag fortsatte inte att nöta på med Stinger). CCI Mini mag trivs den dock bra med.

Det enda jag ångrar med bössan är nog kaliber valet. En 22 magnum hade förmodligen varit roligare då man även kan skjuta lite fågel med bössan. Det skulle fortfarande vara rätt billigt med övningsskyttet.

Men trots allt så var det bra investerade 4500 pengar ;):P

Publicerat
  • Författare

Hände även på min anschutz. Men den var helt ny. Om jag inte sköt skottet så satt det kvar i loppet. Trotts att bössan var rengjord. Trodde ett tag att det var för att den var ny och skulle slita till sig. Men den "kärvade" trots ett antal 100 skott.

Lösning: Åter ner till Anschutz fabrik. Tror dom bytte slutstycke.....

Nu funkar den som en dröm. Bra precision, bra matning. Dock verkar den inte gilla de snabbaste .22lr kulorna typ stinger(kan var skytten också, men det gick mycket bättre med andra skott så jag fortsatte inte att nöta på med Stinger). CCI Mini mag trivs den dock bra med.

Det enda jag ångrar med bössan är nog kaliber valet. En 22 magnum hade förmodligen varit roligare då man även kan skjuta lite fågel med bössan. Det skulle fortfarande vara rätt billigt med övningsskyttet.

Men trots allt så var det bra investerade 4500 pengar ;):P

Hoppas verkligen att jag kommer slippa detta problem i framtiden! Visst gick det på garantin?

Publicerat

Hoppas verkligen att jag kommer slippa detta problem i framtiden! Visst gick det på garantin?

Japp! Mekanismen var lite trög redan från början. Det var rätt trögt att stänga slutstycket. Men jag trodde det skulle slita till sig. Så blev det inte. Först kollade butikens vapentekniker på bössan, utan att få till det. Så den blev ner skickad till fabriken.

I övrigt så är det nog mitt största vapenfynd! Fick den ny för 4500:- i vapen affär för ca 1 år sedan. (oj vad tiden går... Det kan vara 2 år också..)

Dom hade skyltat fel i butiken, men jag frågade flera gånger om det var 4500 dom skulle ha. Den var felmärkt men butiken tyckte dom fick skylla sig själva och sålde bössan för det priset :D

Publicerat

Har en 452 us som jag är supernöjd med. Har skjutit en del med en ny Ansch... och den var inte ett dugg bättre eller mer välgjord som en del verkar påstå. Möjligtvis att dom var det "förr".

Publicerat
  • Författare

Japp! Mekanismen var lite trög redan från början. Det var rätt trögt att stänga slutstycket. Men jag trodde det skulle slita till sig. Så blev det inte. Först kollade butikens vapentekniker på bössan, utan att få till det. Så den blev ner skickad till fabriken.

I övrigt så är det nog mitt största vapenfynd! Fick den ny för 4500:- i vapen affär för ca 1 år sedan. (oj vad tiden går... Det kan vara 2 år också..)

Dom hade skyltat fel i butiken, men jag frågade flera gånger om det var 4500 dom skulle ha. Den var felmärkt men butiken tyckte dom fick skylla sig själva och sålde bössan för det priset :D

Det var ett kap du gjorde! :D

Publicerat
  • Författare

Har en 452 us som jag är supernöjd med. Har skjutit en del med en ny Ansch... och den var inte ett dugg bättre eller mer välgjord som en del verkar påstå. Möjligtvis att dom var det "förr".

Förstår att du är nöjd. Blev i slutändan Anschützen för min del, men Brnon kändes verkligen bra den också!!

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Skjutit 50 skott nu med min nya anschutz och den krånglar tyvärr med också matningen:/ Fan... Det är bara ibland som den gör så, speciellt när det är 4-5 skott i magasinet. :( Blir att höra av sig till handlarn snarast!