Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Få kikaren att sitta fast?

Featured Replies

Publicerat

Jag har tidigare haft problem med att få kikarna att sitta fast i fästet när man använt kraftigare kalibrar som .375 (i nåt fall har också kikaren eller fästen gått sönder...). Då har jag haft vanliga stålringar och löst det med en tejpbit runt kikaren för att få "fäste".

Jag var nyligen ute på skjutbanan och sköt med min .338 som har ett nyligen moterat 2,5-10x50 Zeiss i ett Sako optilock fäste. Då ville inte kikaren sitta kvar... Provade med en tejpbit men den glider mot plastbussningen inne i ringarna... Jag har fått tips om krossat harts, men det vet jag inte om det funkar i plastringarna.

Har någon annan haft samma problem med optilock och lyckats lösa det?

Publicerat
  • Författare

Ja det har jag ju hemma för att få skruvarna att sitta fast, men funkar det som ett lim så att plasten förstörs eller att tuben blir ful? Det vill jag ju inte, så ofta som jag flyttar och skiftar kikare mellan bössorna och olika fästen...

Publicerat

Nä det vet jag inte om det är så lätt. Läste nu på grannforumet att det fanns bättre sätt om man ska hålla på och flytta siktet. Tydligen inte det lättaste att få bort det sen. Det här verkar vår god Håkan Spur använda iaf  ;)

http://www.brownells.com/aspx/NS/store/Pro...amp;title=ROSIN

Publicerat

Jag hade till en början aluminiumklackar på min 8 mm rem. mag. men dom rök av p g a rekrylen så det var bara att sätta dit stålklackar ist. Ringarna har då alltid hållt. :D

Publicerat
  • Författare

Jotack ROSIN är krossat harts, men hur det funkar i plastbussningarna det vet jag inte. Finns det inga andra lösningar?

Frågan är inte om ringarna håller utan om de håller fast kikaren...

Publicerat

Så förbannat kul att kunna bidra med något till Mr Fiberclass, normalt är det alltid åt det andra hållet  :D

Du skall köpa Liquisole, en gummisolution på tub som stelnar ordentligt. Kläm fast en tunn sträng i ringarna och dra åt dem ordentligt. Vänta i två dygn. Först då får du försöka ta bort spill och droppar - Liquisole är sinnessjukt kladdigt och det går INTE att torka bort innan det har stelnat. Liquisole förvaras i frysbox och tinas då det skall användas, annars stelnar det i tuben. Använd hellre för lite än för mycket!

Liquisole gör att kikaren nyper fast ordentligt i ringarna och friktionen blir enorm om kikaren skulle försöka få för sig att vilja glida.

Finns hos varenda järnhandlare.

MVH!

/HerrBerg

Publicerat
  • Författare

Tackar HerrBerg - har du provat att ta bort det sedan? Hur gör man då?

Publicerat

Då har det stelnat och får konsistensen av en latexhandske ungefär. Dock är det svårt att ta bort från trä.

Publicerat

Hej.

Jag tycker det är konstigt.

Har monterat hur många kikare som helst. Men ej haft några som glider. Även på grövre kalibrar.

Kolla så att montaget är rakt.

Lappa in ringarna (ej optilock).

Korsdra skruvar.

Grova kalibrar + gamla tunga stålkikare kan vara problem. Har haft en Sako 375-a där klacklåset slets av på originalklackarna flera gånger. Innan vi gick över till andra fästen.

+ Leupold högblanka kikare har tendens till att glida i ringar.

Publicerat
  • Författare

Herrberg - det finns inte mycket trä på mina bössor så det är inga problem... Om jag förstår dig rätt ar det bara att skrapa bort det - det behövs inget lösningsmedel för att ta bort typ klister?

Publicerat
  • Författare

Anders - detta rör ett optilockfäste, så då kan jag inte lappa ringarna. Kikaren är inte särskilt tung men bössan är lätt. Den glider. Jag lovar. Men liquisole kanske är lösningen - jag skall köpa en tub och fara ut i helgen och testa.

Publicerat

Glöm bara inte att låta det härda bara...