Publicerat Juni 21, 201114 yr Funderar lite på att skaffa mig ett PCP luftgevär och har upptäckt att det finns en del att välja på. FX airguns är väl top-of-the-line har jag förstått men hur är ett Hatsan luftgevär. Det finns en ny model BT65 som vad jag förstår har nästan samma spec som en FX cyclon men till halva priset, så nu undrar jag om det finns nån som testat bössan och om det är nåt att ha?
Publicerat Juni 22, 201114 yr Författare " "Till och börja med så är det en grym skillnad mellan kaliber 22 och kaliber 25 hos luftvapen och i synnerhet hos PCP. Kollar man projektilvikten så väger normalt kaliber 22 runt 16-18 grains där kaliber 25 normalt ligger på ungefär det dubbla, 30 grains (alltså 75% av 22 LR). VIdare så är BC normalt runt 0.040 för kaliber 25 och det är åtminstonde 25% bättre än diaboler i kaliber 22. Utgångshastigheten är däremot ungefär detsamma, runt 920 fps. Energibehållningen hos kaliber 25 ligger därför på en helt annan nivå, på 50 meter så har jag 85% av min mynningsenergi kvar när jag skjuter min Elite med Baracudas. Anslagsenergin där, på fulla 50 meter, är 49 joule (36 fpe), vilket är 4-5 joule mer än vad en Cyclone 22 ger vid mynningen, lägg där till effekten av en projektil som har 15% större tvärsnittsyta.. Ska man jaga med kaliber 25 inomhus så måste man ha en poweradjuster, annars har man precis samma nackdelar som 22 LR - det går hål i det mesta. Ostrypta PCP med kaliber 25 fungerar dock utmärkt utomhus, där man exempelvis måste skjuta mot horiszonten, maximal skottvidd för min Elite är 650 meter och då har den bara 3-4 joule kvar. En 22 LR däremot kan slå bortåt en kilometer och då ha avsevärt mycket mer anslagsenergi kvar, ammunitionstillverkarna brukar regelmässigt ange 1500 meter som säkerhetsavstånd... Drar man däremot ner ett PCP med kaliber 25 till runt 180 mps så får man en betydligt bättre knall-o-fall effekt än ett PCP med samma hastighet och kaliber 22, då fungerar den utmärkt utomhus. Kolla därför på nya Varminter, den har rejäl luftvolym, är mycket oöm, är kompakt och skjuter nära nog ljudlöst utan en separat tillståndspliktig dämpare, den har poweradjuster och den är take-down samt har kaliber 25 och magasin. Här är för övrigt utfallet av gårdagens precisionsskjutning med min nya Elite, på 50 uppmätta meter (9 grupper av 5 skott vardera, alla skott räknas): http://airpang.bloggplatsen.se/2011/05/ ... ommentarer Om du vill så kan jag lägga ut en graf sedan som jämför PCP 25 med 22 LR eller om du önskar se PCP 25 jämfört med PCP 22...?" Han Johnny har en del udda saker för sig men luftpangar det kan han, sen förefaller jag ha lite släpp Royal 400 i .25 med power adjuster, eller på ren svenska justerbar hastighet verkar vara "the shit". Hippen sorry att vi kladdar lite.... /Christian" Lägger in svaret i Hippens tråd här istället så slipper vi kladda ner hans tråd. Jonny har helt rätt, en PCP luftpang i .25 med hastighet runt 180m/s eller justerbar hastighet är vad jag behöver. Den ska även ha magasin för att stå o kladda med att pilla in skott i bössan samtidigt som man försöker hålla ögonen på fåglar funkar dåligt. Den ska även vara tyst, helst utan dämpare. FX har en pang som heter T12 Whisper som verkar lovande men den finns bara i .22.
