Jump to content

mekaniska spetsar

Recommended Posts

G5 bowhunter

provade sen trophy ridge med en anna gummi ring

den öppnade hur bra som helst

sen provade med en kartong skiva till framför då öppnade han med den gammla gummi ring utan problem

så liten är marginalen

tror det är darför en del folk gillar och andra gillar inte en sorts spetsar

darför ska man alltid prova själv och aldrig lita på omdömde från andra (som cabelas osv)

Ledsen Dragan, men Spitfire och Spitfire MAX öppnar visst bra och fullt vid quarter away skott, jag har skjutit

betydligt fler rådjur än ett och en hare med mina, så det där stämmer inte riktigt :)

G5 bowhunter

Ledsen Dragan, men Spitfire och Spitfire MAX öppnar visst bra och fullt vid quarter away skott, jag har skjutit

betydligt fler rådjur än ett och en hare med mina, så det där stämmer inte riktigt :)

hej Roger

det tror jag säkert

jag sköt vildsvin med den-snacka om blodbad

grisen låg efter 5m och stendöd efter 15sec

min andra bock fällde jag med spitfire och några till efteråt (just den var min favorit mekanisk i många år)

men vid två tillfälle gick det åt skogen(det var inte riktiga 90 graders vinklar)

darför var jag lite osäkert om jag skulle fortsätta med den spetsen

visst kan det delvis vara mitt fel men det kändes inte så

det som jag bara funderar på är funkar de alla mekaniska på småvilt(på rådjur och större funkar de säkert bra)

jag har bara lite dålig erfarenhet med mekaniska på småvilt(framför allt hare)

ibland går det bra ibland blåste det genom hare utan att öppna

vid ett tillfälle fick jag skjuta liggande vildsvin på 7-8m med mazzy(tanken var att träffa ryggen)

sen dess har jag aldrig använt den spets

felet var att en lunga var punkterad(genomskott med lite blod på spåret) och en punkterad lunga räcker inte att få en vildsvin skjuten-det vet jag nu

idag kan jag uttala mig negativt om mazzy fast det är ju nånting helt annat som är fakta(alla vet ju att Mazzy är bra)

så bedömer de flesta jakt spetsar-från skott till skott och frågan är hur bra de skott har varit

en del har bra erfarenhet- en del dålig med samma spets

likadant som blunt på fasaner och andra fåglar

aldrig mer ska jag använda den

sista gången försvann tre styckna med hängande vinge

en fick jag tag på en efter minst en timme

nyckelbenet på vinge var krossad men han levde(70# båge på 20m???????????)

innan dess har jag skjutit en del med blunt utan minsta problem

pilen blåste rakt genom de

hej Roger

det tror jag säkert

jag sköt vildsvin med den-snacka om blodbad

grisen låg efter 5m och stendöd efter 15sec

min andra bock fällde jag med spitfire och några till efteråt (just den var min favorit mekanisk i många år)

men vid två tillfälle gick det åt skogen(det var inte riktiga 90 graders vinklar)

darför var jag lite osäkert om jag skulle fortsätta med den spetsen

visst kan det delvis vara mitt fel men det kändes inte så

det som jag bara funderar på är funkar de alla mekaniska på småvilt(på rådjur och större funkar de säkert bra)

jag har bara lite dålig erfarenhet med mekaniska på småvilt(framför allt hare)

ibland går det bra ibland blåste det genom hare utan att öppna

vid ett tillfälle fick jag skjuta liggande vildsvin på 7-8m med mazzy(tanken var att träffa ryggen)

sen dess har jag aldrig använt den spets

felet var att en lunga var punkterad(genomskott med lite blod på spåret) och en punkterad lunga räcker inte att få en vildsvin skjuten-det vet jag nu

idag kan jag uttala mig negativt om mazzy fast det är ju nånting helt annat som är fakta(alla vet ju att Mazzy är bra)

så bedömer de flesta jakt spetsar-från skott till skott och frågan är hur bra de skott har varit

en del har bra erfarenhet- en del dålig med samma spets

likadant som blunt på fasaner och andra fåglar

aldrig mer ska jag använda den

sista gången försvann tre styckna med hängande vinge

en fick jag tag på en efter minst en timme

nyckelbenet på vinge var krossad men han levde(70# båge på 20m???????????)

