Publicerat Juni 19, 201114 yr hallå Igår sköt jag äntligen min första gris. En galt på 70kg. Jag har läst om trikinprovet om jag har fattat rätt så kan man ta det på frambenet,alltså emellan bogen och knäleden? Tacksam för svar. tobbe 7
Publicerat Juni 19, 201114 yr grattis till grisen! trevlig vikt på den också!! död eller levande vikt?
Publicerat Juni 19, 201114 yr Grattis till grisen! Har aldrig tagit trikinprover från annat än njurtappen/diafragman, det har alltid funkat. Trikinproverna brukar jag skicka till nå't privat alternativ med betalningen tillsammans med provet och får då ett SMS med provsvaret snabbare än man hinner blinka, alltså väldigt bekvämt. Hoppas köttet smakar bra, vildsvin är ett fantastiskt vilt tycker jag!
Publicerat Juni 19, 201114 yr Gratulerar! Kul som fan! dom vill gärna ha lite blod också men det är försent nu kanske?
Publicerat Juni 19, 201114 yr hallå Igår sköt jag äntligen min första gris. En galt på 70kg. Jag har läst om trikinprovet om jag har fattat rätt så kan man ta det på frambenet,alltså emellan bogen och knäleden? Tacksam för svar. tobbe 7 Grattis !! Njurtappen är att föredra men det går även med ex. kind/tuggmuskulaturen, dock så tar SVA extra betalt för detta då de måste undersöka större mängd kött. Provtagning •Vildsvin: prov tas från mellangärdets (diafragma) fäste mot ryggen i de köttiga delarna, frambenets grövre muskulatur (fläskläggen) eller från tungmuskulaturen (inte tungans främre hårda del). Finns inte dessa muskeldelar kvar kan muskulatur mellan revbenen eller tuggmuskulatur användas. /Fredric
Publicerat Juni 21, 201114 yr Författare Tack så mycket Det var levande vikt,ingen jätte men det blir nog fler. Tobbe
Publicerat Juni 22, 201114 yr hallå Igår sköt jag äntligen min första gris. En galt på 70kg. Jag har läst om trikinprovet om jag har fattat rätt så kan man ta det på frambenet,alltså emellan bogen och knäleden? Tacksam för svar. tobbe 7 Grattis,jag känner grill-doften.
Publicerat Juni 22, 201114 yr Grattis till fällt vilt Den är perfekt på grillen i den storleken...mumms /M
Publicerat Juni 23, 201114 yr Författare Fick precis resultatet av trikinprovet,inga trikiner. Tack för snabbt svar Hästveda. Nu ska det grillas Tobbe