Publicerat Juni 22, 201114 yr Senaste Vapen tidningen har ett art om BSA Ultra Mulltishot, ser man på designen o kraven kring den pangen så faller den enbart till föga i frågan om kaliber, den kommer enbart som .22 som grövst. Den kan vara tyst ie tystas och ger runt 40-50 skott på en fyllning, total längden är bara 85 cm vilket borgar för ett smidigt vapen. Prismässigt ligger BSA:t i linje med Hatsan. ________________ Angående Hatsan modellen fann jag följande; länken där herr Ottosson konstaterar att i kaliber .25 har man nog inte så många skott, med hänvisning till den begränsade luftkapacitet man har. Vidare förefaller han vara lite lagom upphetsad av modellen, att komma ihåg då är att han är en FX man i hjärta och själ. Här har vi en tråd som relaterar till effekt vid provskjutning dock inte precision Om man gör en sån där klassisk jmfr mellan pris/prestanda/funktion, så är i varje fall jag tveksam till Hatsan o den omständigheten att FX är svenska, dvs möjliga att fysiskt åka till för att få grejerna fixade är värt mycket, vid fall av strul. Nåja detta var mina små tankar på förmiddagen. /Christian
Publicerat Juni 22, 201114 yr Författare Senaste Vapen tidningen har ett art om BSA Ultra Mulltishot, ser man på designen o kraven kring den pangen så faller den enbart till föga i frågan om kaliber, den kommer enbart som .22 som grövst. Den kan vara tyst ie tystas och ger runt 40-50 skott på en fyllning, total längden är bara 85 cm vilket borgar för ett smidigt vapen. Prismässigt ligger BSA:t i linje med Hatsan. ________________ Angående Hatsan modellen fann jag följande; länken där herr Ottosson konstaterar att i kaliber .25 har man nog inte så många skott, med hänvisning till den begränsade luftkapacitet man har. Vidare förefaller han vara lite lagom upphetsad av modellen, att komma ihåg då är att han är en FX man i hjärta och själ. Här har vi en tråd som relaterar till effekt vid provskjutning dock inte precision Om man gör en sån där klassisk jmfr mellan pris/prestanda/funktion, så är i varje fall jag tveksam till Hatsan o den omständigheten att FX är svenska, dvs möjliga att fysiskt åka till för att få grejerna fixade är värt mycket, vid fall av strul. Nåja detta var mina små tankar på förmiddagen. /Christian Visst är en FX mer lockande som märke (bättre 2:handsvärde, tillgång til reservdelar mm) och tittar jag på prisbilden så kostar en Hatsan BT65 med samma spec som FX T12Whisper 700:- mindre men då är FXn dämpad. Läser man då vad som skrivits på Luftvapen.info så verkar FX ha sämre tryck o precision medan Hatsan (BT44 då BT 65 ännu inte testats) förbrukar mer luft och behöver mer handpåläggning för att nå topp-precision. BSA ultra multishot kostar ytterligare 500:- och ser så konstig ut att en sån går troligen bort. BSAn lär också vara duktigt högljud p g a sin korta pipa. Skumt nog verkar Hurricane luftvapen.se sälja T12 Whisper i kal .25 fast FXs hemsida säger att den inte finns?? Tar nog kontakt med Hurricane och kollar om de verkligen säljer T12 .25 och beställer en sån i s f.
Publicerat Juni 22, 201114 yr Visst är en FX mer lockande som märke (bättre 2:handsvärde, tillgång til reservdelar mm) och tittar jag på prisbilden så kostar en Hatsan BT65 med samma spec som FX T12Whisper 700:- mindre men då är FXn dämpad. Läser man då vad som skrivits på Luftvapen.info så verkar FX ha sämre tryck o precision medan Hatsan (BT44 då BT 65 ännu inte testats) förbrukar mer luft och behöver mer handpåläggning för att nå topp-precision. BSA ultra multishot kostar ytterligare 500:- och ser så konstig ut att en sån går troligen bort. BSAn lär också vara duktigt högljud p g a sin korta pipa. Skumt nog verkar Hurricane luftvapen.se sälja T12 Whisper i kal .25 fast FXs hemsida säger att den inte finns?? Tar nog kontakt med Hurricane och kollar om de verkligen säljer T12 .25 och beställer en sån i s f. Ja BSA:n är knappast snygg, den finns som hel shroudad variant för att begränsa ljudet, vilket som du säger behövs. En T12 Whisper i .25 känns som ett bra val/balans av egenskaper, ser fram emot din återrapportering av detta. /Christian
Publicerat Juni 22, 201114 yr Vore kul om Walle kunde hitta hit, han har en Whisper har jag för mej.. Jag är osäker men jag misstänker att alla dessa bössor bygger på en äldre konstruktion dvs generationen efter FX2000. De är helt ok men jag har snappat ngnstans att de är lite rappligare än Royal dvs nya konstruktonen. Har du is i magen kan du ta över min Fx den dagen jag köper Royal men jag vet ärligt talat inte när det blir.. Mvh!
