Publicerat Juni 20, 201115 yr Hitills så har jag skaftat en del knivar bla. 2st av Seved. Nu tänkte jag att jag skulle göra en ifrån scratch... RWL-34, Svart vulkan, rostfria pins & orange G-10. Verktyg som har använts:Bågfil, filar, borrmaskin, dremmel & en massa smärgelduk... kniven ska vara allround men inte till finlir dvs. hugga & flå primärt.. ganska stor kydex inuti slidan, blir smårepor men den ska användas. har hunnit ta ur en vårbock, flå en gris & 2 mufflon. Funkat ypperligt förutom att sota med.... J.
Publicerat Juni 20, 201115 yr Jag gillar den där kniven skarpt jag förstår att den passar bra till flåning och som en liten lätt huggare. Stålet passar bra till en flåkniv oxå, RWL brukar hålla skärpan rätt bra. Vinklingen på fronten av skaftet passar bra till flåkniv tycker jag, bra att lägga tummen på. Seved
Publicerat Juni 22, 201115 yr Författare Tack för det, man kan göra mycket med en dremmel.... jag gjorde en convex egg på den & det har funkat grymt bra till att flå med men till att hugga med så var det inte optimalt. Fick hem Wicked edge i veckan & skred till verket med att lägga en 20 gradig egg istället på Snubbyn. jag är riktigt impad av WE! det tog ca. 30 min innan jag fick rytm i "bryn" tagen & ytterligare en timme sen var det en grymt vass 20 grads egg, polerade upp eggen med 2000 grit papper så nu är den spegelblank.( armen ser ut som en landnings bana.. ) J.
Publicerat Juni 24, 201115 yr En riktigt robust rackare med väldigt fina linjer i designen speciellt framtill men hela kniven ser väl balanserad ut. Mvh / Karl-Erik
Publicerat Juni 25, 201115 yr Författare Tack K-E! Efter att jag profilerade om eggen så funkar den riktigt bra att hugga med. Ska försöka ut i veckan & skjuta en gris ifrån fälten så att jag kan se hur det går att flå med den. J.
Publicerat Juni 25, 201115 yr Jag gillar den där kniven väldigt mycket. Jag skulle kunna tänka mig en med 2-3 cm längre blad som överlevnadskniv.