Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Några nya och gamla bladmodeller

Featured Replies

Publicerat

Nu när AEB-L försöket misslyckades så kapitalt, har jag köpt in ett gäng kolstålsrimpor som kommer nästa vecka. Går att härda i vatten och är härdklara vid magnetsläpp (vilket AEB-L INTE är :) Så jag har samlat ihop lite gamla bladmodeller samt några nya för att ha lite skoj framöver, har planer på att lyckas göra några egna blad inför vintern...

Vad tror ni? Sticktångarna på vänster sida som ligger och tampas om utrymmet på en sida, är mallen från de 2 AEB-L bladen jag visade upp tidigare. Gillar modellen men de måste ju ta härdning med :)

newblades.jpg

Mvh / Karl-Erik

Publicerat

Modellerna ser fina ut, som jag skrev på annat forum :D .

Ha inte för hög värme när du släcker i vatten. Då spricker det bara.

Seved

Publicerat
  • Författare

Här är metallvarianten på 3:e upp från höger. Ohärdat ännu men slipat och borrat samt att magen skall ned lite med. UHB15LM kolstål, skall testa att härda det imorgon. Kollektiv tumhållning önskas!

fulltang1.jpg

fulltang2.jpg

fulltang3.jpg

fulltang4.jpg

Mvh / Karl-Erik

Publicerat

Det ser fint ut :D .

Kom ihåg bara att inte ha för varmnt om du ska släcka i vatten. Runt 800 grader är nog te räckligt.

Seved

Publicerat
  • Författare

Det ser fint ut :D .

Kom ihåg bara att inte ha för varmnt om du ska släcka i vatten. Runt 800 grader är nog te räckligt.

Seved

Hej Seved,

Tack för tipset! 800 grader, är det precis magnetsläpp eller något innan?

Varmt eller kallt vatten för släckning?

Hålla bladet i vattnet hur länge?

Salt eller utan salt?

Mvh / Karl-Erik

Publicerat

Hej Seved,

Tack för tipset! 800 grader, är det precis magnetsläpp eller något innan?

Varmt eller kallt vatten för släckning?

Hålla bladet i vattnet hur länge?

Salt eller utan salt?

Mvh / Karl-Erik

Magnet släpp brukar vara strax under 800 grader. Så om du värmer tills magneten släpper o så värmer lite till så blir det bra.

Med vatten spelar det ingen roll med tempen. Det är med oljan som det har betydelse ca 70 grader är bäst då. Lite motsägelse fullt. Den kyler bätter när den är varm. När den är varm blir den lite tunnare och leder bort värmen lite bättre.

3-4 mm blad brukar jag ha i ca 30 sek. Rör på bladet hela tiden. fram o tillbaks, inte med flatsidorna om du förstår hur jag menar. Då kyler den mera på ena sidan hela tiden.

Ja det är olika, det finns många skrönor om det där. Det brukar funka bra med bara vatten.

Seved

Publicerat

Det ser riktigt fint ut. :D

Publicerat
  • Författare

Till slut fick jag möjlighet att prova att härda de 3 blad jag slipat fram. Den största finns inte med bland mallarna på bilden den kom lite efter. Allt fungerade bra, förutom sista bladet den mindre fulltången, den krökte sig 2 gånger, och vid 3:e försöket efter riktning blev den hyffsad, men eggen naggades sönder. Få se om jag lyckas rädda bladet, annars gör jag ett nytt.

Så här ser det ut efter härdning, nu skall de bara anlöpas och fräschas upp.

heattreated.jpg

Publicerat

Hej Kalle.

Det där blir bra modeller. Speciellt den sista modellen som jag tycker är stilren o häftig.

Publicerat

Jag tror säkert att du mycket snart får fram riktigt,riktigt fina blad precis som allt annat inom knivmakeri som du gör så är det högsta klass.

Publicerat

Det där ser lovande ut.

Seved

Publicerat
  • Författare

HjÄÄÄLP!

Kolla in bilderna nedan. När jag börjat slipa till en satinfinish upptäcker jag dom, på båda bladen jag trodde var ok. 5mm långa sprickor ned från ryggen, på ungefär samma ställe på båda bladen. Värmde till magnetsläpp, körde lite till och sedan ned fort som tusan i vatten, drog dom fram och tillbaka i 30 sekunder och sedan upp. 225 grader i 30 minuter. Eggarna är starka och lite sega, uppför sig precis som köpebladen jag jämfört med på mellan 58-59 rc.

