Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kombi Vilken hagelkaliber?

Featured Replies

Publicerat

Ska köpa en hagelbock. Klass 1. Men vilken hagelkaliber rekommenderas? Känt på en kaliber 20. Lätt och smidig.

Men är den lika bra som en 12:a?

Någon som har erfarenhet? Samt kanske en fin kombi till salu?

Tacksam för tips

Publicerat

Det är väldigt lite som man ger upp med en kal 20 men det är inte rakt igenom samma sak som en 12:a,

fnula på din användning av kombin och låt det utgöra grunden för ditt beslut.

/Christian

Publicerat

12 e bra. viktskillnaden e inte relevant. andra har ofta 12or i fickan, mindre sällan 20 om du behöver låna.

Publicerat

Jag kör kaliber 20 rakt över. Lätt och smidig som du säger. Slår, i alla fall enligt mig, lite hårdare i axel för den som är känslig för det. Kaliber 12 känns som ett järnspett i de allra flesta fall med hagelbössa att släpa runt med i skogen. Min erfarenhet säger att det inte finns någon som helst skillnad att skjuta med 12 eller 20. Dock känns 20 , som sagt, mer lätt och smidig. Smidig = bättre skytte??? eller.....Smaksak för var och en tror jag. Känns 20 rätt tycker jag du skall köpa en sådan.

Har en kombi Merkel SL2 som jag är nöjd med. Kaliber 20 / 8x57JRS. Haft den ett år och trivs förträffligt med den.

Publicerat

Har Jagat med kal 20X76 och 7X57 på min drilling sen 1985 har fungerat bra har inte märkt någon skillnad , men som någon sa, ha med dej hagelpatroner det är inte många som har kal 20.

Publicerat

Jag har hagelpipset i kal 20 till min dubbelstudsare.

Har blivit positivt överaskad. Upplever det dock som lite sämre utbud på alternativhagel.

Publicerat

Jag har jagat med kal. 20 i 15+ år och har skjutit mer rådjur med den än med kal.12.

Kan inte säga att jag märkt någon skillnad praktiskt. De flesta kombi vapen tycker jag får en bättre balans med 20 än med 12, men det är ju naturligtvis en smaksak. Det finns mycket bra ammo till den, jag har aldrig haft problem att hitta, men naturligtvis finns det mer till 12 och tillgängligt hos fler handlare.

Publicerat

Jag har jagat med kal. 20 i 15+ år och har skjutit mer rådjur med den än med kal.12.

Kan inte säga att jag märkt någon skillnad praktiskt. De flesta kombi vapen tycker jag får en bättre balans med 20 än med 12, men det är ju naturligtvis en smaksak. Det finns mycket bra ammo till den, jag har aldrig haft problem att hitta, men naturligtvis finns det mer till 12 och tillgängligt hos fler handlare.

Vad kör du med utan bly? (Änder och i viss mån gäss)

Publicerat

Vad kör du med utan bly? (Änder och i viss mån gäss)

Utan bly???????? Går det???? :P Har faktiskt aldrig skjutit alternativhagel i min, har en Merkeldrilling.

De få gånger jag jagar med annat än bly har det blivit 12:an, så det ska ju erkännas att jag inte har någon erfarenhet av.Min tanke är ju att man högst sällan skjuter nåt annat än bly i ett kombivapen.

Publicerat

Utan bly???????? Går det???? :P Har faktiskt aldrig skjutit alternativhagel i min, har en Merkeldrilling.

De få gånger jag jagar med annat än bly har det blivit 12:an, så det ska ju erkännas att jag inte har någon erfarenhet av.Min tanke är ju att man högst sällan skjuter nåt annat än bly i ett kombivapen.

OK Har du ju faktiskt rätt i. Än så länge...

Jag har inte heller skjutit något alternativ i min 20:a så jag hoppades på att någon som jagat längre med den kalibern kunde ge några tipps. Om man tänker sig att jaga med Bly så ser jag ingen anledning att tveka på Kal 20.