Publicerat Juni 24, 201114 yr tänkte jag skulle skaffa en kombi till hösten när rådjurjakten kommer igen. Det börjar komma gris där vi jagar och i fjol drev taxen gris 5 gånger så det dröjer nog inte för än man får en på pass. självklart blir det en klass 1 kombi. och hagel i kaliber 12. Men vilken kaliber tycker ni ja ska ta på kulpipan? 6,5 fungerar ju men är det för klent om det kommer en större gris? Det ska heller inte vara för grovt för ja skjuter också rådjur och räv. / D
Publicerat Juni 24, 201114 yr Jag tycker att en lämplig kaliber i din kommande kombi är 7x57R. Har själv en Tikka M77K som jag är mkt nöjd med i denna kaliber. Fördelar som jag ser det är att det är en randpatron vilket alltid är att föredra i ett brytvapen, utbudet - de flesta tillverkare iallafall europeiska saluför den och att det är en "lagom" klass 1 för de vilt du nämner. //
Publicerat Juni 24, 201114 yr Får man jaga vildsvin med dubbelpipga vapen? Är det med kula så får det väl vara hur många pipor som helst. Gäller det slug/brenneke så är det ett vapen men en pipa (totalt) som gäller. /Må