innan dess har jag skjutit en del med blunt utan minsta problem

pilen blåste rakt genom de

Jo så är det, ibland kan nog alla spetsar falera och endel oftare än andra, de spetsarna du testar är för räv och uppåt skulle jag påstå

för svåvillt och fågel finns det bättre spetsar att använda.

G5 bowhunter

Jo så är det, ibland kan nog alla spetsar falera och endel oftare än andra, de spetsarna du testar är för räv och uppåt skulle jag påstå

för svåvillt och fågel finns det bättre spetsar att använda.

undrar en sak

den nya spitfire -är det någon större skillnad mot den gammla

jag har endast de gammla

det kan vara att den andra generation är lite förbättrad ("finslipad")

Tjena G5

Du har helt rätt med dina tankar om att en konventionell "fällknivs-spets" har en ytterst liten svaghet vid frånskottsträff,de nya spetsarna har ett "leading head" (ett litet fast blad, lite längre fram på kroppen för att nypa fast ordentligt vid träff quartering away). Detta för att minimera en löjligt liten risk för "stegningen" vid frånskott.

Har själv inte använt tekan 3-blad men dock den 2-bladiga versionen med ett gott resultat,fällt ett antal vilt med G5 produkter (främst montec :wub: , striker, tekan och SGH) och för småvilt skulle jag absolut rekommendera SGH/G5, utan tvekan. I mitt koger finns G5, NAP och Sullivan!, tills någon visar att något annat är bättre.

SGH är brutal vid träff.

Personligen tycker jag att alla skulle skjuta mekaniska spetsar, men det är en annan diskussion...

G5, dina filmer är uppiggande.

/s

Tröttnat på mekaniska spetsar. Av dom skadeskjutningar som har skett på min mark har alla varit med mekaniska spetsar. Alla hjortar som varit skjutna med fast spets har varit lätta att spåra och gått omkull snabbt. Jag vet att muzzy kan vara svår att trimma bågen med men faktum är att den spetsen funkar bra. Vi har börjat med en ny spets som heter wac'em som som är lite mindre än muzzyn men som flyger desto bättre och vi har haft jätte bra resultat. Numera förbjuder jag mina gäster att använda mekanisk spets.

Herr Mattsson

tråkigt ka swe.. använder helst slicktrick(fast ) men nya rage är ju brutal och det blir stooora hål! en räv jag sköt i höstas gick nästan av helt.

i öppna fält tycker jag därför mek=ok.

skogen= fast. varför kan ni lista ut själva.

var har du hållt hus ka swe har väntat på en inloggning i 2 månader..? ;)

kan du skicka mig ett pm om dina jakter/marker? så mycket info som möjligt.

mvh

G5 bowhunter

Tjena G5

Du har helt rätt med dina tankar om att en konventionell "fällknivs-spets" har en ytterst liten svaghet vid frånskottsträff,de nya spetsarna har ett "leading head" (ett litet fast blad, lite längre fram på kroppen för att nypa fast ordentligt vid träff quartering away). Detta för att minimera en löjligt liten risk för "stegningen" vid frånskott.

Har själv inte använt tekan 3-blad men dock den 2-bladiga versionen med ett gott resultat,fällt ett antal vilt med G5 produkter (främst montec :wub: , striker, tekan och SGH) och för småvilt skulle jag absolut rekommendera SGH/G5, utan tvekan. I mitt koger finns G5, NAP och Sullivan!, tills någon visar att något annat är bättre.

SGH är brutal vid träff.

Personligen tycker jag att alla skulle skjuta mekaniska spetsar, men det är en annan diskussion...

