Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skim/skinn-bädda en a-bolt i ett alublock

Featured Replies

Publicerat

Hej, har funderingar på en Bell and Carlson Medalist till en Browning A-bolt.

Främre lådskruven på en a-bolt låser även pipan som ett gänglås. D v s lådskruven går igenom lådan och trycker på pipan.

Ifall man skulle sätta systemet i en syntetkolv med alublock så antar jag att det blir rätt så kritiskt att avståndet mellan underbeslag och låda blir korrekt. Några smedtipps på hur man skulle uppnå detta med en skim/skinn-bäddning?

Även bifogat en bild över fabriksbäddning; Tydlig bäddning från rekylklack till magasinsbrunnen, sen ngn väldigt tunn (nästan lacktunn) bäddning från magasinbrunnen bak till tangen.

post-4233-0-93006600-1308684041_thumb.jp

post-4233-0-12561800-1308684056_thumb.jp

post-4233-0-30290500-1308684153_thumb.jp

Publicerat

Jag har ingen koll hur a-bolt är byggd men ska verkligen lådskruven låsa pipan :unsure:

Låter som en skum lösning är det så lär du bli tvungen att göra en ny lådskruv i anpassad längd efter en skinnbäddning då man trots allt vill få den minst 1mm tjock

Publicerat
  • Författare

Jag har ingen koll hur a-bolt är byggd men ska verkligen lådskruven låsa pipan :unsure:

Låter som en skum lösning är det så lär du bli tvungen att göra en ny lådskruv i anpassad längd efter en skinnbäddning då man trots allt vill få den minst 1mm tjock

Det kanske egentligen inte är tänkt att den ska gå så långt in som min gör, utan att det blivit så av misstag :unsure:

Vad låser pipan i dess gängor i normal fall? En separat skruv? Loctite? Endast ett ordentligt åtdragningsmoment?

Publicerat

Det kanske egentligen inte är tänkt att den ska gå så långt in som min gör, utan att det blivit så av misstag :unsure:

Vad låser pipan i dess gängor i normal fall? En separat skruv? Loctite? Endast ett ordentligt åtdragningsmoment?

Normalt en rejäl åtdragning behövs egentligen inget våld kraften då du skjuter strävar att dra åt mera, men många fabriksbössor kan vara limmade i gängen också men inget som egentligen behövs.

Bottnar skruven känns är den nog för lång tyckte det kändes som en väldigt svår lösning att få den att låsa gängorna samtidigt som den skall hålla mekanismen med lagom kraft.

Publicerat
  • Författare

Normalt en rejäl åtdragning behövs egentligen inget våld kraften då du skjuter strävar att dra åt mera, men många fabriksbössor kan vara limmade i gängen också men inget som egentligen behövs.

Bottnar skruven känns är den nog för lång tyckte det kändes som en väldigt svår lösning att få den att låsa gängorna samtidigt som den skall hålla mekanismen med lagom kraft.

Gött mos!