Publicerat Juni 23, 201114 yr Författare Vore kul om Walle kunde hitta hit, han har en Whisper har jag för mej.. Jag är osäker men jag misstänker att alla dessa bössor bygger på en äldre konstruktion dvs generationen efter FX2000. De är helt ok men jag har snappat ngnstans att de är lite rappligare än Royal dvs nya konstruktonen. Har du is i magen kan du ta över min Fx den dagen jag köper Royal men jag vet ärligt talat inte när det blir.. Mvh! Hmm, man ska kanske fundera på om man ska ta en Royal istället för att få tag i nyaste teknologin. Uppfattade jag dig rätt så är cyclonens justerbara fart inget du gråter över att mista om du byter till en Royal? Att sälja en FX bössa verkar vara lätt om man ser till Blocket för där tar många nästan ut samma pris som de gett för några år sen d v s jättebra 2:a hands värde. Åker nog till Vittsjö och klämmer lite på olika bössor så får vi se vad det blir.
Publicerat Juni 23, 201114 yr Hmm, man ska kanske fundera på om man ska ta en Royal istället för att få tag i nyaste teknologin. Uppfattade jag dig rätt så är cyclonens justerbara fart inget du gråter över att mista om du byter till en Royal? Att sälja en FX bössa verkar vara lätt om man ser till Blocket för där tar många nästan ut samma pris som de gett för några år sen d v s jättebra 2:a hands värde. Åker nog till Vittsjö och klämmer lite på olika bössor så får vi se vad det blir. Åk till Verum istället, det är där affären ligger Bor 300m därifrån.
Publicerat Juni 23, 201114 yr Författare Åk till Verum istället, det är där affären ligger Bor 300m därifrån. Den jäkeln har uppgett Vittsjö på sin hemsida. Nåja, det är bara några km bort!
Publicerat Juni 26, 201114 yr Överlag så är det inte helt lätt att hitta till Tobbe om man inte har varit där tidigare: http://airpang.bloggplatsen.se/2010/09/01/3489476-snapphanen-i-vara-hjartan/
Publicerat Juni 30, 201114 yr En djuplodande recension om den bössan . http://www.luftvapen.info/viewtopic.php?f=39&t=6797
Publicerat Juni 30, 201114 yr Författare Intressant läsning. Nu ska jag ju ha bössan till jakt och är ingen meckare av luftvapen så ett vapen med tillräcklig precision och som funkar bra direkt ur lådan föredras. Är grymt sugen på ett FX T12 Whisper...
Publicerat Juni 30, 201114 yr Intressant recension, om inte annat för de vackra orden och underbara gliringarna som tydligen skänks varandra inom luftpuffornas sfär. Men för att tala kort om pangen så förefaller den inte vara något för oss vanliga dödliga som inte har svarv hemma eller tänker på Meccano innan vi somnar. Det känns helt klart som en pang för dem som kan mecka och som inte är skygga för att göra det. RW- om jag kan hitta stålar, ie kränga en njure eller något annat värdefullt ser det ut som om även jag skulle ha en FX till efter sommaren. /Christian
Publicerat Juli 1, 201114 yr Författare Intressant recension, om inte annat för de vackra orden och underbara gliringarna som tydligen skänks varandra inom luftpuffornas sfär. Men för att tala kort om pangen så förefaller den inte vara något för oss vanliga dödliga som inte har svarv hemma eller tänker på Meccano innan vi somnar. Det känns helt klart som en pang för dem som kan mecka och som inte är skygga för att göra det. RW- om jag kan hitta stålar, ie kränga en njure eller något annat värdefullt ser det ut som om även jag skulle ha en FX till efter sommaren. /Christian Känner igen känslan av brist på pengar. Har haft grymt med utflöde av pengar denna månad eftersom jag just importerat en Musse från USA och betalt frakt o tull/moms på den samtidigt som alla jaktarrende, bilförsäkringen och jaktresan till Polen i höst ska betalas...