G5, dina filmer är uppiggande.

/s

SGH har jag faktist inte provat än

men när det gäller Montec ,jag lovar dig ,jag har aldrig sätt en sånt vass spets som en kille vissade-skrämmande

man vågar inte alls att ta i den

jag la pilen på handen och skulle snurra då komm några dråpar blod direkt

han använde Arizoná sten??????????? för att få den så vass

det var verkligen den vassaste spets jag såg

gillar att den är gjord i ett stycke

ska prova imorgon hur är det att skjuta in den mot fält spets(har faktist inte hunnit hittils)

träffar han som striker då är det för mig :wub: direkt

och så klart skulle alla skjuta mekaniska

underlättar en hel del vid inskjutningar men det gäller att hitta den som verkligen funkar 100%

T3 har börjat vissa sig riktig bra ,men det ska provas lite till

(själv var jag jäv.. skeptisk i början när jag såg konstruktion)

G5 bowhunter

Tröttnat på mekaniska spetsar. Av dom skadeskjutningar som har skett på min mark har alla varit med mekaniska spetsar. Alla hjortar som varit skjutna med fast spets har varit lätta att spåra och gått omkull snabbt. Jag vet att muzzy kan vara svår att trimma bågen med men faktum är att den spetsen funkar bra. Vi har börjat med en ny spets som heter wac'em som som är lite mindre än muzzyn men som flyger desto bättre och vi har haft jätte bra resultat. Numera förbjuder jag mina gäster att använda mekanisk spets.

jag märkte bara en sak med mekanisk-spitfaire

ingångs hållet var alltid mindre en utgång-spetsen går in i kroppen utan att öppna helt

sen just detta att bladet måste "slå över"kan kanske orsaka en del problem

den passerar en del av kroppen innan är den helt öppet

det kan vara att den funkar annorlunda beroende på pilens vikt och hastighet-jag vet inte-bara en fundering

klart är fasta spets bättre men jag förstår de som har lite svårt att skjuta in de

jag tror att vi skulle ha mindre skadeskjutningar med mekaniska(lättare att skjuta in och finare pilbana) men just såna inlägg som din ger mig tveksam

G5 bowhunter

jag märkte bara en sak med mekanisk-spitfaire

ingångs hållet var alltid mindre en utgång-spetsen går in i kroppen utan att öppna helt

sen just detta att bladet måste "slå över"kan kanske orsaka en del problem

den passerar en del av kroppen innan är den helt öppet

det kan vara att den funkar annorlunda beroende på pilens vikt och hastighet-jag vet inte-bara en fundering

klart är fasta spets bättre men jag förstår de som har lite svårt att skjuta in de

jag tror att vi skulle ha mindre skadeskjutningar med mekaniska(lättare att skjuta in och finare pilbana) men just såna inlägg som din ger mig tveksam

och här är en sånt tipisk missvisande exampel hur folk testar

han snackar om Montec men skjuter Striker

hur den andra killen träffar ser ni själva och vad är det de vissar egentlingen?

http://youtu.be/A8Yb0l-2cDY

och här är en som säljer spetsen direkt

http://youtu.be/_H588s0smeA

Det vore jätteintressant att få reda på vad i konstruktionen som gjorde att den mekaniska spetsen orsakade alla (dina klienters) skadeskjutningar.

1. fällde de inte ut?

2. förtidigt utfällning?

3. hur många blad fälldes ut, in och utgångshål?

4. vilken spetskonstruktion användes?

/s

Det vore jätteintressant att få reda på vad i konstruktionen som gjorde att den mekaniska spetsen orsakade alla (dina klienters) skadeskjutningar.

1. fällde de inte ut?

2. förtidigt utfällning?

3. hur många blad fälldes ut, in och utgångshål?

4. vilken spetskonstruktion användes?

