Publicerat Juni 25, 201114 yr Svenska jägare bäst i världen på eftersök 23 juni, 2011 Svenska jägare är bäst i världen gällande eftersök på trafikskadat vilt. – Vi har den högsta uppmätta uppklarandeprocenten i hela världen, säger Daniel Ligné, Jägareförbundets biträdande riksjaktvårdskonsulent. Läste detta i svenskjakt! så kan nån som vet !! lägga länken här! Så vad tror ni?? eran åsikt??
Publicerat Juni 25, 201114 yr Svenska jägare bäst i världen på eftersök 23 juni, 2011 Svenska jägare är bäst i världen gällande eftersök på trafikskadat vilt. – Vi har den högsta uppmätta uppklarandeprocenten i hela världen, säger Daniel Ligné, Jägareförbundets biträdande riksjaktvårdskonsulent. Läste detta i svenskjakt! så kan nån som vet !! lägga länken här! Så vad tror ni?? eran åsikt?? Jo jag har läst det. Personligen är jag skeptisk... Hur lätt är det inte om man nu misslyckats med uppdraget och att sen fylla i blanketen så den blir mer fördelaktig för aktuellt ekipage.. sig själv dårå.. Vi kanske är bäst i världen i att fylla i blanketter Svårt o tro att vi är bättre än tex tyskland ? iofs kanske de inte gör trafikeftersök de vet jag inget om. Sen varför jämföra med länder där trafikeftersök inte ens verkar existera ?
Publicerat Juni 25, 201114 yr Här är en länk. http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2011/06/Svenska-jagare-bast-i-varlden-pa-eftersok-1.17088/
Publicerat Juni 25, 201114 yr Ja med statistik kan man säga det mesta. Säger ju egentligen ingenting när vi inte vet någonting om hur det funkar i de länder vi jämförs med.
Publicerat Juni 25, 201114 yr Exemplariskt användande av statistik som propaganda. Liknande kastas i vårt ansikte dagligen från den andra sidan, vi anser oss dock liiite för fina för att använda den på samma sett tillbaka. Krig är krig Tveksamt att citera sig själv, jag vet Ligne är en klartänkare i ett i övrigt trögtänkt förbund, heder till utspelet. Skit samma om tyskarna har högre uppklarningsprocent (vilket jag inte tror)
Publicerat Juni 25, 201114 yr Författare Det är nog många viltolycksrapporter! som skrivs,, viltet bedöms som oskadd!! men hur vet man 100% säkert? att vilt är oskadd. Har för mig att det pratades om att vi hade låg procentandel mot tex danmark för nåt år sen! o nu är vi bäst i världen
Publicerat Juni 27, 201114 yr Författare I går kväll vart en älg på körd efter e14! jaktkolegan o jag far ut,, älgen hade kutat in i sidan på bil sen farit i Hop på vägen,, sen klev - Den upp o vingla in i skog!enligt vittne! platsen som skulle vara utmäkt hittade vi inte! glasslitter på väg hittade vi men inga färska spår efter väg, höll på i- 3 timmar o spåra o letade sen gav vi upp! extremt mycket älg i området var det där! men är älg skadad? inte en aning! hade fordonsförare markerat- Riktigt så hade vi kunnat gort ett riktigt eftersök! platsen skall enligt förare vara ut märkt med viltolycksremsa hittade vi inte! Våran teori är att fordonsförare kommit på att han glömt-struntat o markerat plats! när han rappoterat till LKC sen för att få ut på försäkring så ljuger- Han att han markerat plats! Så här sjönk uppklarningsprocenten på viltolyckorna.. antar att det är många fler eftersöksjägare som råkat ut för liknande utryckningar! Trist är det i allafall.
Publicerat Juni 27, 201114 yr Vi kanske är bäst i världen i att fylla i blanketter Plus 1 på den... Jag anser att vi med 100% säkerhet är tillräckligt bra för att vara stolta över våra eftersöksjägare. Och jag tycker verkligen att det är bra att vi är så stolta att vi vågar sticka ut hakan lite grand som görs i artikeln! Men det finns trots det med 100% säkerhet områden för förbättring. Info till ickejagande bilister skulle väl kanske inte sitta helt fel? (Sedan kan man diskutera vem som skall betala och organisera.) Jag tror egentligen inte att vi behöver mistro våra eftersökspatruller sådär väldigt mycket. Men kanske skulle man för att få större säkerhet i statistiken skilja på grader av hur säker man kan vara på att djuret är oskadat. Har djuret siktats? Fotats/filmats? har en ordentlig spårlöpa med flera fotisättningar i rad hittats? Ni som har mer erfarenhet kan säkert hitta bättre saker att indicera efter? Sedan borde man som jag ser det ta fram tydliga riktlinjer så att ingen eftersöksjägare någonsin friskförklarar ett djur för att han/hon är orolig för att begå ett brott om det visar sig i efterhand att djuret var oskadat. // Henrik
Publicerat Juni 27, 201114 yr Vilken hög med gnäll? Att smålänningarna knorrar trots att dom är ute och letar med hund och lampa varannan natt var väl ganska väntat, med alla andra som bara ligger på locket?! Nej ge er en klapp på axeln istället och var glada när någon för en gång skull delar ut beröm, det är nämligen inte jättevanligt i Sverige. Sen kan vi alltid bli bättre, men det är en annan historia.
