Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur får ni fram laddningarna

Featured Replies

Publicerat

Halloj alla

Nu har jag skaffat utrustning till handladdning. Läst fakta fram och tillbaka.

Sedan finns massor av recept till laddningarna på Robbans sida.

Fast nu börjar jag tänka lite längre. Det blir så när man börjar få ihop komponenterna :huh: .

Jag vill använda Norma krut och en Lapua kula.

Hur får man min och max laddning när det inte finns att läsa om de kombinationerna ?

Det är inte ett problem att prova sig fram :unsure:

MVH Ulban

Publicerat

Halloj alla

Nu har jag skaffat utrustning till handladdning. Läst fakta fram och tillbaka.

Sedan finns massor av recept till laddningarna på Robbans sida.

Fast nu börjar jag tänka lite längre. Det blir så när man börjar få ihop komponenterna :huh: .

Jag vill använda Norma krut och en Lapua kula.

Hur får man min och max laddning när det inte finns att läsa om de kombinationerna ?

Det är inte ett problem att prova sig fram :unsure:

MVH Ulban

du kan ta en likvärdig kula från nomas data och vara varsam när det börjar närma sig max. col tar du från lapuas sida.

Publicerat

Eller så frågar du typ här så är det nån som har Quick load och kan svara på det. Alt maila Åke på Norma så får du svar.

Publicerat
  • Författare

du kan ta en likvärdig kula från nomas data och vara varsam när det börjar närma sig max. col tar du från lapuas sida.

Halloj Maddog

Med likvärdig antar det är hastighet och vikt du menar är det något mer jag ska titta på ?

Kalibrarna jag avser är till Lapua Mega 6,5x55 10,1 gram och 308 185 grain också i Mega.

MVH Ulban

Publicerat
  • Författare

Eller så frågar du typ här så är det nån som har Quick load och kan svara på det. Alt maila Åke på Norma så får du svar.

Efter att mailat Åke på Norma hade jag svaret på 30 minuter :D

//Ulban

Publicerat

Data från sidor som den på robsoft skall man vara försiktig med speciellt som nybörjare rätt många som ligger på höga tryck där. Det enkla svaret är att man i början skall ladda enbart efter fabriksdata men som du nu gjort att maila Norma får man anse som rätt säkert.

Kollar man runt på nätet på tabeller som jämför krut blir man rätt förvånad att tex. Vihtavuori publicerar en som är väldigt skum

http://www.lapua.com/upload/reloading/reloadingburningratechart2011.pdf

Enligt denna är tex N133 och Norma 202 likvärdigt pytsar man i lika mycket N133 som i en maxladdning med 202 vill inte jag hålla i bössan :blink:

Försöker inte skrämmas utan bara påpeka att man ska vara försiktig att lita på allt som finns på nätet

Publicerat
  • Författare

Data från sidor som den på robsoft skall man vara försiktig med speciellt som nybörjare rätt många som ligger på höga tryck där. Det enkla svaret är att man i början skall ladda enbart efter fabriksdata men som du nu gjort att maila Norma får man anse som rätt säkert.

Kollar man runt på nätet på tabeller som jämför krut blir man rätt förvånad att tex. Vihtavuori publicerar en som är väldigt skum

http://www.lapua.com/upload/reloading/reloadingburningratechart2011.pdf

Enligt denna är tex N133 och Norma 202 likvärdigt pytsar man i lika mycket N133 som i en maxladdning med 202 vill inte jag hålla i bössan :blink:

Försöker inte skrämmas utan bara påpeka att man ska vara försiktig att lita på allt som finns på nätet

Det var den sidan jag försökte göra några jämförelser med olika krutsorter :blush: . Då ska jag nog hålla mig till Åke på Norma i fortsättningen.

//UC

Publicerat

Då ska jag nog hålla mig till Åke på Norma i fortsättningen.

//UC

Lugnast så tills du blir varm i kläderna.

Publicerat

Det var den sidan jag försökte göra några jämförelser med olika krutsorter :blush: . Då ska jag nog hålla mig till Åke på Norma i fortsättningen.

//UC

Möjligt att den listan stämmer bättre i andra kalibrar än jag provat men har svårt att tro det :unsure:

Publicerat

Jämförelsetabeller visar vilka krut som har liknande användningsområde, inte vilka krut man kan ta lika stor mängd av...

När det gäller "guesstimations" så kan man få ledtrådar genom laddtabeller: även om din kula inte finns med just det krutet så kanske andra lika tunga kulor gör det, och då ska du titta på hur de förhåller sig till varandra... Ser du att din kula laddas med 5% lägre krutvikt än andra lika tunga med VihtaVuori så kan du anta att det torde vara ungefär detsamma med Norma.

Jag måste också varna KRAFTIGT för att reducera laddningen överdrivet, speciellt med långsammare krut. Det finns en mycket god anledning till att det öht FINNS en minimiladdning: lätta laddningar kan ge mycket kraftiga tryckspikar (SEE; Secondary Explosion Effect; kan det läsas om lite här och var) som kan skicka såväl bössan som dig själv till de sälla jaktmarkerna.

-- Mats