/s

Kan det ha varit skytten ? är något jag undrar förstås

Även om en Spitfire Maxx inte skulle fälla ut alla 3 blad, orsakar den en önskvärd effekt endå tror jag, jag letade efter en CD med bilder som vi tog

i slakthuset när skinnet är av, ska fortsätta leta...

G5 bowhunter

ja visst, Roger

det är precis jag tänkte på idag

det är inte samma sak när en mekanisk spets passerar revben och när den passerar tarmar

det måste vara det som är felet

jag har ingen annan förklaring

just darför provar jag de hur de öppnas mot mjuk motstånd

många anväder mekaniska för att de skjuter inte så bra med fasta

hur bra siktar och skjuter just såna bågjägare?

andra använder de bara för att de orsakar större sårkanal

jag tror att de flesta skjuter bra bara man siktar rätt och skjuter i rätt vinkel

för mig är det så att de kan öppna hur som helst bara de träffar i hjärta

den grisen jag fick med spitfaire gick när direkt och sen upp och efter 5m när och stendöd

blodet pumpades upp halv meter ovanpå den

den var träffat mitt i hjärta på 16-17m och klockren 90graders vinkel

gör man allt enligt regler då tror jag inte att de mekaniska spetsar saboterar din jakt

Jag kan inte svara på ifall dom 4 djur som vart på skjutna var dåliga skott men jag har hört från andra på båg klubben att dom har haft problem ibland med att dom inte fällt ut riktigt. En grej jag kan säga säkert är detta Förra året så sköt en klient ett perfekt skott på en hjort med en mekanisk spets (kommer ej ihåg vilket märke)och hade oturen att pilen träffade i skulder bladet och inte gick igenom. När jag sen kollade hans spets utfälld så är den sjukt stor och därför inte klarade av att gå igenom. En dag tidigare så sköt en annan klient en hjort med mussy och den pilen gick rakt igenom båda skulderbladen utan problem. Fäller man ut vissa av dom mekaniska spetsarna kan man se att dom är så mycket större än tex wac'em och jag tror att träffar man ett skulderblad på tex en hjort/björn så är man rökt. Plus att fälls inte bladen ut ordentligt på ingång så får man inte samma blod spår. När jag jagar så bryr jag mig inte om så mycket ifall pilen träffar ett skulderblad eftersom jag vet att det slår igenom i vilket fall. Jag säger inte att en mekanisk spets inte kan slå igenom bara att ju större yta som måste igenom ett skulder blad destå större är risken att det inte går bra. Jag vet att det ser coolt ut med jätte hål på film men factum är att man behöver inte en större spets än tex wac'em eller mussy.

tråkigt ka swe.. använder helst slicktrick(fast ) men nya rage är ju brutal och det blir stooora hål! en räv jag sköt i höstas gick nästan av helt.

i öppna fält tycker jag därför mek=ok.

skogen= fast. varför kan ni lista ut själva.

var har du hållt hus ka swe har väntat på en inloggning i 2 månader..? ;)

kan du skicka mig ett pm om dina jakter/marker? så mycket info som möjligt.

mvh

Pm sent

Jag kan inte svara på ifall dom 4 djur som vart på skjutna var dåliga skott men jag har hört från andra på båg klubben att dom har haft problem ibland med att dom inte fällt ut riktigt. En grej jag kan säga säkert är detta Förra året så sköt en klient ett perfekt skott på en hjort med en mekanisk spets (kommer ej ihåg vilket märke)och hade oturen att pilen träffade i skulder bladet och inte gick igenom. När jag sen kollade hans spets utfälld så är den sjukt stor och därför inte klarade av att gå igenom. En dag tidigare så sköt en annan klient en hjort med mussy och den pilen gick rakt igenom båda skulderbladen utan problem. Fäller man ut vissa av dom mekaniska spetsarna kan man se att dom är så mycket större än tex wac'em och jag tror att träffar man ett skulderblad på tex en hjort/björn så är man rökt. Plus att fälls inte bladen ut ordentligt på ingång så får man inte samma blod spår. När jag jagar så bryr jag mig inte om så mycket ifall pilen träffar ett skulderblad eftersom jag vet att det slår igenom i vilket fall. Jag säger inte att en mekanisk spets inte kan slå igenom bara att ju större yta som måste igenom ett skulder blad destå större är risken att det inte går bra. Jag vet att det ser coolt ut med jätte hål på film men factum är att man behöver inte en större spets än tex wac'em eller mussy.