Publicerat Juni 27, 201114 yr Vilken hög med gnäll? Att smålänningarna knorrar trots att dom är ute och letar med hund och lampa varannan natt var väl ganska väntat, med alla andra som bara ligger på locket?! Nej ge er en klapp på axeln istället och var glada när någon för en gång skull delar ut beröm, det är nämligen inte jättevanligt i Sverige. Sen kan vi alltid bli bättre, men det är en annan historia. +1 Håller helt med dig Johan
Publicerat Juni 27, 201114 yr +1 Håller helt med dig Johan Vi kanske kan klappa på varandras axlar nästa vecka om du får ngn tid över?
Publicerat Juni 27, 201114 yr Kom och tänka på en sak nu, hur blev det med de jägare som skulle strejka när det gäller eftersök på trafikskadat vilt? Vill för mig att jag läste någonstans att jägare i vargtäta områden inte gick några eftersök på trafikskadat vilt.. Har jag fattat fel eller finns detta kvar än? OM detta finns kvar så tycker jag det är märkligt att de Sverige kan få den utmärkelsen...
Publicerat Juni 27, 201114 yr Nåja, kan väl förstå en luttrad själ som smålänningen som kanske ligger på den genomsnittliga uppklarningsprocenten själv, med vetskapen att han förmodligen är lite envisare och erfarnare än vad gemene man som stått för resterande 59950 eftersök. Att bedömma vad som är uppklarat eller inte är ju synnerligen subjektivt. Men det förtar inte att det är klokt använd statistik.
Publicerat Juni 27, 201114 yr Vi kanske kan klappa på varandras axlar nästa vecka om du får ngn tid över? Du får väl slinka in på något seminarie vi anordnar...Strandgatan 10
Publicerat Juni 27, 201114 yr Tss. tss Tror faen en smålänning ska gnälla... Men visst görs det en otroligt massa jobb ute längs vägarna. All heder åt oss.. Men jag gillar egentligen inte de där hur uppklarandeprocent räknas... Inte när det räknas som uppklarade för man frisk skriver ett djur. Man kan ju alldrig bli 100% säker på att det är oskatt även om allt man lyckas få fram tyder på det. Tycker det skulle hamna nån annanstan i statestiken. Jag räknar själv alldrig ett jakt "eftersök" där det istället blev ett krontrollsök. Kan ju räknas som enbart uppdrag.. Men de uppklarade ska i mitt tycke vara skadat vilt man tagit av daga eller hittat dött då är det lixom uppklarat för mig. Att friskskriva känns för mig som så.. Jag kommer ändå alltid att ha en gnagande känsla av att man misslyckats.. Är väl korkat egentlgien men va fan...