VAD GÖR JAG FÖR FEL??? Snälla kan någon ge mig råd, jag har planerat att köra ett gäng till i helgen och vill inte att det skall gå åt h-e med dom med.

cracks1.jpg

cracks2.jpg

Mvh / Karl-Erik

Publicerat

Ja det är vanskligt med vatten som släckningsmedel. Det är bara några grader hit å dit. Jag tycker du ska prova med olja istället. Eller så får du sänka värmen lite.

Seved

Publicerat
  • Författare

Ja det är vanskligt med vatten som släckningsmedel. Det är bara några grader hit å dit. Jag tycker du ska prova med olja istället. Eller så får du sänka värmen lite.

Seved

Hej Seved,

Tack för tipset, jag tror jag snöade in på en tråd jag läste någonstans om att deta stålet skall släckas i vatten för bästa resultat, fast ryggraden hela tiden skrek "Använd olja istället tokf-n" :) Jag skall göra ett nytt försök med bladmodellen som slog helt snett förra svängen.

Mvh / Karl-Erik

Publicerat

Hej Seved,

Tack för tipset, jag tror jag snöade in på en tråd jag läste någonstans om att deta stålet skall släckas i vatten för bästa resultat, fast ryggraden hela tiden skrek "Använd olja istället tokf-n" :) Jag skall göra ett nytt försök med bladmodellen som slog helt snett förra svängen.

Mvh / Karl-Erik

Så lite så :D Jo det står nog så i papper o dyl, men jag vet inte om det är för större grejer. Med tunna knivblad blir det ofte väl dramatiskt att släcka i vatten. Nackdelen är att du behöver ha rätt mycket varmare med olja. UHB15CM om jag minns rätt nu, kan kolla när jag kommer hem. Brukar jag ha 880 grader på o 2140 840 grader. Ja testa på lite gamla skrotblad eller bitar. Så slipper du kassa mer blad i onödan. Med härdning är det mycket try and error innan man kommer på det. Värm oljan lite innan du härdar ha ha då kyler den bättre. Låter konstigt men så är det faktiskt.

Seved

Publicerat
  • Författare

Nu har jag slipt ut och härdat 4 blad av denna modellen, Härdade i olja och det gick mycket bra. Har iofs bara kollat detta bladet men det är inga sprickor eller slagningar. Jag provade att bevara ytan som blev efter härdning, den är bara lätt polerad. Skall jag behålla ytan eller slipa bort den?

Hoppas de bifogade filerna fungerar, för mitt webhotell ligger nere just nu...

post-7255-0-88676200-1309719589_thumb.jp

post-7255-0-57346900-1309719597_thumb.jp

Publicerat

Titta ja :D Det ser ju bra ut.

Jag gillar ju den oiderade ytan. Har du provat 3M:s mjuka hjul till bänkslipen att polera med efter härdningen. Det blir snyggt tycker jag.

Seved

Publicerat

Spara !

J.

Publicerat

Hmmm, har nu tittat på bladet ett tag o tycker att du ska slipa polera ytan blank. Du kan ju göra både och.

Jäkligt fin blad modell är det .

Publicerat
  • Författare

Hejsan!

Lät bladet glida över bandet 3 extra drag igår, och äntligen sitter eggen smäck! Striglade den sedan så jag kunde raka håret på armen :D

Eggen verkar hållbar och bra, det skall bli kul att få modellen testad i fält.

Kimmo, det blir nog båda varianterna, satin och oxiderad. Skall göra en binge blad av olika modeller nu under sommar/hösten så man har att leka med under vintern, nu när det fungerar så bra att göra det själv.

Det här var ju skitkul! Tack alla för ert stöd, support och goda råd i den här processen, mycket uppskattat!

Lägger nog upp bilder när den första är färdigbyggd, ja den kanske tom går till salu ?! ;)

Mvh / Karl-Erik

Publicerat
  • Författare

Har valt ut skalämnen, brunfärgad stabbad björk blir det till den här. Har några beställningar att färdigställa parallellt, men den här kniven är jag riktigt sugen att bygga klart!

117_1.jpg

117_2.jpg

Mvh / Karl-Erik