Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Merkel kr1 vs Sako 85 finnlight

Featured Replies

Publicerat

Jag letar efter en lätt bössa. Dom två jag tycker verkar bäst är Merkel kr1 och Sako 85 finnlight, båda i 308w.

Nu undrar jag om det finns någon som har erfarenhet av dessa vapen, eller har något annat förslag?

Publicerat

Jag letar efter en lätt bössa. Dom två jag tycker verkar bäst är Merkel kr1 och Sako 85 finnlight, båda i 308w.

Nu undrar jag om det finns någon som har erfarenhet av dessa vapen, eller har något annat förslag?

Har en sako 75 finnlight. Dock inte i 308 men ändå...

Är skitnöjd med bössan. Oöm och pålitlig, man behöver ej vara rädd för att få vatten på bössan. Ingen träkolv som kan bli repig när man tränger sig igenom en slyridå. Vikten.... Nja jag tog en plastpåse och stoppade ner i hålrummet i kolven. Sen tryckte jag i en tub målarfog.

Publicerat

sparkade den? :o

Publicerat

Välj den som du tycker passar bäst i kolven. Ingen av dom är en dålig bössa.

Behöver du kunna byta pipa är valet enkelt.

Annars är de rätt likvärdiga.

Trä eller plastkolv kan ju vara avgörande också.

Publicerat

Har kr1:an och skit nöjd,har i 9,3 och 6,5 och super nöjd med den.Skulle köpt en helix om den funnits i vänster men det kommer den nog aldrig göra.Mot en Blaser är det stor skillnad och tycker man ska testa dessa vapen innan man köper..Blasern föll på den är racklig och skjuter slutstycket så satans långt bak..

Publicerat

eller har något annat förslag?

En Tikka T3:a kanske? Lite eller Battue är lätta och smidiga. Okomplicerad (tråkig?) bössa som levererar till en mkt bra prislapp.. Lite hemmamodd så är den fruktansvärt skjutbar. Jag satte halkskyddstejp a'la skateboard på greppytorna, gummiknopp på slutstyckshandtaget och en neoprenstrumpa på kolven med ett tunt sittunderlag under.

Pang klart! :lol:

/Må

Publicerat
  • Författare

Har en sako 75 finnlight. Dock inte i 308 men ändå...

Är skitnöjd med bössan. Oöm och pålitlig, man behöver ej vara rädd för att få vatten på bössan. Ingen träkolv som kan bli repig när man tränger sig igenom en slyridå. Vikten.... Nja jag tog en plastpåse och stoppade ner i hålrummet i kolven. Sen tryckte jag i en tub målarfog.

Ja sakon har ju syntetkolv vilket jag gillar eftersom det iallafall känns "tryggare" att hålla i än en träkolv. Men merklen är ju en kortare och smidigare bössa när man går i skogen men har fortfarande samma piplängd som sako. Det med att merkel kan byta pipor enkelt och snabbt är ju också ett plus, dock inget jag kommer göra dom första åren.

Publicerat
  • Författare

En Tikka T3:a kanske? Lite eller Battue är lätta och smidiga. Okomplicerad (tråkig?) bössa som levererar till en mkt bra prislapp.. Lite hemmamodd så är den fruktansvärt skjutbar. Jag satte halkskyddstejp a'la skateboard på greppytorna, gummiknopp på slutstyckshandtaget och en neoprenstrumpa på kolven med ett tunt sittunderlag under.

Pang klart! :lol:

/Må

Är en ung jägare som fyller som fyller 19 i år, första gången jag sköt ett djur va jag 16 och sköt med min pappas tikka t3 battue light i kal. 308w och har sedan dess jagat med den bössan. Nu ska jag leta eget vapen och vill testa något annat ^_^ annars tycker jag tikka är en fantastiskt vapen

Publicerat

Har bara klämt på Merkeln, men har Sakon.

Sako 85an kan väl sägas vara studsarnas Volvo V70. Inget riktigt extravagant, men välfungerande och välbyggda. Finnlighten får väl anses som en något extrem V70, men till skillnad från lättviktare i många andra fabrikat är mekanism och magasin totalt plastfria.

Jag känner mig något tveksam till rekylklackslösningen, men jag har aldrig hört att den inte skall fungera, så det är väl bara mitt unket konservativa tyckande.

Det där med kontrollerad matning är däremot ren båg. När jag för fram slutstycket ligger patronen som matas från magasinet lös under 2-3cm. Gången på slutstycket är däremot riktigt fin och de tre låsklackarna ger en låg öppningsvinkel. Med lite Redding Imperial Action-smörja på grejerna och en större slutstyckskula så repeterar man löjligt kvickt.

Publicerat

sparkade den? :o

7mm Rem Mag.... + Lite extra i hylsan.

Tycker att rekylen blev något mjukare, men framför allt så fick jag mer vikt i kolven och jag upplever bössan som stadigare så.

Publicerat

jag förstår precis;)

Publicerat

Jag var och beställde en Kr1 i fredags.

klämde och kände mellan alla möjliga vapen i timmar.

men tillslut så var de Kr1 som fäll bäst i smak.

Det som mest föll i smaken var den smidiga säkringen,

den fina repeteringen och självklart att man kan byta pipa.

men är det inget för dig så blir valet svårare.

rekomenderar hellre en tikka än en sako.

sakon är inget dåligt vapen, tvärtom.

men skillnaden tycker jag inte är nog stor för vad priset är.

Men du måste köpa ett vapen som känns bäst för dig.

har en tikka t3 lite nu och är supernöjd med den.

Publicerat

rekomenderar hellre en tikka än en sako.

sakon är inget dåligt vapen, tvärtom.

men skillnaden tycker jag inte är nog stor för vad priset är.

Jag har både en Sako 85 Finnlight och en Tikka T3 light och jag vill faktiskt påstå att det är värt prisskillnaden.

Tikkan är inget dåligt vapen, men ett 3-skotts radmagasin i plast som man inte kan fylla på i bössan är en sån grej som motiverar prisskillnaden.

Publicerat
  • Författare

Jag har både en Sako 85 Finnlight och en Tikka T3 light och jag vill faktiskt påstå att det är värt prisskillnaden.

Tikkan är inget dåligt vapen, men ett 3-skotts radmagasin i plast som man inte kan fylla på i bössan är en sån grej som motiverar prisskillnaden.

Ja jag har ju som sagt redan en tikka t3 battue light så vet precis vad du menar. Därför jag är inne på att testa något annat vapen :rolleyes:

Publicerat

Har kr1:an och skit nöjd,har i 9,3 och 6,5 och super nöjd med den.Skulle köpt en helix om den funnits i vänster men det kommer den nog aldrig göra.Mot en Blaser är det stor skillnad och tycker man ska testa dessa vapen innan man köper..Blasern föll på den är racklig och skjuter slutstycket så satans långt bak..

Har också en Merkel KR1 i 9,3x62 och 6,5x55 och är mycket nöjd med den. De är båda bra vapen, så du bör nog helst testa dem båda och som det skrivits innan ta en funderare på om du vill ha en plastkolv eller inte, samt om det ska vara en pipbytare.