Publicerat Juni 28, 201114 yr Tss. tss Tror faen en smålänning ska gnälla... Men visst görs det en otroligt massa jobb ute längs vägarna. All heder åt oss.. --- Men de uppklarade ska i mitt tycke vara skadat vilt man tagit av daga eller hittat dött då är det lixom uppklarat för mig. Att friskskriva känns för mig som så.. Jag kommer ändå alltid att ha en gnagande känsla av att man misslyckats.. Är väl korkat egentlgien men va fan... Tycker jag inte alls är korkat. Tycker det är en sund inställning. Jag tror dessutom att flertalet av våra eftersöksjägare resonerar på liknande sätt. Och därmed inte friskskriver utan att ha fog för det. Och med det i åtanke så tror jag inte att statistiken är helt felaktig. Men jag tycker vi missar det jag personligen reagerar mest på. Är det i verkligheten så att det friskskrivs djur för att eftersöksjägaren inte är säker på att det är skadat? DVS för att han/hon är orolig för efterräkningar ifall det visar sig vara ett friskt djur? Om så är fallet. (Vilket jag tolkar artikeln som) så är det illa. Riktigt illa... // Henrik
Publicerat Juni 28, 201114 yr Författare Intresant att läsa inläggen! trafikeftersök på tex älg kan aldrig friskförklaras , omöligt att kolla !! enligt min mening.. Det är väl en gissning att viltet är oskadd! när man friskförklarar.. även om hund ståndar älgen o den verkar röra sig obehindrat! N.S skriver om kontrollsök!! håller inte med riktigt där.. kontrollsök är för mig en koll i näromgivnig typ en kilometer från olycksplats!. FRISKRIVNING är för mig när man förföljt o (oserverat djur) o man inte kan se tecken på skada. då blir min gissning att djuret är oskaddt. Men visst att gå ut en natt i mörker på ett ståndskall o lysa med ficklampa o friskförklara det är verkligen svårt,, Har en eftersöksjägare här som säger hellre fälla än o fria!! det är hans åsikt om den är rätt eller fel????????? Sen bättre info til billister skulle vara tacksamt.. även en sån liten sak som att LKC frågar om plats är utmärkt!1 om inte så- Skall det göras.. Visst kan eftersöksjägaren bli bättre men det gäller tex även LKC gällande info.. NVR som org kan bättra sig m.m vilket jag tror- I framtiden kommer bli bra,, vi har ju fått bra betyg vi är ju bäst i världen på eftersök s SÅ NU VILL JA HA LÖNEFÖRHÖJNING, REFLEXKLÄDER M.M,,, ;)
Publicerat Juni 28, 201114 yr Intresant att läsa inläggen! trafikeftersök på tex älg kan aldrig friskförklaras , omöligt att kolla !! enligt min mening.. Det är väl en gissning att viltet är oskadd! när man friskförklarar.. även om hund ståndar älgen o den verkar röra sig obehindrat! N.S skriver om kontrollsök!! håller inte med riktigt där.. kontrollsök är för mig en koll i näromgivnig typ en kilometer från olycksplats!. FRISKRIVNING är för mig när man förföljt o (oserverat djur) o man inte kan se tecken på skada. då blir min gissning att djuret är oskaddt. Men visst att gå ut en natt i mörker på ett ståndskall o lysa med ficklampa o friskförklara det är verkligen svårt,, Har en eftersöksjägare här som säger hellre fälla än o fria!! det är hans åsikt om den är rätt eller fel????????? Sen bättre info til billister skulle vara tacksamt.. även en sån liten sak som att LKC frågar om plats är utmärkt!1 om inte så- Skall det göras.. Visst kan eftersöksjägaren bli bättre men det gäller tex även LKC gällande info.. NVR som org kan bättra sig m.m vilket jag tror- I framtiden kommer bli bra,, vi har ju fått bra betyg vi är ju bäst i världen på eftersök s SÅ NU VILL JA HA LÖNEFÖRHÖJNING, REFLEXKLÄDER M.M,,, ;) Nja... Kontrolsök sker inte inom trafikeftersöken. Där tänkte jag på Jakteftersök. Man spårar och kontrollerar ifall skottet som avlossades va en bom som skytten påstår.. Jag fäller hellre än friar.. men det blir jäkligt dumt... om man inte är hundra på att det är rätt djur.. Om det är rätt djur och det kan verifieras med tex skrubbsår så har man gjort rätt.. även om skadan va lätt. Men har jag tex en "skadad" älgko med kalv så friar jag lättare för kalven skull.
Publicerat Juni 28, 201114 yr Författare Nja... Kontrolsök sker inte inom trafikeftersöken. Där tänkte jag på Jakteftersök. Man spårar och kontrollerar ifall skottet som avlossades va en bom som skytten påstår.. Jag fäller hellre än friar.. men det blir jäkligt dumt... om man inte är hundra på att det är rätt djur.. Om det är rätt djur och det kan verifieras med tex skrubbsår så har man gjort rätt.. även om skadan va lätt. Men har jag tex en "skadad" älgko med kalv så friar jag lättare för kalven skull. YES Det är jag som blandar i hop det,, vad heter det som kontaktpersonerna kan göra? tänkte kontrollsök men - Det heter platsbesök? eller nånting?? o vad är syftet med det?
Publicerat Juni 28, 201114 yr YES Det är jag som blandar i hop det,, vad heter det som kontaktpersonerna kan göra? tänkte kontrollsök men - Det heter platsbesök? eller nånting?? o vad är syftet med det? Platsbesök heter de o det gör kontaktmannen. Handlar väl mest om att försöka hitta olycksplats och konstatera om det behövs kallas in eftersöksekipage eller om viltet ligger i diket.