Publicerat Juli 1, 201114 yr Faen vad jag hatar svarafunktionen här, allt jag skriver försvinner. Tänkte bara på att utgifterna är ju till något kul så då kan det få vara lite tomt i lädret. Själv har jag köpt till tomt och ska gräva om mitt avlopp (annars får jag vite från kommunen) för en sådär 300 papp. Det är verkligen att lägga pengarna på skit (visst, min egen skit men ändå). Så köp nu ett bra luftgevär, jävlig sugen själv. Helt plötsligt dyker det upp en massa lador med fågel i.
Publicerat Juli 1, 201114 yr Författare Faen vad jag hatar svarafunktionen här, allt jag skriver försvinner. Tänkte bara på att utgifterna är ju till något kul så då kan det få vara lite tomt i lädret. Själv har jag köpt till tomt och ska gräva om mitt avlopp (annars får jag vite från kommunen) för en sådär 300 papp. Det är verkligen att lägga pengarna på skit (visst, min egen skit men ändå). Så köp nu ett bra luftgevär, jävlig sugen själv. Helt plötsligt dyker det upp en massa lador med fågel i. Ser man på det på det viset så är det ju kul saker jag lagt pengarna på. Samtidigt är det inte kul att vara pank! Däremot blir man bara ilsk när man behöver lägga en massa pengar på sånt man kan tycka vara onödigt som nya infiltrationsbäddar till ett hus när bonden sprätter ut ton efter ton med gödsel strax brevid.
Publicerat Juli 1, 201114 yr RW- Tips kan vara intressant för dig som har riktat in dig på den modellen. För egen maskin ser jag ann min skatteåterbäring innan jag hittar på roligheter. /Christian
Publicerat Juli 1, 201114 yr Författare RW- Tips kan vara intressant för dig som har riktat in dig på den modellen. För egen maskin ser jag ann min skatteåterbäring innan jag hittar på roligheter. /Christian Fy på dej! Just som jag äntligen övertalat mig själv att jag får vänta lite så sätter du griller i huvudet....
Publicerat Juli 1, 201114 yr Inget illa menat, men det är en väldigt "rätt" pang för din del. /Christian
Publicerat Juli 4, 201114 yr Intressant läsning. Nu ska jag ju ha bössan till jakt och är ingen meckare av luftvapen så ett vapen med tillräcklig precision och som funkar bra direkt ur lådan föredras. Är grymt sugen på ett FX T12 Whisper.. Ett mycket bra val som du säkert kommer att vara mer än nöjd med. Enda direkta nackdelen är en viss slätstrukenhet, lite som en Volvo V70D5 - bra och kompetent men kanske inget som man drömmer våta drömmar om. Mycket prisvärd jämfört med konkurrenterna.
Publicerat Oktober 20, 201114 yr Författare Jaha, nu har jag varit i Verum och kom därifrån med tomare plånbok men med ett FX Royal 200 kal 25 och en 12 literflaska för påfyllnad. Hade en Swarre 1,5-6X42 liggande och den passade som en smäck på bössan. Det följde även med lite trimgrejer så när licensen anländer så blir det fullfartsutförande. Grymt kul bössa att sitta o plinka lite i trädgården...
