Publicerat Juni 19, 201114 yr Fixat Diplomtestet idag. Inte för jag vet vad jag ska ha det till men de va ju kul o intressant o se anläggningen. Höjer ifos livärdet till 23000:- om man har försäkrat via Agria. OCh det ska vara utan att höja premiern om jag fattade det rätt.... . Trött som fasen åkte vi i morse, kom i säng vid 00.30 o upp vid fyra.. Va o letade efter ett trafikrådjur inatt så man har ju varit j-vligt mosig o är nu om möjligt ännu mosigare.. Hittade rådjur... förmodligen rätt men så pass friskt att det höll undan för jycken o gris hittade vi oxå o jag höll på o skjuta en katt... Men de är en annan historia.... Testades ett gäng andra hundar i de lättare hägnen. VIlket ju va lite kul o titta på men jag vill ju helst se hela arbetet inte stå på en höjd o se nån gris o hund passera i en 1/7 meters lucka då o då.. Nästan alla hade mentaltestats nån helg innan o nu tänkte man se om man kunde hitta nån gemensam mental nämnare. Alla oerfarna unghundar så man kan ju inte räkna så mycket med dem. Skälllde gjorde väl de flesta många med ordentligt förarstöd. Va lite fjärilar i magen ang om hon skulle hitta grisarna i hägnet inom tillåten tid på 20 min. Ösregnat hela natten o hela dan.. 5 laikor testades igår o bara en blev godkänd Fick släppa i avsett hägn på strax under 6 ha. Kom innanför grindarna, tiken tjoar direkt men nog bör de väl lukta gris i ett hägn.. Kopplar loss o hon lufsar lojt iväg. Hon får fatt i en löpa en 100m bort o upptag rätt omgående i vassen o kör runt grisarna ett par varv, ser dem flera ggr men på det tredje så går de i samma löpa som de gjort innan o de kan ju va lite knepigt så de blir lite knackigt men hon reder det och nu är kravet på 10 minuters skall tid uppnådd. Tog 15 min. Men hon får jaga på en stund till o så blir det fast i ett stenskravel. Ser hunden o vi går dit men när vi är fram så smög grisen undan utan att vi såg det o galenpanna verkade missat det oxå först men fick rätt på löpan men då kopplade jag. Godkänt Diplomtest var ju uppfyllt på 15 minuter.. 1500:- kostade det....' de blir 100:- i minuten... Visst är de en billig hobby..
Publicerat Juni 19, 201114 yr Författare kul! var ska diplomet sitta? över korgen? Häftat fast det i västen.. Hon måste ju ha sin legimitation med sig om vi blir kontrollerade ute i buskarna...
Publicerat Juni 19, 201114 yr 1500kr !?! För en hundring så hade jag kunnat tala om för dig att hon jagar gris. För två hundra så hade du t.o.m kunnat få ett diplom.
Publicerat Juni 19, 201114 yr Grattis till diplomet! Kan det verkligen stämma att inte premien höjs, de brukar ju vara duktiga på att ta betalt.
Publicerat Juni 19, 201114 yr Författare 1500kr !?! För två hundra så hade du t.o.m kunnat få ett diplom. För det krävs viss kunskap i o använda dator eller textförmåga om man nu gör det för hand. O i ditt fall får du nog köpa in den spetskunskapen... det lär inte gå ihop sig..
Publicerat Juni 19, 201114 yr Författare Grattis till diplomet! Kan det verkligen stämma att inte premien höjs, de brukar ju vara duktiga på att ta betalt. Jepp! jag sa precis de samma, de höjer ju bara premien.. men det är sant att det inte sker.. om det sen är tidsbegränsat glömde jag komma ihåg... påpekade att jag ändå har annat bolag eftersom Agria inte tog högre livvärde än 6000:- på icke SKK reggad hund vilket blir blandis.. Men det skulle de göra enl informatören. Ska kolla det för premien va 1100 nåntig o de är nog billigare än vad jag har nu men så finns det ju en massa tillägg o annat som förmodligen drar upp kostnaden.
Publicerat Juni 19, 201114 yr Författare Glömde ju... fick kommentaren Suverän hund! av Lars o han va inte ens diplomtestare han hörde bara tågtutan över viltvattnet.. som förresten är konstgjort o på 46 ha.... Tänkte gräva en damm vi torpet men ska jag ah samma storlek på viltvatten... då får jag nog köpa till 45 ha...