Tack för svaret, det är alltid intressant att få reda på vilken typ av fakta som ligger till grund för ert beslut att inte använda mekaniska spetsar.

/s

H.E.N.R.I.K

Skitbra film Dragan!

Vi är många som sitter fast i "spetsträsket" och vet inte vilken man skall välja.

Kan du ta hem Montec 125 grain till mig?

Mhv

G5 bowhunter

Skitbra film Dragan!

Vi är många som sitter fast i "spetsträsket" och vet inte vilken man skall välja.

Kan du ta hem Montec 125 grain till mig?

Mhv

du får övnings först att testa

ska till dina hemtrakter snart och kan komma förbi

det med "spetsträsket"kommer alltid att vara en dilema

vilken ska man välja då?

jag tycker att en rutinerad bågskytt kommer altid att välja fast spets

för de som har lite inskjutnings problem och är framförallt nybörjare är mekanisk kanske bättre val

jag upplever Montec som lätt att skjuta in framförallt ihop med Blazer fenor

Striker är ännu lättare att skjuta in med blazer

men det är just fenor som avgör hur en fast spets flyger

det gäller att prova,testa och framförallt träna med de som faktist få gör

du får övnings först att testa

ska till dina hemtrakter snart och kan komma förbi

det med "spetsträsket"kommer alltid att vara en dilema

vilken ska man välja då?

jag tycker att en rutinerad bågskytt kommer altid att välja fast spets

för de som har lite inskjutnings problem och är framförallt nybörjare är mekanisk kanske bättre val

jag upplever Montec som lätt att skjuta in framförallt ihop med Blazer fenor

Striker är ännu lättare att skjuta in med blazer

men det är just fenor som avgör hur en fast spets flyger

det gäller att prova,testa och framförallt träna med de som faktist få gör

Så, jag som använder mek spetsar är inte rutinerad och nybörjare då ?

H.E.N.R.I.K

Det är givetvis en smaksak också!

Det är ingen som kallar ordförande i ABA för nybörjare! ;)

Jag använder alla slags spetsar! Är ju också nybörjare! :lol:

G5 bowhunter

Jag använder alla slags spetsar! Är ju också nybörjare! :lol:

du är på bra väg att bli proffs :lol:

receptet heter; stor kalibern-liten hund

en dag kommer du att vakna,hoppa upp och åka raka vägen till jakthandlarn och byta in en 6,5 eller 30-06 mot en 375 HOLLAND&HOLLAND

samma dag börjar du skjuta en Montec spets

så brukar det vara -säger alla proffs

man alltid börjar med allround studsare men sen efter många år(ca 35) inser man visa saker

(tröttnar på alla eftersök)

samma sak är det med jaktspetsar

man provar alla men i slutet blir det Montec vill man eller inte

jag har precis köpt en 6,5 bara för att den heter Sauer och har vacker lyx helstock

den sista jag tänkte på var kalibern

tipisk en amatör eller hur

men jag är fortfarande ganska ung kille(20 år)(i sverige i alla fall) och kan hålla på med sånt :lol:

men i ditt fall(om du vill vara proffs) är det dags att börja skjuta Montec och kolla priser på en 375H&H :P

p.s

glömm inte att kompletera med strövhårig tax

själv jagar jag med shi-tzu :wub: -frugan (hon är proffs på hundar)tyckte att taxar är lite för långa och har svårt att svänga runt trädet och darför fick jag shih-tzu som jakthund :D