Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ballistic Fire dot på Leupold vx-r

Featured Replies

Publicerat

Jag har möjlighet att köpa ett VX-R med Ballistic Fire dot riktmedel.

Är det ett renodlat sikte för tavelträff?

Ringen i centrum kanske är för mycket ivägen för normal jakt (onormal med för den delen ^_^ )

Vad tror ni ?

post-4850-0-98162900-1308669134_thumb.gi

Publicerat

Centrum ser ut som en ren rip off på Swarres och även S&B belysta rm,

http://www.schmidtbender.com/reticlesflashdot.htm

Jag har jagat en del med båda sorternas rm och anser att de är bra till väldigt mycken jakt, inkl drevjakt.

Om man får säga som så, jag finner det "nya" leupold att vara en bättre firma och med mer genomtänkte produkter.

/Christian

Publicerat

Jag är också på gång att köpa ett nytt sikte, velar mellan ballistic firedot och duplex firedot.

grejen är just den där ringen, är den ivägen eller inte? vi får se hur det blir, hoppas du blir nöjd iaf!

Publicerat

Jag har beställt ett men tog med firedot 4 det tyckte jag var mkt trevligt...

firedot-4.jpg

Publicerat
  • Författare

Det sikte jag helst vill ha är Fire dot Duplex men vi får se om tålamodet tryter så kanske det blir ett Ballistic istället. :blush:

Publicerat
  • Författare

Det sikte jag helst vill ha är Fire dot Duplex men vi får se om tålamodet tryter så kanske det blir ett Ballistic istället. :blush:

Tålamodet tröt ^_^

Jag visste det nästan innan!

Den ligger som Bussgods på väg nu i varje fall, fick till och med lite rabatt. :D

Publicerat

Kul!

Blir spännande att höra vad du tycker om siktet!

mvh

Cris

Publicerat
  • Författare

Kul!

Blir spännande att höra vad du tycker om siktet!

mvh

Cris

Jo jag är rätt så nyfiken själv.

Jag blir tvungen att köra ca:6mil för att hämta grejerna och det är ju lite surt när man trode det var leverans till dörren :huh:

Bussgods funkar bäst när man bor centralt verkar det som..

Publicerat

Jo jag är rätt så nyfiken själv.

Jag blir tvungen att köra ca:6mil för att hämta grejerna och det är ju lite surt när man trode det var leverans till dörren :huh:

Bussgods funkar bäst när man bor centralt verkar det som..

Jaha va skumt, hemma kör bussgods ut grejerna hem till en..

låt oss hoppas att det är värt dom där 6milen :)

mvh

Cris

Publicerat
  • Författare

Jaha va skumt, hemma kör bussgods ut grejerna hem till en..

låt oss hoppas att det är värt dom där 6milen :)

mvh

Cris

Så tänker jag också ^_^

• 1 year later...
Publicerat

Har du hunnit använda siktet så pass att du kan kosta på dig en liten rapport om riktmedlets för och nackdelar?

Publicerat

Jag hade ett sånt. Sålde det eftersom jag tyckte riktmedlet kändes 'rörigt' vid praktisk jakt. Skulle jag köpa idag blev det ett FireDot-4 utan tvivel! :)

Publicerat

Okej, fördelen som jag ser är det ballistiska strecken men ringen känns lite onödig utan att jag provat det.

Publicerat
  • Författare

Jo det har blivit använt en del , både på jakt och bana.

Ringen är onödig , absolut!

Däremot så ligger riktpunkten i ringens underkant precis spot on på 300m :smile: så jag kan inte hjälpa att jag trivs bra med den på skjutbanan.

Vid vakjakten på räv så är jag mindre nöjd för den ger en skugga som kan vara lite förbryllande när man behöver all skärpa man kan få! (dock så vill jag prova den flera vinternätter innan jag sågar den helt där).

Siktet som sådant är riktigt trevligt i övrigt och under skymmning och gryning så är det riktigt vasst vid jakten.

Publicerat

Jag har endast jagat med mitt i dagsljus och har inte varit besvärad alls över ringen, dock har jag heller aldrig haft nytta av den vid praktisk jakt.

Slutsatsen blir dock att jag är helnöjd med siktet.

Mvh

Cris

Publicerat

Jag störde mig också på VX-R seriens snäva synfält (hade en 2-7x33 och en 4-12x50). Men står man ut med det är det robusta och rejäla dagljussikten med en bra rödpunkt. Sen tyckte jag också att de snabbt tappade kontrast vid dåligt ljus. Stor skillnad där mot bra Européer. Men allt är relativt...tycker man de funkar så jaga på och var glad :)

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

Publicerat

Ja det är ju som det är med optiken men jag har i min nuvarande VX2Scan inga större problem utan uppskattar siktet väldigt mkt för att det blir en smidig kombo till de flesta jaktformer. Tillsammans med den grymt fina kalibern 30-06 så blir det ett bra paket.

Enda motsvarande europé som jag ser det är väl Swarres 3-9x36 men är det européer så är tyvärr priset ett helt annat.