Publicerat Juni 19, 201114 yr Glömde ju... fick kommentaren Suverän hund! av Lars o han va inte ens diplomtestare han hörde bara tågtutan över viltvattnet.. som förresten är konstgjort o på 46 ha.... Tänkte gräva en damm vi torpet men ska jag ah samma storlek på viltvatten... då får jag nog köpa till 45 ha... Visst är det Brutalt stort...! Var där med MKJ för ngr veckor sen och stod helt paff över detta vidunder till viltvatten. Men ang. diplomtest, premier och livvärde. Är det inte jäkligt konstigt att livvärdet kan öka rätt mycket pga att hunden jagar gris i 10 minuter? Rätt skönt att jag inte ökat livvärdet på mina FÅRstrar för det finns vissa dagar som det lätt skulle utnyttjas
Publicerat Juni 20, 201114 yr Författare Visst är det Brutalt stort...! Var där med MKJ för ngr veckor sen och stod helt paff över detta vidunder till viltvatten. Men ang. diplomtest, premier och livvärde. Är det inte jäkligt konstigt att livvärdet kan öka rätt mycket pga att hunden jagar gris i 10 minuter? Rätt skönt att jag inte ökat livvärdet på mina FÅRstrar för det finns vissa dagar som det lätt skulle utnyttjas Jo de är en galet stor ankdam... 1100 lastbilslass matjord gick till Stockholm om jag nu kommer ihåg rätt...
Publicerat Juni 20, 201114 yr Snyggt, jag var väldigt spänd på att läsa dina synpunkter på testet. När ska den där Musköt få sina ulltottar sågade då?
Publicerat Juni 20, 201114 yr Författare Snyggt, jag var väldigt spänd på att läsa dina synpunkter på testet. När ska den där Musköt få sina ulltottar sågade då? Kanske va Musköts ulltofsar som va där i lördagas Ang diplomtestet... 20 min på sig o hitta grisarna. Få ihop minst 10min skalltid inom 45 min eller va de va. Det enda som man egentligen kan ha det till är nog att se om specifik hund jagar etiskt. Inte våldsamt bitande i grisarna o att hunden i fråga iallafall inte är skiträdd för gris. Ha det som aveslintstrument för min ras eller tex Musköts.. ? Nä.. dessa raser ska för o va avelshundar prestera lååångt längre skalltider. Kanske kan gå att köra i hägn det oxå men flera timmars skalltid per hund i ett hägn på 5-6 ha.... får nog anses som omöjligt att få igenom. Som avelsinstrument för stötande o kortdrivande kan det nog funka om rasen behöver höja ribban på grisintresset så avelshundar som visar att de är rädda för gris inte används. Grisprov i det fria är än så länge svårt att få ihop för många hundägare . Men vi mäniskor försöker ju alltid hitta enklare vägar o kan nån tjäna en slant så är man ganska om sig o till sig o färgad för att verksamheten ska va lönsam. jaktlag som ska hyra in hunförare eller gods som ska ha nya hundförare till jakterna så kan ju ett diplomtest visas upp om man nu vill det. Inget jaktlag eller gods vill att det är hundarna som avslutar jakten o inte bössan. Testades i de andra hägnen mentaltestade hundar som jag skrev innan. Plottfia är oxå mentaltestad men det som det visade så skulle hon nog inte jaga gris... typ ingen jaktlust... o jag anser nog att hela hennes väsen styrs av enorm jaktlust.. Så mycke va det värt alltså.
Publicerat Juni 20, 201114 yr Snyggt, jag var väldigt spänd på att läsa dina synpunkter på testet. När ska den där Musköt få sina ulltottar sågade då? När det går att åka skridskor i helvetet. Om det blir några tester med mina kräk så blir det SÄKs jaktprov på gris.
Publicerat Juni 20, 201114 yr När det går att åka skridskor i helvetet. Jaja, vi får väl ta dig på orden när du gnäller på dina stackara här inne Men jag håller med, ett regelrätt jaktprov är förstås roligare, men det enda jag hört om det är att det ska vara så svårt att få gå. Men det kanske hinner lösa sig innan det är dags, under tiden jobbar jag och min hund på med små däggdjur och insekter...
Publicerat Juni 20, 201114 yr Författare När det går att åka skridskor i helvetet. Om det blir några tester med mina kräk så blir det SÄKs jaktprov på gris. Ja visste att du va snållare än jag
Publicerat Juni 20, 201114 yr Ja visste att du va snållare än jag Ja och ändå så har jag bara halva bränslekostnaden under en jaktsäsong jämfört med dig.
