Publicerat Juni 25, 201114 yr Hallojsan. satt o kollade på Outdor channel om jakt i USA, och har sett en del program på olika sorters vilt men det jag reagerar på är att det finns inga /nästan inga hundar med vid klövvilts jakt, fågel Anka duva gås har jag sett apportörer men inte annars. i ett avsnitt så sköt dom båge o sköt en white tail hjort ibörjan på kvällen då det var ljust ute, sen åkte alla tillbaka till campen/ranchen o gjorde inget förrens det var beck mörkt ute... ?? va fan... hjorten då ?? finns det inte regler som i sverige ? visst dom hittade hjorten o jägaren var lycklig. ett annat avsnitt jagade dom Elk ( i ett annat program) åxå en bågjägare ( inget ont om bågjägarna ) han sköt sin elk utan bekymmer men den sprang från plattsen. han väntade en viss tid o gav sig senare av efter den. ( utan hund så klart). det började snöa o han kom fram till att elken e nog död så jag tar den i morrn. och på morgonen började han sitt eftersök ( utan hund) o fan den 50 m ifrån han slutade leta kvällen innan. den var nästan helt uppäten av coyotes ( eller hur det stavas ) så han bara ryckte på axlarna o sa jaja det var inte första gången.. VA FAN !! ?? nu vet jag inte om det bara är som så att dom inte vill visa filmer med eftersöks hundar eller de helt enkelt inte brukar eftersöks hundar ,men man undrar ju. ni som vet kan ni upplysa en okunnig i ämnet tack MVH Eas
Publicerat Juni 25, 201114 yr Det är förbjudet att använda hund till eftersök i flera delstater på den sidan pölen.. För mig är det helt obegripligt.. Har inte fått nån vettigt förklaring till det heller . Nån som vet varför ? Kanske anses som fusk...
Publicerat Juni 25, 201114 yr http://www.riista.fi/suurriista/ Här är finska regelverkena om eftersök... Tyvärr fanns de inte på svenska, skall ta och påpeka detta till JCO