Publicerat Oktober 20, 201114 yr Jaha, nu har jag varit i Verum och kom därifrån med tomare plånbok men med ett FX Royal 200 kal 25 och en 12 literflaska för påfyllnad. Hade en Swarre 1,5-6X42 liggande och den passade som en smäck på bössan. Det följde även med lite trimgrejer så när licensen anländer så blir det fullfartsutförande. Grymt kul bössa att sitta o plinka lite i trädgården... Wow! Kul som fan, tror Ledel blir lite sugen han med nu Jag ska ha en Royal jag med men lär satsa på licensversionen direkt och en större tub. Funderar lite på hur du tänkte när du tog 200 tuben? När du skjuter .25 och trimmat i framtiden så lär det gå rätt mycket luft? Sen kalibern, det lilla jag sett av .25 är att det är hygglig tyngd i dem och jag undrar om du inte riskerar väggar och tak i hög utsträckning? Jag har för mej att det small duktigt i glasfibern i ladugården du och jag var in och sköt i.. och då var det kal .22 i 180 m/s. Kan bli trassel men jag anar att du har en plan och en tanke med detta.. Tror Walleman skulle satsa på 400 burken och kal .22, tror jag gör samma lika faktiskt.. Mvh!
Publicerat Oktober 20, 201114 yr Wow! Kul som fan, tror Ledel blir lite sugen han med nu Jag ska ha en Royal jag med men lär satsa på licensversionen direkt och en större tub. Funderar lite på hur du tänkte när du tog 200 tuben? När du skjuter .25 och trimmat i framtiden så lär det gå rätt mycket luft? Sen kalibern, det lilla jag sett av .25 är att det är hygglig tyngd i dem och jag undrar om du inte riskerar väggar och tak i hög utsträckning? Jag har för mej att det small duktigt i glasfibern i ladugården du och jag var in och sköt i.. och då var det kal .22 i 180 m/s. Kan bli trassel men jag anar att du har en plan och en tanke med detta.. Tror Walleman skulle satsa på 400 burken och kal .22, tror jag gör samma lika faktiskt.. Mvh! Om man väljer regulator till 250 tuben så får man ut runt 40 skott med kaliber 25, jag skulle kunna tänka mig att 200 tuben ger runt 25 skott med regulator. Strypta så är kaliber 25 inget vidare tyvärr, det är lite som att bygga A-traktor på en Ferrari. Tänk också på att vapen utan regulator bara kan fyllas till 220 Bar (oavsett tub), med regulator så kan en 400 tub fyllas till 235 Bar och en 500 tub till 250 Bar medan 200/250 fortfarande bara kan fyllas till 220 Bar. Oavsett tubstorlek så betyder 1 Bar högre maximalt systemtryck över 220 Bar ungefär 1 skott extra. Bara igenom skillnaden i maximalt systemtryck så kan alltså en 500 tub ge +30 skott jämfört med samma volym fylld till 220 Bar. Till detta så ska man sedan lägga skillnaden i volym och betänka det faktum att en större tub alltid ger mindre spridning ifrån skott till skott med motsvarande drivkälla jämfört med en mindre tub. Själv valde jag en 500 cc tub till min FX Airguns Elite och den ger 90 skott inom 20 fps spridning med över 65 joule ME.
Publicerat Oktober 20, 201114 yr Sweet! Jag får hem min Royale 400 cal 22 någon gång under nästa vecka. Bäst av allt är väl att den inte belastar garderoben något då jag fick den på skyddsjakt licens. Tre ställbara hastigheter där 300 m/s var max tror jag. Ska försöka hämta hem en dykartub nästa vecka med, fan vad det går pengar!
Publicerat Oktober 20, 201114 yr Sweet! Jag får hem min Royale 400 cal 22 någon gång under nästa vecka. Bäst av allt är väl att den inte belastar garderoben något då jag fick den på skyddsjakt licens. Tre ställbara hastigheter där 300 m/s var max tror jag. Ska försöka hämta hem en dykartub nästa vecka med, fan vad det går pengar! Du får trösta dej med att det blir billigare i långa loppet...