Publicerat Juni 20, 201114 yr Jag misslyckades med en av laikorna på lördagen, mindre smickrande då det inte är speciellt stora krav för godkänt. Hittade gris efter 8-9 min, våldsamt upptag med lite närkontakt snabb förflyttning sedan sitter hunden och grisen fast i varandra, Lars springer in hårt så dom kommer isär sedan kopplar jag min skadade hund omgående och provet avbryts. Det jag minst av allt trodde skulle hända hände, det är skjutet gris, grävling och älg för hunden tidigare som då aldrig visat tecken på att vilja bita och avsluta själv,hoppas verkligen det var ett olyckfall i arbetet och inte något som gör att man får sluta att släppa på mindre vilt(allt under älg). För övrigt gav hängnet ett proffsigt och trevligt intryck, dock i dyraste laget.
Publicerat Juni 20, 201114 yr Jag misslyckades med en av laikorna på lördagen, mindre smickrande då det inte är speciellt stora krav för godkänt. Hittade gris efter 8-9 min, våldsamt upptag med lite närkontakt snabb förflyttning sedan sitter hunden och grisen fast i varandra, Lars springer in hårt så dom kommer isär sedan kopplar jag min skadade hund omgående och provet avbryts. Det jag minst av allt trodde skulle hända hände, det är skjutet gris, grävling och älg för hunden tidigare som då aldrig visat tecken på att vilja bita och avsluta själv,hoppas verkligen det var ett olyckfall i arbetet och inte något som gör att man får sluta att släppa på mindre vilt(allt under älg). För övrigt gav hängnet ett proffsigt och trevligt intryck, dock i dyraste laget. Intressant (och tråkigt) att det hände i hägn? var det stor/liten, ensam/flock gris i förhållande till de hunden jagat frilevande? /ekebo
Publicerat Juni 20, 201114 yr I testhängnen var det två grisar i varje hängn med en uppskattad vikt på 60-70kg NS får rätta mig om jag har fel. Hunden har jagat både större och mindre gris,ensam och flera, dag som natt utan minsta tendens till att vilja avsluta själv tidigare. Har tidigare aldrig funnits en tanke på att andvända väst tex. Hunden är nu ca3,5 år och jag har börjat funder om det kanske är ytterligare ett steg i en mognads/utveklingsprocess, det var ändå ca 1.5 år sedan hunden skötte sig bra på gris. Är själv oerfaren på gris.
Publicerat Juni 20, 201114 yr I testhängnen var det två grisar i varje hängn med en uppskattad vikt på 60-70kg NS får rätta mig om jag har fel. Hunden har jagat både större och mindre gris,ensam och flera, dag som natt utan minsta tendens till att vilja avsluta själv tidigare. Har tidigare aldrig funnits en tanke på att andvända väst tex. Hunden är nu ca3,5 år och jag har börjat funder om det kanske är ytterligare ett steg i en mognads/utveklingsprocess, det var ändå ca 1.5 år sedan hunden skötte sig bra på gris. Är själv oerfaren på gris. Hur har inte skött sig på gris de senaste 1,5 åren? /ekebo
Publicerat Juni 20, 201114 yr Har inte haft möjlighet att släppa i grismarker senaste 1,5 åren Hm. är inte så erfaren vad gäller hägnade grisar, men kan det vara så att de beter sig på annat sätt jämfört med frilevande som kanske utlöser ett mer aggresivt beteende från hunden??? /ekebo
Publicerat Juni 20, 201114 yr Skulle nog tro att det beror på att hunden blivit äldre och fått bättre självförtroende.
Publicerat Juni 20, 201114 yr Författare Äldre o mer erfaren har säkert ett finger med i de hela. Grisarna i diplomhägnen ska vara galtar över 18 månader, endast galtar anvnds i hägnen. Antar att det har med tillståndet o göra. . Jag tyckte inte de va så stora men de har ju lite o göra med hur mycket mat de fått oxå. 60 kilo kan stämma, inte säkert vi va i samma hägn. De har ett som passar bättre för drivarna o ett för ståndhundar. Finns ju en möjlighet att någon jycke före dig gett ett bett i grisen som inte observerats. Vilket kan ge en signalen till jycken att det är ett skadat djur o lägger i en växel till o tar fram nytt verktyg från väskan för att lösa uppgiften.