Publicerat Juni 21, 201115 yr Är det någon som vet vad detta är för fästen? Är det något att ha? Jag planerar byta kikare och vill montera den nya lägre, nu har jag 15mm mellan siktet och pipan.. Har ni några tips på hur jag kan göra för att få det så bra som möjligt? tips mottages tacksamt på olika montage som passar, jag kommer dock behöva någon slags extension för att få ihop det med nya kikaren om jag fattat rätt..
Publicerat Juni 21, 201115 yr Det där ser ut att vara någon form av handgjorda klackar, en notis innan du tar bort eller förstör dem, din Mauser pang har ett slutstyckshandtag som inte säkert medger lägre montering än den som är skapad där, utöver det är det en ren myt att det är det lägsta montaget som är bäst, med undantag för rena höjdmässiga monster är det mer en fråga om att ha kindstöd och en kolv som passar i övrigt. Kan du inte ta några fler bilder o lägga upp? /Christian
Publicerat Juni 21, 201115 yr utöver det är det en ren myt att det är det lägsta montaget som är bäst... Speciellt för folk med hals. -- Mats
Publicerat Juni 21, 201115 yr Författare Ja det låter troligt att dom är handgjorda, har letat i flera dagar utan att hitta några liknande.. anledningen till att jag vill sänka kikaren är just pga anläggningen, får inte tillräckligt kindstöd nu, men ifall slutstycket inte medger en sänkning får jag kanske fundera på en höjning av kolven istället. som det är nu så siktar jag genom klackarna när jag har det kindstödet jag vill ha, - see thru klackar=) fler bilder kommer!
Publicerat Juni 29, 201115 yr Tycker mig känna igen dom..... Dom linar klackarna som satt på min fars Voere. En 6,5 från -80 talet någon gång.(Bössan är nu såld så jag kan inte jämföra.....) Kan det vara något som fanns då kring -80 och nu mer utgånget ur sortimenten???
Publicerat Juni 29, 201115 yr Författare Tycker mig känna igen dom..... Dom linar klackarna som satt på min fars Voere. En 6,5 från -80 talet någon gång.(Bössan är nu såld så jag kan inte jämföra.....) Kan det vara något som fanns då kring -80 och nu mer utgånget ur sortimenten??? Jasså? häftigt, jag hade börjat tro på allvar att dom är handgjorda, jag tog lös dom igår och kollade lite och det var inte det vackraste hantverk jag sett.. men nu är dom ju gamla också iofs. ska mäta dom mer idag och se ifall en weaverring skulle passa ifall jag gör ett spår i klacken. Tack för ditt input! Mvh Cris
Publicerat Juli 1, 201115 yr Författare Enligt smeden är det see-thru klackar från troligtvis weaver. ca -70 tal.