Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Inskjutning av browning x-bolt med Meopta Meostar RD 1,5-6x42

Featured Replies

Publicerat

Hej alla forumlister.

Tog jägarexamen för en tid sedan, men har jagat i snart 10 år. 

Allting är monterat och klart, men nu behöver jag råd hur en bra jäkla inskjutning görs av kikarsikte och vapen.

Jag har enbart tillgång till 80meters bana med sandsäckar i Baggböle, och kan inte göra inskjutning på lägre avstånd.

Det som oroar mig lite är den maximala förstoring på 6... Med en högre förstoring hade jag kunnat se hålen i tavlan och sedan korrigerat hårkorset efter hålen, men är tveksam till att jag ser hålen med 6x förstoring. Hur bör jag gå tillväga?

Hoppas någon i samma sits varit med om detta och kan ge en nybliven (på papper) jägare några tips.

Tack på förhand!

Publicerat

Har du sandsäckar skulle jag börja med att bädda med dem så bössan ligger mot tavlan vilken gärna får vara rejält stor vit med en svart prick. Ta sedan ur slutstycket och rikta genom pipan som med diopter på den svarta pricken försöka röra huvudet för att finna mitten, sedan när bössan är riktad mot pricken tittar du i siktet utan att röra vapnet och justerar korset så det också ligger i pricken dubbelkolla i pipan så det fortsatt har pricken centrerat.

Med lite träning är man utan problem inne på ett A4 med denna metod skjut sedan ett skott ser du kulhålet så riktar du in korset där träffarna önskas och justerar siktet till kulhålet. Ser man inga kulhål får du gå fram och då går det bra att mäta fram hur du ska justera klicken på kikaren är säkert måttsatta på 100 meter då gör dom värdet x 0,8 på 80 men ögonmåttet räcker långt här.

Lycka Till

• 4 weeks later...
Publicerat

Hej.

För att förenkla det hela så skjuter du de tre första skotten på halva avståndet 40m och ställer in siktet, sedan fininställer du från 80m. Har du svårt att se hålen så använd en tubkikare eller vanlig handkikare med bättre förstoring. På det viset kan du även skjuta in med öppna riktmedel om det skulle behövas.

Ha de!!

/Hasse