Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Synpunkter på Tikka M595

Featured Replies

Publicerat

Har fått tag i en fin Tikka M595 i .243 Win i vänster, otroligt nog. Någon som har synpunkter på 595an? Precision? Har dålig koll på Tikka..:)

/Rickard

Publicerat

Jag har en 595:a i 308. Dessa Tikkor brukar skjuta rätt bra. Nu har jag min mest till mängdträning så jag har inte fokuserat på att jaga millimetrar - ej heller plastbäddat den lösa rekylklacken. Men jag skulle tro att du blir väldigt nöjd med din bössa :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Okey! Denna var heller inte plastbäddad, får se hur pass den skjuter, och om det behövs. Och fyra papp måste ju va rätt billigt? Har ingen koll på var dom brukar ligga i pris..

Publicerat

Tikka brukar vara säkra kort när det gäller precision men .243 är rätt stygg mot pipan så är det skjutit +1000 skott med den kan pipan börja visa trötthetetecken. Inte helt enkelt att kolla krävs i princip att någon kollar med bore scope vilket är rätt få som har, är den riktigt slut kan man börja se att räfflorna inte är skarpa där dem börjar efter patronläget men det är rätt svårt att avgöra. Annars går det att göra pipan helt ren och sedan skjuta 10-20 skott och se hur mycket koppar man får ur pipan från dessa skott men även det är rätt vanskligt att avgöra

4000 är väl ett ok pris och dem flesta bössor skjuts trots allt rätt få skott med så risken att pipan är slut är väl rätt liten.

Publicerat
  • Författare

+1000 skott är det garanterat inte skjutet. Skulle tippa kanske 100-150, max. Pipan såg fin ut vad jag kunde se i ett halvkasst lysrör.

Tack för upplysningen förresten! Ska ha detta i åtanke!

Publicerat

+1000 skott är det garanterat inte skjutet. Skulle tippa kanske 100-150, max. Pipan såg fin ut vad jag kunde se i ett halvkasst lysrör.

Tack för upplysningen förresten! Ska ha detta i åtanke!

En pipa kan se hur fin ut som helst om man enbart tittar i loppet med hjälp av en lampa... In med fiberoptik och snoka så ser du direkt i vilket skick pipan är i. ;)

I övrigt så talar jag ALLTID varmt om dessa Tikkamodeller, samtliga ur 500 & 600 serien (558/658, 590/690 & 595/695) är klockrena bössor orginal samt baser att bygga på. :D

Publicerat

Vars kan man få tag i magasin till en 595a skulle behövt ett extra till min 308.

Publicerat

Vars kan man få tag i magasin till en 595a skulle behövt ett extra till min 308.

Det säkraste alternativet och därmed det bästa är att kontakta Roberts Vapenverkstad i Jönköping (fd Jannes vapenverkstad). Mycket trevlig kille att ha å göra med. ;)

Publicerat

Det säkraste alternativet och därmed det bästa är att kontakta Roberts Vapenverkstad i Jönköping (fd Jannes vapenverkstad). Mycket trevlig kille att ha å göra med. ;)

Ska höra med han.. tack för tipset :)

• 2 months later...
Publicerat

Roberts Vapenverkstad kunde inte fixa något magasin.

någon som har fler tips?

är det samma magasin på alla i 500 serien?

Publicerat

Torsbo har magasin till olika Tikka-studsare, och Tommys vapenverkstad har alla tänkbara reservdelar.

Precis som har skrivits tidigare så är det en mycket bra bössa om man vill ha precision. Det är dessutom lätt att utnyttja precisionen eftersom Tikkorna är så trevliga skjutmässigt, stockning, trycke, m.m.

Det är en bra idé att kosta på en plastning av den lösa rekylklacken - i alla fall på lång sikt, om det är en träkolv.

Det kan fungera utmärkt ändå, men på de Tikka 658 och 695 som jag har haft så kändes det säkrare.

// Danne

Publicerat

Min 595a kommer snart att vara tillgänglig på Skene Järn...

Publicerat

Hade en sådan i 243w för några år sedan. Sköt riktigt bra och hade nog gjort 1500 smällar utan problem och med bra precision.

Vill minnas att jag fick 5500.- för den då jag sålde den och då var den i bruksskick.

Publicerat

Tikka är allmänt kända som säkra kort. :)