Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

att ta hand om annat än köttet från viltet

Featured Replies

Publicerat

I en tråd om konservering dök det upp uppgifter om att man antagligen inte får konservera fåglar ens för eget behov (det hänvisades till jaktförordningen). Det hänvisades även till europeiska förordningens animaliska biproduktsförordning med, som jag tolkar inlägget, uppgiften att vi inte får ta till vara på något annat än köttet från det vilt vi fäller om vi inte har en godkänd vilthanteringsanläggning. Detta skulle alltså betyda att hela temat i senaste Svensk Jakt skulle kunna tolkas som en uppmaning till brott....

Nu kan det vara så att jag läser in för mycket i inlägget i tråden, men det vore intressant att få Svenska Jägareförbundets syn på det hela:

Inlägget som fick mig att fundera:

Jättebra initiativ! Precis så lärde jag mig konservatoryrket för snart fyrtio år sedan. Ditt problem är bara att sedan dess har lagstiftningen förändrats till den grad att Du idag faktisk är kriminell. Beklagar, men så är det!

Jaktförordningen kräver att Du har länsstyrelsens yrkestillstånd för att bedriva konservatornäring, detta kanske inte är tillämpligt om Du uteslutande gör det för egen del, men i samma stund Du gör det åt kompisar eller andra behöver Du tillstånd. Observera att detta gäller om Du kokar horn åt Dina kompisar också.

Ett annat lagrum, som däremot gäller direkt, är europeiska unionens animaliska biproduktsförordning, som kräver att Du arbetar i en av jordbruksverket godkänd teknisk anläggning. Ansökningskostnaden idag tror jag är på runt 10 000:- och den årliga tillsynsavgiften är på 4750:-, vilket skall bekosta ett årligt kontrollbesök av veterinär.

Notera att detta gäller även Dig -hobby eller yrke kvittar JBV lika.

Vill Du hålla på och greja med fåglar -så skriv åtminstone inte om det på ett offentligt forum.

Du kan faktiskt råka riktigt illa ut.

Åke Bursell

Konservator

Publicerat

I en tråd om konservering dök det upp uppgifter om att man antagligen inte får konservera fåglar ens för eget behov (det hänvisades till jaktförordningen). Det hänvisades även till europeiska förordningens animaliska biproduktsförordning med, som jag tolkar inlägget, uppgiften att vi inte får ta till vara på något annat än köttet från det vilt vi fäller om vi inte har en godkänd vilthanteringsanläggning. Detta skulle alltså betyda att hela temat i senaste Svensk Jakt skulle kunna tolkas som en uppmaning till brott....

Nu kan det vara så att jag läser in för mycket i inlägget i tråden, men det vore intressant att få Svenska Jägareförbundets syn på det hela:

Inlägget som fick mig att fundera:

En följdfråga till detta är då också vilka material vi jägare "FÅR" återanvända???

http://europa.eu/legislation_summaries/food_safety/specific_themes/f81001_sv.htm

Som jag utläser får vi inte använda oss av apportvilt, blod till blodspår, fjädrar till pimpning av plastuvar mm mm.

Hoppas verkligen jag har fel.

Publicerat

Jag har inte läst tidningen så jag skall kolla upp detta och återkomma.

Publicerat

"Den ska inte tillämpas på följande:

Hela (eller delar av) kroppar från friska vilda djur med undantag av fisk som landas i kommersiellt syfte och djur som används som jakttroféer."

Denna skrivning ger väl för handen att förordningen inte gäller jaktbart vilt MEN skrivningen i slutet om jakttroféer är en smula skum. Det står ju att förordningen inte gäller t ex rådjur såvitt man inte tar tillvara hornen (trofén)???? :huh:

Publicerat

Raderat ett antal inlägg i tråden. Tanken med arean är att medlemmarna ska kunna ställa frågor till Jägareförbundet och få svar utan att frågeställningen drunkar i annat. Detta framgår tydligt av reglerna!

Ev kritik mot förbundet tas med fördel på annan plats i forumet.

Vissa frågor är mer komplexa än andra och kräver mer av tjänstemannen som ska svara vilket man måste respektera.

/ Rikard Admin.

Publicerat

Den lagstiftning som finns på området är ny. Numera gäller EU's förordningar 1069/2009 samt 142/2011. Dessutom har Jordbruksverket nya föreskrifter som heter 2011:21. De omfattar ca 300 sidor och är svårtolkade. Jag har också varit i kontakt med Jordbruksverket men inte ännu fått klara svar beroende på semester mm. Det kan vara så att även privat beredning av jakttroféer omfattas av lagstiftningen, men det beror bla på tolkning av begreppet "verksamhet". Vi får återkomma i frågan när vi vet mera.

Publicerat
  • Författare

Oki. En cliffhanger över sommaren med andra ord.

Tack för hjälpen så länge så får vi se hur det utvecklar sig.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Puttar upp frågan lite och hoppas att Jordbruksverkets semester är över.

Publicerat

De har tyvärr ännu inte behagat svara ändå, men jag skall ligga på.

• 1 month later...
Publicerat

Sannolikt är det så att även privat beredning av jakttroféer omfattas av lagstiftningen. Jordbruksverket jobbar dock med en föreskrift för att skapa ett nationellt undantag, som EU-förordningen öppnar för. Ett sådant undantag kommer sannolikt i vår och kommer att undanta sådan privat hantering som jägare har av sina troféer, så att EU-förordningens krav inte behöver uppfyllas. Man kan alltså säga att man bör ligga lågt i frågan - Jordbruksverket har inga avsikter att polisanmäla folk till höger och vänster.

Publicerat
  • Författare

Jag gillar inte svaret men tackar för att du tog reda på det.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.